صادق حقیقی پور دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا EC آب شرب توزیع شده را یکهزار میکروموس بر متر مکعب عنوان کرد و ادامه داد: به ازای هر نفر شهروند آبادانی و خرمشهری 15 لیتر آب در روز برای شرب و پخت و پز در نظر گرفته شد بنابراین هفت هزار و 500 متر مکعب آب شرب در شبانه روز از آب حیات شوشتر برای نقاط شهری و یکهزار متر مکعب با هماهنگی آبفار در نقاط روستایی منتقل کردیم.
وی گفت: پتروشیمی آبادان به دلیل کاهش کیفیت آب بهمنشیر از مدار خارج شد از همین رو تامین 2هزار متر مکعب آب در شبانه روز برای به جریان افتادن این واحد را نیز برعهده گرفتیم همچنین 2هزار متر مکعب آب در شبانه روز برای نیروگاه گازی برق آبادان در نظر گرفته شد. همچنین حدود 400 هزار لیتر آب معدنی و آب بسته بندی به صورت رایگان بین مردم توزیع شد.
حقیقی پور با بیان اینکه جمعیت شهری آبادان و خرمشهر 500 هزار نفر تخمین زده می شود ادامه داد: آب شهرستان های آبادان و خرمشهرهمیشه در این فصل از سال به علت شوری رودخانه افت کیفیت داشته است.
وی خاطر نشان کرد: EC آب شهرستان خرمشهر درمدت مشابه سال های پیش سه هزار و 500 میکروموس بر مترمکعب و در آبادان حدود چهار هزار میکروموس بر مترمکعب بوده است.
حقیقی پور با اشاره به اینکه بامداد چهارشنبه هفته گذشته شاهد شکستگی لوله انتقال آب غدیر یک بودیم ادامه داد: تنها منبع تامین کننده آب شرب آبادان رودخانه بهمنشیر و در شهرستان خرمشهر کانال مارد بود که به دلیل شوری بیش از حد دستگاه آب شیرین کن تصفیه خانه ها از کار افتاد و که همین امر سبب بحران آب در این شهرها شد.
وی با اشاره به اینکه شرکت آب و فاضلاب خوزستان در سراسر استان 21 آزمایشگاه مجهز دارد ادامه داد: بیشتر آبی که برای توزیع در شبکه، برداشت می شود از آب های سطحی است و از سویی دیگر حجم فعالیت صنایع و کشاورزی در استان نیز بالا است از همین رو آزمایشگاه های ما برای بررسی مستمر کیفیت آب مجهز شده اند.
مدیر عامل آبفا خوزستان درخصوص نارضایتی برخی مردم از روند توزیع آب در شهرستان های خرمشهر و آبادان اظهار داشت: کارکنان شرکت آبفا خوزستان در 2 هفته گذشته تمام تلاش خود را برای رفع نیاز مردم بکار گرفتند باید توجه داشت که در فرآیند توزیع برخی سو استفاده می کردند اما تلاش ما این بود نیاز مردم را به آب شرب تامین کنیم.
وی ادامه داد:در شرایطی که همه برای کاهش بحران آب تلاش می کردند عده ای با سو استفاده از شرایط از لوله انتقال آب غدیر در مرز خرمشهر به عنوان خط انتقال آب به بصره یاد کرده و سعی در تحریک اذهان عمومی داشتند.
حقیقی پور تصریح کرد: باوجود آنکه میزان شوری آب درحال حاضر به مقدار سابق بازگشته است اما همچنان تانکرهای آبرسانی در حال توزیع آب هستند.در این مدت 2 دستگاه آب شیرین کن در شهرهای خرمشهر و آبادان مستقر شدند که بوسیله آنها آب شرب با شاخص ای سی 300 بین مردم توزیع می کردند.
مدیر عامل آبفا خوزستان اظهار داشت: در مدت 9 ماه 90 کیلومتر خط 2هزار میلی متر ساخته شد که در واقع یک رکورد است. با به مدار آمدن آب در طرح غدیر2 قطعا کیفیت آب شرب بهتر می شود. در این مدت مردم نیز صبوری بسیاری کردند که از آنها تشکر می کنیم.
وی درخصوص احتمال قطعی آب در نقاط مختلف استان گفت: خطوط انتقال، توزیع و ایستگاه های پمپاژ هر لحظه در معرض خرابی و یا قطعی برق قرار دارند اما درحال حاضر مشکل خاصی در استان نداریم.
حقیقی پور اظهار داشت: به علت تعمیرات انجام شده برای خط دوم طرح غدیر در توزیع آب برخی نقاط اهواز و دشت آزادگان نوساناتی ایجاد شده اما سازمان آب و برق درحال کنترل این امر است.
وی در پایان گفت: در تابستان مصرف بالا می رود و ساکنان شهرهایی که در انتهای شبکه قرار دارند در برخی مواقع با قطعی یا افت فشار مواجه می شوند. شهروندان در صورت بروز مشکل با سامانه 122 تماس بگیرند تا همکاران ما مشکل موجود در شبکه را حل کنند.

شهرستانهای آبادان و خرمشهر طی چند روز گذشته به دلیل پایین آمدن کیفیت آب شاهد اعتراضات مسالمت آمیز مردم این شهرها بود.
کیفیت آب شهرستانهای خرمشهر و آبادان با افتتاح طرح نخست انتقال آب غدیر یکشنبه به سه هزار میکروموس بر متر مکعب رسید و از 15 تیر ماه با افتتاح طرح دوم این میزان به 2 هزار میکروموس بر متر مکعب خواهد رسید.
پس از افزایش شوری آب شرب به 12 هزار میکروموس بر متر مکعب، مردم شهرهای آبادان و خرمشهر تجمعاتی برگزار کرده و خواستار رسیدگی به وضعیت آب شدند ولی آن چه در کنار این موضوع ناراحتی مردم را به دنبال داتشه انتشار کلیپ ها و اخباری تایید نشده در خصوص انتقال آب کارون به خارج از کشور است.
وضعیت کیفیت آب خرمشهر و آبادان، معضل کهنه ای است که نه تنها تا کنون درمان نشده است بلکه به دلیل خشکسالیهای و پیشروی آب دریا شوری آن نیز افزایش یافته است.
9887/6002
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.