مصطفی کنارکوهی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: پست های قرنطینه ای در بندر دیلم(مسیر ورودی از سمت استان بوشهر)، دهدز(مسیر ورودی از سمت استان چهارمحال بختیاری)، خیر آباد(مسیر ورودی از سمت استان و کهگیلویه و بویر احمد و فارس)، اندیمشک(مسیر ورودی از سمت استان لرستان)مستقر بوده و کارشناسان دامپزشکی به صورت شبانه روزی در این پست ها فعال هستند.
وی افزود: کارشناسان دامپزشکی به صورت 24 ساعته در این پست ها فعال بوده و خودروهای حمل طیور و فرآورده های مرتبط با آن را مورد بازرسی قرار داده و در صورت مشاهده بار آلوده، توقیف می کنند.
مدیر کل دامپزشکی خوزستان با بیان این که تاکنون هیچ موردی از این بیماری در استان مشاهده نشده، بیان کرد: وضعیت بهداشتی موجود و همچنین نحوه فعالیت تولیدکنندگان باعث شده با وجود موج فزاینده گرما ، همچنان از انتشار انفلوآنزای فوق حاد در استان ایمن باشیم.
کنارکوهی با بیان این که پست های قرنطینه دامپزشکی تا اطمینان کامل از رفع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به فعالیت خود ادامه می دهند، گفت: به دلیل اهمیت و حساسیت این بیماری در سطح کشور، این سیاست در راستای کنترل و جلوگیری از انتقال بیماری دامی و نیز پرندگان به اجرا در آمده است.
وی افزود: در مدت بازرسی دام یا پرندگان غیرمجاز کشف شده عودت داده شده و در برخی موارد، فرد خاطی به مراجع قضایی معرفی شد.
مدیر کل دامپزشکی خوزستان بیان کرد: هشت هزار تراکت اطلاع رسانی بهداشتی در بین مهمانان نوروزی و بومی های استان در بدو ورود به استان توزیع شده که مخاطرات بیماری های مشترک بین انسان و دام، و همچنین ضرورت خودداری ازخرید از کشتارهای غیرمجاز در جاده ها و حاشیه راه ها را برای این مخاطبان تشریح کرده اند.
وی با بیان این که در سال 96 هیچ موردی از بیماری نفلوآنزای فوق حاد در استان مشاهده نشد، گفت: در سال 95 چهار کانون(سه کانون در ایذه و یک کانون در باغملک) فوق حاد در استان شناسایی شد که با همکاری همه دستگاه های عضو ستاد کنترل این بیماری به سرعت پاکسازی و پس از آن برنامه کنترل دام های ورودی به استان به جد پیگیری شد.
کنارکوهی افزود: در سال 95، پنج هزار و 537 قطعه پرنده آلوده به بیماری انفلوآنزای فوق حاد شناسایی و منهدم و خسارتی بالغ بر 831 میلیون و 675 هزار ریال به صاحبان آن ها پرداخت شد.
مدیر کل دامپزشکی خوزستان تصریح کرد: به شهروندان خوزستانی توصیه می کنم برای کمک به سلامت خود و کارگاه های تولیدی استان، از مصرف پرنده زنده اجتناب کرده وبا اعتماد به دامپزشکی استان، گوشت و مرغ مورد نیاز خود را از کشتارگاه ها و قصابی های مجاز و با مهر سلامت دام تهیه کنند.
وی افزود: خرید دام و پرنده از مبادی غیررسمی نه تنها بهداشت مردم را به خطر می اندازد، بلکه باعث تعطیلی کارگاه های تولیدی گوشت و صنایع مرتبط با آن و بیکاری هم استانی ها می شود.

7148/6002
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.