معاون آب‌رسانی سازمان آب و برق خوزستان در اولین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی که با حضور نوبخت، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور عصر دیروز ۲۰ اردیبهشت‌ماه در سالن جلسات استانداری خوزستان برگزار شد، گفت: طرح آب‌رسانی غدیر بزرگ‌ترین طرح آب‌رسانی خاورمیانه است. آبگیر طرح غدیر یکی از منحصربه‌فردترین آبگیرهای دنیاست.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، صابر علیدادی گفت: طی مصوبه ۹۶/۱/۱۵ ، قرار شد ۶۷۸۵ میلیارد تومان طی سه سال به طرح‌های آب‌رسانی سازمان آب و برق استان تخصیص داده شود که اگر بخواهیم تقسیم‌بندی کنیم، اولین طرح ما غدیر است که از ۳۶۰۰ میلیارد تومانی که برای ۳ سال بودجه‌بندی دیده شده بود رقم ۷۴۰ میلیارد تومان طبق ماده ۵۶ تأمین شده است و رقم ۱۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات فاینانس خارجی برای ۳ سال که مناقصه‌اش در مرحله اجراست و ۱۴ میلیارد تومان بودجه عمومی دولت و ۳۶۰ میلیارد تومان آورده پیمانکار و ۱۲۰ میلیارد تومان سهم امسال بود که تأمین شده است.

وی افزود: در مجموع، ۲۸۷۰ میلیارد تومان فاینانس خارجی و ۹۸۰ میلیارد تومان بودجه عمومی می‌باشد که از ۳۳۰ میلیارد تومان بانک سپه و پارسیان، ۲۰۰ میلیارد جذب شده، از اوراق سکوت ۲۹۵ میلیارد تومان کامل جمع شده، از ۱۶۵ میلیارد تومان منابع عمومی ۱۵۲ میلیارد تومان تخصیص داده شده و ۹۰ میلیارد تومان از منابع داخلی سازمان تأمین شده، اوراق اسلامی با تضمین دولت ۲۰۰ میلیارد تومان است که هنوز تخصیص داده نشده و ۱۲۰ میلیارد تومان اوراق پیمانکار که تخصیص داده شده است.

علیدادی گفت: طرح غدیر طی سال‌های ۸۸ تا ۹۵ مبلغ ۹۰۰ میلیارد تومان، و تنها در سال ۹۶ مبلغ ۸۵۰ میلیارد تومان جذب سرمایه داشته است و می‌توانیم این نوید را بدهیم که فاز ۲ طرح غدیر زودتر از پایان سال ۹۷ عملیاتی می‌شود.

وی افزود: در خصوص طرح شمال شرق استان، طبق مصوبه ۹۶/۱/۱۵ باید ۱۵۰۵ میلیارد تومان تخصیص داده می‌شد که ۱۲۲۴ میلیارد تومان ابلاغ تخصیصی و ۹۹۲ میلیارد تومان تخصیص داده شده و حدود ۹۵۰ میلیارد تومان تحقق یافته است. به‌طور کلی اعتبارات ابلاغی سال ۹۶ مبلغ ۲۸۱ میلیارد تومان بوده که ۲۶۴ میلیارد تومان از این رقم ابلاغ شده اما در سال ۹۷ مبلغ ۲۱۴ میلیارد تومان ابلاغ شد که ۲۵ درصد کاهش در اسناد خزانه برای طرح‌های آب‌رسانی داشته است.

معاون آب‌رسانی سازمان آب و برق خوزستان ادامه داد: طرح غدیر بزرگ‌ترین پروژه آب‌رسانی خاورمیانه است که ۲۲ زیر پروژه و به‌صورت کوچک‌تر از ۵۳ پروژه دارد. یکی از کارهای بسیار بزرگی که ظرف سه سال به اتمام خواهد رسید طرح ۲۰۸ متر خط لوله ۲۴۰۰ است که اکنون صد شاخه لوله تولید و پیاده شده که برای اولین بار با فاینانس داخلی با بانک سپه و پارسیان انجام‌گرفته است.

وی  در خصوص تأسیسات تصفیه‌خانه به پیش تسویه، مخازن و تأسیسات ام الدِرِس نیز توضیحاتی داد که در صورت اجرایی شدن آن تمام شهرهای هدف و شهرهای پایین‌دست بتوانند صددرصد نیاز آب شرب و بهداشتی خود را از آب غدیر تأمین کنند.

علیدادی همچنین در خصوص پرسش پورمحمدی معاون سازمان برنامه‌وبودجه کشور مبنی بر پروژه آب‌رسانی به خرمشهر، شادگان و آبادان که قرار بود تا پایان بهار ۹۷ صورت بگیرد، گفت: ۹۰ درصد کار انجام شده و تا پایان خردادماه سال جاری آب‌رسانی از طریق خط لوله‌های جدید به آبادان و خرمشهر و تا پایان شهریورماه به شادگان انجام خواهد شد.

شریعتی، استاندار خوزستان نیز در پاسخ به انتقاد ناصری نژاد نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی در خصوص تأخیر این پروژه، گفت: تا پایان تیرماه سال جاری آب کرخه را از طریق خط لوله جدید به آبادان، خرمشهر، دشت آزادگان، هویزه و اهواز خواهیم رساند و شادگان نیز از خط لوله قدیم آب کرخه را دریافت خواهد کرد ولی به خاطر مسائل زیست‌محیطی و عبور لوله از تالاب شادگان عملیات آب‌رسانی با خط لوله جدید تا پایان تابستان سال جاری برای این شهرستان به طول خواهد انجامید.

در پایان، علیدادی اظهار داشت: پروژه شمال شرق، آب شرب و کشاورزی تقریباً هفت شهر و ۶۷۹ روستا را تأمین خواهد کرد که در دست اجراست و پروژه جنوب شرق و شوشتر نیز در مراحل اولیه قرار دارد که به‌صورت موازی با هم در حال حرکت هستند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.