گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

نصرت الله تاجیک: آمریکا به دنبال درگیری مستقیم با گروه های مقاومت در منطقه نیست / انصارلله با رفتار مسئولانه و هوشمندی دیپلماتیک مانع از تهدیدسازی از خود در افکار عمومی شود/ حملات انصارلله ماهیت بازدارنده دارد و نه تهاجمی

آمریکا برای حمایت از اسرائیل با چهار بار وتوی شورای امنیت این نهاد مهم صلح و امنیت جهانی را از حیز انتفاع انداخت. پس علاقمند است افکار عمومی جهان را از این اقدام و جنایاتی که اسرائیل در غزه مرتکب شده منحرف سازد و لذا با هشیاری و اقدام سنجیده و تلاش سیاسی دیپلماتیک و فعالیت رسانه ای در مجامع بین المللی و تماس با کشورهای منطقه و تاثیر گذار در صحنه جهانی نباید اجازه داد در این راه موفق شود.

پایگاه خبری جماران، سارا معصومی: انصارلله یمن جبهه جدیدی در جنگ غزه البته در دریای سرخ باز کرده است. در حالی که رژیم اسرائیل به بمباران بی وقفه نوار غزه ادامه می دهد و ایالات متحده جانب این رژیم را در شورای امنیت سازمان ملل متحد حفظ کرده است، انصارلله یمن بخش زیادی از توجه واشنگتن را به خود جلب کرده است. روایت واشنگتن و انصارلله از حملات صورت گرفته در دریای سرخ با هم متفاوت است، در حالی که کاخ سفید تلاش می کند اهداف حملات را همه کشتی هایی عنوان کند که از این آبراه مهم بین المللی عبور می کنند انصارلله تاکید دارد هدف خود را محدود به کشتی هایی نگاه دارد که به نوعی با اسرائیل در ارتباط هستند. با اینهمه واشنگتن دست به تشکیل یک ائتلاف بین المللی برای مقابله با حملات در دریای سرخ زده و از احتمال حمله به منافع انصارلله هم سخن گفته است.  

نصرت الله تاجیک ، دیپلمات بازنشسته و استاندار پیشین هرمزگان در پاسخ به پرسش های جماران بر ضرورت بازی هوشمندانه انصارلله در میدان دیپلماسی عمومی و مقابله با تلاش ها برای تهدیدی برای صلح و امنیت بین المللی خواندن این گروه تاکید دارد.

در چند هفته اخیر در کنار اخبار ادامه جنگ در غزه مسئله عملیات نظامی انصارالله در دریای سرخ هم توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. اقدام انصارلله هم تبعات بین المللی و هم تبعاتی برای یمن خواهد داشت. فکر می کنید اهداف آنها از پیگیری این سیاست در دریای سرخ آنهم در شرایطی که مذاکرات با عربستان سعودی برای پایان دادن به جنگ یمن در مسیر صحیحی قرار گرفته بود، چیست؟

عملیات موشکی انصارالله در دریای سرخ ماهیتا بازدارنده است و نه تهاجمی و هدف اصلی آن جلب توجه جهانی به جنایات اسرائیل در غزه و نیاز به توقف این جنایات بوده که شورای امنیت سازمان ملل در انجام این وظیفه به دلیل وتوهای متعدد آمریکا عاجز مانده است. این اقدام آمریکا و همزمان حجم این جنایات که تا بحال بیش از 20000 کشته و تخریب فراون ابنیه و زیرساخت ها صورت گرفته میتواند به تجدید نظر در سازوکار شورای امنیت و نحوه استفاده از حق وتو منجر شود.

پس بخشی از اهداف، هشدار و توقیف کشتی های حامل کالا و نفت برای اسرائیل، به غزه مربوط است تا غذا و دارو به مردم غزه برسد و اقدامی انساندوستانه است و بخشی دیگر تثبیت موقعیت و کسب سهم انصارالله از کیک قدرت در یمن، منطقه و جهان است. اهمیت موقعیت دریای سرخ و باب المندب و تسلط انصارالله بر این تنگه بر کسی پوشیده نیست که به قیمت تلاش این گروه و مردم یمن و سختیها و از دست رفتن جان انسانهای بیشماری متحقق شده است. البته رفتار انصارالله هم باید مسئولانه باشد و به گونه ائی نباشد که فرصت برای مخالفین داخلی و خارجی اش فراهم کند. 

بخشی از  رفتار انصارلله نیز اعتقادی است برای مبارزه علیه ظلمی که به مردم غزه در اثر زیاده خواهی رژیم صهیونیستی و حمایت صد در صدی آمریکا از جنایتهای اسرائیل است . این برای آمریکا تبعات بین المللی دارد و حداقل این است که مرجعیت بین المللی اش برای حل مشکل خاورمیانه از دست داده است.

 هم اکنون نتانیاهو و سران ارتش صهیونیستی متهم به نقض کنوانسیونهای متعدد سازمان ملل هستند از جمله نسل کشی هدفمند مردم غزه، پاکسازی قومی، تنبیه دسته جمعی مردم غزه، جنایت علیه بشریت ، عدم تناسب عمل نظامی با اهداف جنگی، عدم جداسازی نظامیان و غیرنظامیان ، استفاده از اهرم فشار غذا و دارو بر مقاومت مردم غزه برای حفظ سرزمین خود و نیز جابجائی وسیع انسانی ، جنایت جنگی و کاربرد غیر ضروری نیروی نظامی غیر حرفه ائی در غزه و مخصوصا استفاده از بمبهای یک تنی ساخت آمریکا که برای مناطق مسکونی نیست.   هیچ نیرویی بهتر از یمنی ها نمی توانستند افکار عمومی دنیا را به این جنایات جلب کنند. زیرا دست یمنی ها نسبت به بقیه گروههای مقاومت بازتر است و مانند سایرین در عراق و لبنان، زیر فشار دولت حاکم یا نیروهای خارجی و دخیل در مقدرات آنها نیستند و درصدد تشکیل دولت خودشان هستند.

در حال حاضر در فضای بین المللی انصارلله به ایجاد اختلال در اقتصاد جهانی و هزینه مند کردن رفت و آمدها از دریای سرخ برای کشورهای مختلف متهم شده است. تبعات این اتهام زنی ها برای انصارالله چه خواهد بود؟

اقدام انصارلله در دریای سرخ اقدامی مشروع در دنیای زور و  عملیاتی به موقع برای تاثیر گذاری بر روند و توقف فشارهای اسرائیل در استفاده از غذا و دارو به عنوان ابزار فشار بر این مردم تحت ظلم وجور است.  البته اقدامی مخاطره آمیز هم است که این بخش نیز توسط آمریکا و اسرائیل بوسیله توطئه تعدادی از شرکتهای کشتیرانی که اتفاقا بیشترین سود را از این اقدام برای افزایش هزینه های حمل و نقل می برند برای تحریک افکار عمومی و جایگزین کردن آن بجای جنایات اسرائیل در غزه صورت گرفت.

انصارالله به صراحت از ابتدا اعلام کرد فقط کشتیهای اسرائیلی و کشتی هایی که برای رژیم اشغالگر کالا میبرند را هدف قرار میدهد و بقیه در امنیت هستند. اما:

1. مخاطره آمیز بودن لزوما معادل نادرست بودن و یا موثر نبودن نیست.

2. مخاطره را باید با اقدامات سیاسی توجیه و تبیین کرد و از شدت مخاطره واقعی ان کاست.

3.  تا مخاطره نباشد در این دنیای جنگلی نه استیفای حق میشد و نه تثبیت موقعیت.  دنیائی که هشت سال مردم یمن زیر بمباران تسلیحات غربی توسط عربستان ، ائتلاف و امارات بودند و بشریت یک عذرخواهی به مردم یمن بدهکار است اما دریغ از پذیرش مسئولیت این خسارات انسانی در یمن از سوی مرتکبین و جامعه جهانی.

ایالات متحده برای مقابله با حملات انصارلله دست به ایجاد یک ائتلاف بین المللی زده و همزمان از احتمال حمله به منافع انصارلله در یمن هم سخن می گوید. فکر می کنید این دو اقدام تا چه اندازه عملیاتی است و تا چه اندازه می تواند بر رفتار انصارلله تاثیر گذار باشد؟

موقعیت سرزمینی یمن به گونه ای است که نه حمله زمینی و نه هوائی امریکا به انصارالله خیلی تاثیر مهمی نخواهد داشت و تغییر دهنده زمین بازی نیست. این راهی است که عربستان و امارات و .. رفتند و به بن بست خوردند. ممکن است ایالات متحده با این شاخه و شانه کشیدن حمله ای هم بکند که تا حدی بعید میدانم اما باید این نکات را در نظر داشت که تشکیل این ائتلاف ضعیف از سوی تحلیل گران نظامی و سیاسی خیلی تعیین کننده برآورده نشده  و به نظر می رسد چندان کارائی نخواهد داشت.

نکته دوم این است که درست است که 12 درصد تجارت جهانی از تنگه باب المندب میگذرد ، اما بازیگران اصلی این تجارت مانند چین و... خیالشان راحت است. کشتی های ال ان جی قطر از همین مسیر عبور می کند. بنابراین نباید چندان قضیه را بزرگ کرده و فریب تبلیغات  صهیونیستی را خورد. اگر به پیام و اقدام اصلی انصارالله توجه شود که تا موضوع دارو و غذای مردم غزه حل نشود، فقط کشتی هایی که به مقصد اسرائیل حرکت می کنند مورد تهدید قرار خواهند گرفت این سوال پیش می آید که  مگر از میان این حجم تجارت جهانی چه مقدارش به بنادر اسرائیل تردد دارند؟

فکر می کنید امریکا در شرایطی که امروز هم در جنگ اوکراین و هم در جنگ غزه دارد به دنبال باز کردن جبهه نظامی سومی با انصارلله باشد؟

آمریکا برای حفظ منافع و امنیت پایگاه‌های نظامی‌اش در منطقه و تردد ناوها و کشتی هایش نمی خواهد خود را درگیر گروههای مقاومت و انصارالله کند. اگر امریکا وارد چنین باتلاقی شود و نتیجه ای جز راه طی شده توسط عربستان و امارات نداشته باشد ،  آن وقت دیگر کلاهش هیچ پشمی ندارد که این هم نه برای آمریکا و نه متحدین منطقه ای اش خوب نیست.

 آمریکا  به توانایی های نظامی و دریایی انصارالله در یمن واقف است و نمی خواهد رفتارش در دریای سرخ به گونه ای باشد که انصارالله ناچار شود از این ظرفیت ها استفاده کند. مهمتر آنکه این روند می تواند تبدیل به شکلگیری یک قدرت دریائی سرکش و نافرمان همچون انصارالله  شود که در به چالش کشیدن حضور آمریکا در منطقه شکی به خود راه نمیدهد.  یعنی آمریکا قاعدتا  اگر به منافع دراز مدت خود فکر می کند نباید پا جای پای سعودیها بگذارد که اشتباه آنها انصارالله را تبدیل به قدرت موشکی کرد و اشتباه آمریکایی ها انصارالله را تبدیل به قدرت دریائی نفس گیر می کند.

سوالی که در فضای افکار عمومی هم مطرح می شود این است که تاکنون رفتار انصارلله چه تاثیری بر میدان جنگ در غزه داشته است. بالاخره نخستین هدف اعلامی انصارلله از این عملیات، تحت فشار قرار دادن اسرائیل و امریکا و کشورهای غربی برای توقف جنگ در غزه اعلام شده بود.

بله ممکن است در بدو امر اینگونه تلقی شود که این اقدام در غزه تاثیر مستقیمی بر تغییر سیاستهای اسرائیل نداشته و یا میزان تاثیر آن به سطح تبعات مخاطره آمیزش نرسد که ارتباط درستی نیست.

 یک آنکه خود این اقدام یک تقویت روحیه برای مردم غزه و مبارزین گروههای مقاومت است که تنها نیستند. دوم همین بخشی از فشار بر اسرائیل برای پذیرش آتش بس دوباره است. سوم اسرائیل از جهت نیاز به کالای مورد نیاز خودش که تامین آن از طریق دریای سرخ ممکن نیست علیرغم تمایلش ناچار به بازگشایی گذرگاه کرم شالوم می شود تا از این طریق بتواند کمبودهای خود را هم جبران کند. چهارم تاثیر این اقدام بر افکار عمومی و مطرح شدن  درخواست انصارالله برای انتقال غذا و دارو به عزه بوده است.

همانطور که شما هم در بخشی از پاسخ خود به آن اشاره کردید انصارلله با این عملیات نظامی در دریای سرخ، جنبه جدیدی از قدرت خود را به جهانیان نشان داده است. قدرتی که افزایش قدرت بازدارندگی انصارلله مهم ترین جنبه آن است. فکر می کنید این گروه چگونه می تواند این قدرت را مدیریت کند که در اثر بازی های رسانه ای آمریکا و کشورهای غربی و البته اسرائیل به تیر به خودی تبدیل نشود و این گروه را به عنوان تهدید امنیتی بخصوص به افکار عمومی در سطح جهانی معرفی نکند؟

طبیعی است قدرت بازدارندگی انصار الله چه با ادامه جنگ غزه و یا هر گونه عکس العمل آمریکا و ائتلافی که تشکیل داده وارد مراحل جدیدتری خواهد شد که شاید همه ابعاد آن هم قابل کنترل نباشد.  حتی اگر ائتلاف و رژیم صهیونیستی در واکنش به اقدامات محدود کننده انصار الله، به اقداماتی محدود دست بزنند و حتی جبهه جدیدی باز کنند تا بتوانند تنش‌های ناشی از اقدامات انصارالله را مدیریت کنند ، اما بعید است انصارالله که در این اقدام جدی است ، عقب نشینی کند.

 لذا به عنوان یک اقدام ضروری و تکمیلی ، قطعا این اقدام به موقع انصارالله نیاز به کار سیاسی ، دیپلماتیک و رسانه ائی قوی دارد تا هم افکار عمومی توجیه شود و گول تبلیغات آمریکائی – صهیونیستی را نخورد و هم شدت مخاطرات را کم کند.

نقش اصلی با خود مسئولین انصارالله است که اقدامات سیاسی ، رسانه ائی را جدی بگیرند. این موضع گیری آنها که صرفا برای باز شدن راه دارو، غذا و سوخت و کمک های انسان دوستانه و توقف بمبارانها علیه نقاط مسکونی دست به چنین اقدامی زده اند هوشیارانه و مفید بوده و طبعا خلع سلاح کشور هاییست که ‌مدعی هستند این عملیات ها هرج و مرج و ناامنی بوجود آورده است .

فعالیتهای رسانه ای ، سیاسی و دیپلماسی عمومی انصارالله روی خنثی کردن این توطئه که انصارالله قصد ایجاد نا امنی دارد، لازم و حیاتی بوده و اثرات بیشتری دارد. به طور مثال نوشتن نامه به سران کشور و روسای سازمانهای منطقه ای و بین المللی از جمله سازمان ملل و توضیح و تبیین هدف اقدام خود ضروری است. کشورهای حامی گروههای مقاومت هم ضرورت دارد در این زمینه فعال باشند.

بطور مثال یکی از محورهای مهم اینست که از مراجع منطقه ائی بین المللی، عربی و اسلامی مصوباتی گرفت که این اقدام انصارالله برای تحت فشار قرار دادن اسرائیل به منظور رعایت حقوق انسانی مردم غزه و مخصوصا تامین غذا و دارو است و آن را تایید کنند. یعنی همانگونه که اسرائیل و آمریکا تلاش کردند این اقدام انسان دوستانه انصارالله برای اجبار اسرائیل به رفع محاصره داروئی و غذائی مردم غزه را تغییر جهت دهند و به عنوان مقدمه به خطر انداختن صلح و امنیت جهانی تبلیغ کنند، انصارالله و حامیانش هم باید فعالیت رسانه ای، سیاسی و دیپلماتیک فراوانی با رسانه های جهانی و مکاتبه با محافل بین المللی و حقوق بشری داشته باشند.

این را در نظر داشته باشیم آمریکا برای حمایت از اسرائیل با چهار بار وتوی شورای امنیت این نهاد مهم صلح و امنیت جهانی را از حیز انتفاع انداخت. پس علاقمند است افکار عمومی جهان را از این اقدام و جنایاتی که اسرائیل در غزه مرتکب شده منحرف سازد و لذا با هشیاری و اقدام سنجیده و تلاش سیاسی دیپلماتیک و فعالیت رسانه ای در مجامع بین المللی و تماس با کشورهای منطقه و تاثیر گذار در صحنه جهانی نباید اجازه داد در این راه موفق شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.