به گزارش ایرنا نشست خبری مدیران زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی از سری نشست های تخصصی هفته دولت، دوشنبه شب با حضور معاون جهاد کشاورزی استان، دامپزشکی، امور عشایر و معاونت ترویج جهاد کشاورزی در حاشیه نمایشگاه هفته دولت برگزار شد.
محمد قاسمی نژاد معاون سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در این نشست افزود: این استان به تدریج کشاورزی سنتی را پشت سر گذاشته و وارد فاز کشاورزی پایدار و حفاظتی شده که این طرح از 41 هزار هکتار آغاز و اکنون به 480 هزار هکتاررسیده است.
وی خوزستان را اولین استان کشور در بخش کشاورزی دانست و اظهار داشت: این استان با تولید 16 میلیون تن محصول کشاورزی، 13 درصد از تولیدات کشور را با ارزش ریالی یک هزار و 250 میلیارد ریال به خود اختصاص داده است.
قاسمی نژاد افزود: مقام اول محصولات زراعی با 17.8 درصد تولیدات زراعی کشور از آن خوزستان است، به طوری که این استان با سرانه تولید 3.5 کیلوگرم از میانگین کشور 1.5 کیلوگرم بالاتر است.
وی با بیان اینکه خوزستان در 6 سال گذشته مقام نخست تولید گندم را به دست آورده، اظهار داشت: تولید گندم در این استان از کمتر از یک میلیون تن به 1.8 میلیون تن رسید که این میزان 11 میلیون تا 11.5 میلیون نفر از جمعیت کشور را تغذیه می کند.
به گفته وی، خوزستان نیمی از صادرات خرمای کشور را به خود اختصاص داده و با تولید شکر 41 درصد شکر کشور نیاز 31 میلیون نفر جمعیت را تامین می کند.
قاسمی نژاد یکی از اولویت های جهاد کشاورزی را توسعه محصولات گلخانه ای و سیستم نوین آبیاری عنوان کرد و افزود: راندمان آبیاری در استان ظرف پنج سال گذشته 6 درصد ارتقا کرده است.
وی با بیان اینکه الگوی کشت از دغدغه های اصلی این سازمان است اظهار داشت: چغندر قند 10 تا 15 سال پیش به دلایل غیر کارشناسی تعطیل شده بود که کاشت آن مجددا آغاز شد و از 115 هزار تن تولید شروع و امسال به 900 هزار تن افزایش یافته است.
معاون جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به احیای کارخانه قند شوش اضافه کرد: تولید 6 میلیون تن چغندر در افق 1410 مورد نظر است.
وی تاکید کرد: کشت کلزا به عنوان یک محصول استراتژیک برای خودکفایی در حال پیگیری است و دانه کلزا هیبریدی کشور در کشت و صنعت رجایی در حال تولید است.
قاسمی نژاد گفت: قراردادی بین کشت و صنعت رجایی و یک شرکت آلمانی برای تولید دانه هیبریدی کلزا منعقد شده است.

*پاک از آنفلوانزا
در این نشست معاون سلامت دامپزشکی خوزستان نیز گفت: خوزستان جزو معدود استان هایی است که تاکنون از بیماری خطرناک آنفلوانزا فوق حاد پرندگان پاک بوده است.
رضا اسدی تب برفکی را اقتصادی ترین بیماری در دام ها دانست و افزود: کانون های بیماری در استان با واکسیناسیون کاهش یافته که از جنبه بهداشتی و اقتصادی حائز اهمیت است.
وی اضافه کرد: با پیگیری و واکسیناسیون، تلفات مرغداری های استان در پنج ماهه نخست امسال به 3 درصد کاهش یافته که از میانگین کشوری کمتر است.
به گفته وی، در سال 91 تلفات مرغداری ها به 21 درصد رسیده بود.
اسدی اضافه کرد: پارسال 3 میلیون و 600 نوبت سر واکسیناسیون در دام های سبک و 480 هزار نوبت سر در دام سنگین انجام شده است.
وی ادامه داد: خوزستان از نظر کنترل کانون های سل در دام و تب مالت نسبت به میانگین کشوری رتبه پایین تری دارد.
اسدی همچنین اظهار داشت: در عید قربان امسال 108 اکیپ ثابت و سیار با 141 ناظر بهداشتی و 26 ناظر شرعی بازرسی دام قربانی شده را انجام دادند.

*37 درصد محروم از آب
مدیرکل امور عشایر خوزستان همچنین در این نشست گفت: 63 درصد از جمعیت عشایری استان از آب شرب سالم بهره مند هستند.
علیرحم کریمی افزود: تا سال 91 حدود 43 درصد از عشایر از آب شرب سالم برخوردار بودند که امسال به 63 درصد افزایش یافته که 15 درصد از جامعه عشایری از چشمه ها استفاده کرده و بقیه با تانکر آبرسانی می شوند.
وی اظهار داشت: بر اساس آخرین سرشماری رسمی عشایر کوچنده در سال 87 ، جمعیت عشایر استان 23 هزار خانوار، شامل 140 هزار نفر و 2 میلیون راس دام است که 12 درصد جمعیت عشایری کشور و 9 درصد دام کشور را شامل می شود.
کریمی با اشاره به طرح اسکان داوطلبانه برای عشایر متمایل به یکجا نشینی گفت: تا پایان سال 91 هشت هزار و 600 خانواردر کانون‌های اسکان سکونت داشته که اکنون به بیش از 10 هزار خانوار رسیده است.
وی درباره ساماندهی کانون های اسکان شاخص در استان اظهار داشت: در بهبهان 385 هکتار برای 100 خانوار عشایری اجرا شد و آبیاری 2 هزار و 700 هکتار از اراضی شعیبیه شوشتر برای اسکان 500 خانوار عشایری در نظر گرفته شده است.
کریمی افزود: برای کانون اسکان عشایر غرب کرخه خط آبرسانی و انتقال آب از کرخه مصوب شده همچنین مطالعات 800 هکتار در کانون سوسن در حال اخذ مجوز و 200 هکتار نیز در جره رامهرمز در دست اجراست.
وی با اشاره به 2 هزار و 300 کیلومتر راه عشایری در استان، گفت: بهسازی راه ها از 76 درصد در سال 91 به 91 درصد در سال گذشته رسیده و راه شوسه از 37 درصد در سال 91 به 63 درصد در سال 96 رسیده است.
مدیرکل امور عشایر خوزستان همچنین با بیان اینکه از ابتدای برنامه ششم عشایر مشمول اعتبارات ارزش افزوده شدند گفت: پارسال سهم عشایر استان 150 میلیارد ریال بود که 170 پروژه با آن در حال اجراست.
کریمی یکی از مشکلات عشایر استان را تسهیلات بانکی دانست و افزود: از سال 92 تا 95 ، 210 میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت با سود 4 درصد و بازپرداخت پنج ساله تامین شد که 282 نفر از آن بهره مند شدند.

*اجرای 170 سایت الگویی
مدیر ترویج جهاد کشاورزی خوزستان نیز در ادامه این نشست، گفت: 170 سایت الگویی در خوزستان در حال اجراست که 40 سایت به عنوان کشت تابستانه فعال است.
علی کرد با تاکید بر ارتقای آموزش، افزود: باید اعتباری برای آموزش کشاورزان در طرح 550 هزار هکتاری در نظر گرفته شود.
وی با اشاره به اینه خوزستان دارای 160 هزار بهره برداری کشاورزی است افزود: اکنون 95 مرکز خدمات جهاد کشاورزی در روستاها وجود دارد که 500 مروج در آنها فعالیت دارد.
9754/6064
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.