سیدسعید فاضلی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: زیرساخت های لازم برای فعالیت تجاری در روزهای تعطیل در 2 کشور ایران و عراق فراهم شده و در این ارتباط بازرگانان و تجار محلی خود را برای روان سازی بهتر حجم تجارت آماده کرده اند.
وی گفت: پیش تر در یک هفته تعطیلی عید قربان در کشور عراق ، با توافق طرف عراقی ، مرز چذابه به صورت آزمایشی برای صادرات کالا فعال بود که تجار 2 کشور از این فرصت اقتصادی نیز استفاده کردند.
معاون گمرک چذابه افزود:فعال نگه داشتن بازارچه مرزی چذابه در 110کیلومتری شمال غرب اهواز ، سهم موثری در افزایش حجم صادرات انواع کالاهای غیرنفتی از بازارچه مرزی چذابه خواهد داشت.
وی با اشاره به روند افزایشی صادرات کالا در مرداد امسال که به بیش از 2 برابر رسید بیان کرد: در ماه های آینده انتظار می رود حجم صادرات کالا از طریق بازارچه چذابه افزایش یابد.
به گفته معاون گمرک چذابه، روزانه به طور متوسط 600دستگاه کامیون و تریلر حامل کالا پس از تخلیه در بارانداز بازارچه ، به عراق صادر می شود.
فاضلی افزود: هم اکنون صادرات کالا در این بازارچه به صورت نقدی و با ارز دلار و دینار عراقی انجام می شود.
به گفته وی مصالح ساختمانی ، تره بار ، مواد غذایی ، لبنیات و آبزیان پرورشی مهمترین اقلام صادراتی از بازارچه مرزی چذابه است.
به گزارش ایرنا مرزهای زمینی چذابه و شلمچه و مرز دریایی خرمشهر به تدریج از تیر 1382 پس از سرنگونی رژیم بعثی عراق برای صادرات کالا و در مهر همان سال برای تردد زائران عتبات عالیات باز شد.
هم اکنون نیز از این سه مرز زمینی و دریایی ، صادرات کالا و جابجایی زائر به صورت قانونی و بر اساس توافق های مسئولان عراق و جمهوری اسلامی ایران انجام می شود.
پارسال حدود یک میلیارد دلار کالای غیرنفتی از مرزهای زمینی و دریایی خوزستان به عراق صادر شد که سهم بازارچه مرزی چذابه 350میلیون دلار بود.
استان خوزستان با 2 استان عراقی میسان و بصره حدود 300 کیلومتر مرز مشترک داشته و با هر 2استان تفاهم نامه همکاری اقتصادی ، آموزشی و فرهنگی دارد.
6065/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.