صبح امروز دوشنبه ۲۲ مرداد ماه، نشست خبری مسعود اسدی، رئیس نظام صنفی کشاورزی خوزستان و دبیر کل خانه کشاورز استان با اصحاب رسانه در محل سالن جلسات نظام صنفی کشاورزی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اهواز، مسعود اسدی در این نشست ضمن تبریک روز خبرنگار، عنوان کرد: خبر هولناک تغییر الگوی کشت در مورد خرما که اخیرا از سوی مدیر کل میوه های گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی اعلام شده است، نشان از اهتمام بیشتر برای حفظ این محصول کشاوزی مهم در استان است.

دبیر کل خانه کشاورز استان خوزستان گفت: ده ها هزار نخل تازه کاشته شده به علت شوری آب از بین رفت، خرمای امسال یکی پایین ترین کیفیت ها و کمیت ها را به دلیل شوری آب دارد. شما خبرنگاران باید مسئولین را به چالش بکشید و از آنها مطالبه گری کنید که چرا خرمای ما محکوم به فنا شده است؟

وی افزود: طی ۴ فصل زراعی گذشته، کشاورزان آب کافی و مناسب نداشتند و فصل آینده نیز نخواهند داشت، چه کسی پاسخگوی شرایط معیشت و زندگی آنهاست؟ چرا که تنها درآمد آنها از راه کشاورزی است. هیچ گاه انسان سیر، درد گرسنه را درک نخواهد کرد.

اسدی ضمن انتقاد صریح به شریعتی استاندار خوزستان، اظهار کرد: بی توجهی و بی مهری مطلق استانداری نسبت به کشاورزان، در هیچ دوره ای به این میزان نبوده است.

در سایر بخش ها عملکرد استاندار را مثبت ارزیابی می کنم اما کشاورزان را در این شرایط سخت، تنها رها کردند.

رئیس نظام صنفی کشاورزی خوزستان ضمن اشاره به موفقیت های اصفهان در تامین هزینه های کشاورزان خود و همکاری مجموعه دولت با آنها، بیان کرد: خوشبختانه پس از تلاش های فراوان و اقدامات گوناگون در مصوبه  ستاد خشکسالی مورخ ۹۷/۲/۲۲ دستور تشکیل صندوق حمایتی با رویکرد تامین معوض کشت کشاورزان محروم به علت خشکسالی، از طریق صنایع به ویژه شرکت های پتروشیمی، فولاد و نفت با نظارت اجرای آن توسط استانداری، صادر شد.

مسعود اسدی ادامه داد: اما  متاسفانه به علت مظلومیت کشاورزان خوزستانی این مصوبه در حد یک برگه کاغذ، باقی ماند و استانداری عزم و تمایل جدی نسبت به اجرای این مصوبه از خود نشان نداد. عدم توجه به شرایط سخت معیشتی کشاورزان در نهایت، مهاجرت آنها را به شهر های بزرگ در پی خواهد داشت.

دبیر خانه کشاورز استان ضمن انتقاد شدید به احداث سد گتوند و عوارض محیط زیست استان تشریح کرد: سد گتوند، جلگه خوزستان را به شوره زار تبدیل خواهد کرد. به جد از استاندار خوزستان و نمایندگانی که با عنوان نجات کارون و نجات جلگه خوزستان و حل مسئله سد گتوند، به مجلس راه پیدا کردند و متاسفانه مردم و کشاورزان و مباحث مهم استان را به دست فراموشی سپردند، تقاضا داریم فرا جناحی نگاه و عمل کنند.

وی در ادامه در پاسخ به سوال "علت حذف خرما در آینده"، گفت: مهمترین علت آن مشکل آب است که در ادامه، نخلستان های جنوب نمی توانند به بقای خود ادامه دهند.

وی همچنین در خصوص قیمت خرما نیز افزود: خرما کاران استان در چنگال مافیای دلالان این محصول اسیر هستند.

اسدی بُعدِ جدیدی از فاجعه سد گتوند را مطرح نمود و اظهار کرد: مسئله ای که تا کنون به آن اشاره نشده این است که، اگر ارتفاع آب در این سد، از ۱۷۰ متر پایین تر بیاید و سیلابی به آن وارد شود، به دلیل حجم بالای شوری آب باید دریچه های این سد برای مدت طولانی مسدود شود.فاجعه سد گتوند اصلا قابل دفاع نیست.

وی در خصوص کشت برنج در استانهای کم آب نیز توضیح داد و افزود: در مورد ممنوعیت کشت برنج به دلیل بحران آب، هیچ کشاورزی را ترغیب به کشت برنج نکردیم ولی در اعلام زمان ممنوعیت، بدترین شیوه ممکن را اعمال کردند که بسیار دیر هنگام بود. برخی از زمین های کشاورزان قابلیت کشت هیچ محصولی به جز برنج را ندارد. تغییر الگوی کشت باید به تدریج و با آموزش کشاورزان همراه شود.

وی ضمن انتقاد به عملکرد صدا و سیمای جمهوری اسلامی مبنی بر نگاه یک سویه و مهربانانه به دولت های اصولگرا، عنوان کرد: در حالیکه کشاورزان شمال تا جنوب از مسائل مختلف زجه می زنند و مشکلات خود را فریاد می زنند، از دریچه نگاه  صدا و سیمای استان"، خوزستان " بهشت مطلق ایران زمین است!

22

11

33

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.