به گزارش ایرنا، مسئول ستاد برگزاری آئین سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان در مشهد اردهال به خبرنگاران گفت: کاروان متشکل از حدود 2 هزار نفر است که پس از اقامه نماز صبح در مسجد جامع فین با شعار یاحسین (ع) راهی مشهد اردهال شدند.
محمد احترامی افزود: سوگواران اردهال نماز ظهر و عصر را در بین راه و نماز مغرب و عشا را در حرم مطهر امامزاده حضرت سلطانعلی بن امام محمد باقر (ع) اقامه می کنند.
وی اضافه کرد: افزون بر راه اندازی ایستگاه های صلواتی از سوی مردم برای پذیرایی از عزاداران، برای استراحت آنان نیز در مسیر 50 کیلومتری فین تا مشهد اردهال همانند سال های گذشته، مکان هایی در نظر گرفته شده است.
مسئول ستاد برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان در مشهد اردهال در ادامه گفت: چوب های مورد استفاده در این آئین نمادی از سلاح های زمان شهادت امامزاده عظیم الشان سلطان علی بن امام محمد باقر (ع) در 27 جمادی الثانی سال 116 هجری قمری (برابر با ماه مهر حدود 55 سال پس از واقعه کربلا) است.
علی ابن محمد باقر (ع) برادر حضرت امام صادق (ع) در سال 113 هجری قمری به دعوت اهالی فین از سوی پدر بزرگوارش و در جهت ترویج دین اسلام راهی ایران شد و پس از سه سال تلاش سرانجام در جنگی نابرابر به همراه جمعی از یارانش در 27 جمادی الثانی سال 116هجری قمری در خطه اردهال به شهادت رسید.
دومین جمعه از ماه مهر سال هاست شاهد برگزاری آئین سنتی مذهبی قالیشویان در مشهد اردهال کاشان، محل شهادت این امامزاده والا مقام است.
سالانه هزاران نفر از چوب به دستان فین کاشان به این مناسبت 'قالی مقدس' را به عنوان نمادی از پیکر مثله شده فرزند امام پنجم (ع) از خادمان امامزاده تحویل گرفته و حسین حسین گویان بر دوش خود به سوی چشمه آبی برده و شست و شو می دهند.
مشهد اردهال در 45 کیلومتری جنوب غربی کاشان واقع است.
خبرنگار: یوسف صائب - انتشار دهنده : عمادی
6136/8123
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.