شیعیان امروز، هفتم ذیحجه الحرام، را به مناسبت سالروز شهادت امام باقر علیه السلام سوگوارند، امامی که حیات شیعه و بقای معنویت مدیون تلاشهای طاقت فرسای ایشان در بازتعریف مبانی اسلامی است.
پایداری اسلام و به معنای دیگر استمرار معنویت و دینداری در جهان مرهون تلاش‌ها و ازجان‌گذشتگی‌های ائمه معصومین علیهم‌السلام است، این بزرگواران که بنا بر سنت الهی، یکی پس از دیگری برای راهنمایی انسان‌ها و پاسداری از دین خدا از طرف پروردگار برگزیده شدند، ‌تا پیش از ظهور امام عصر ارواحنا له الفداه، به مدت 250 سال، هریک به تناسب شرایط، مقتضیات و نیازهای زمان به‌گونه‌ای هدف امامت را که حفظ دین خدا در بین مردم بود، پیش بردند.
در این میان امام باقر علیه‌السلام را باید بنیانگذار نهضت فرهنگی این حرکت 250 ساله و زمینه ‌ساز حرکت عظیم فرهنگی فرزند گرامی‌اش امام صادق علیه‌السلام دانست.
این امام بزرگوار که از پدر و مادری علوی و فاطمی همچون امام سجاد علیه‌السّلام و فاطمه بنت الحسن مجتبی به دنیا آمد و لذا به او علوی بین‌العلویین و فاطمی بین‌الفاطمیین می‌گفتند، در سه سالگی با کاروان کربلا همراه شد و در مسیر کوفه و شام رنج اسارت و شکنجه یزیدیان را چشید، سی و چهار سال از سرچشمه زلال علم پدر بزرگوارش امام زین‌العابدین علیه‌السلام بهره مند شد. در دوران 19 ساله امامت خود با استفاده از زمینه‌سازی‌های پدر و با توجه به ضعف و اختلافی که بر دستگاه حکومت اموی حاکم شده بود فرصت یافت تا بر اساس فرموده جد بزرگوارش رسول گرامی اسلام صلی ا… علیه و آله و سلم، علوم اولین و آخرین را بشکافد و با استخراج مبانی دین خدا و فروع احکام الهی به انقلاب عظیم علمی دست زند که پایه‌های مستحکم مکتب شیعه بر آن استوار است.
امام باقر علیه‌السلام با تاسیس حوزه علمیه شیعه، که علمای سایر فرق اسلامی و غیراسلامی نیز از آن بهره مند می شدند، فقیهان بزرگی تربیت کرد، که هریک با حفظ هزاران حدیث از آن بزرگوار و نشر آن در بین مسلمانان توانستند در معرفی مکتب تشیع و اسلام راستین نقشی برجسته‌ایفا کرده، مسلمانان را در برابر اسلام اموی، که بمنظور نابودی اسلام راستین بوجود آمده بود به صف آرائی و مقاومت وادارند.
شاگردان امام باقر علیه السلام، براساس آموزه های آن بزرگوار، بیش از همه در تشریح جایگاه ولایت ائمه معصومین علیهم السلام و حقانیت ایشان، به عنوان اصلی ترین ستوت بنای اسلام، می کوشیدند تا زمینه را برای اصلاح انحرافات ناشی از غصب خلافت فراهم کنند، باین ترتیب زمینه های مناسبی فراهم آمد تا فرزند و جانشین بزرگوار آن حضرت بتواند دانشگاه بزرگ جعفری را بنا کند و با تربیت هزاران شاگرد در علوم مختلف بقا و پیشرفت اسلام را تضمین نماید.
3004/6002
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.