به گزارش روز پنجشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی دادگستری خوزستان حجت الاسلام سیداسماعیل خطیب در چهارمین همایش فصلی قضات سراسر استان خوزستان در اهواز بیان کرد:این افراد (بانفوذ) به طور قطع ابزارهایی در اختیار دارند که یکی از آنها رسانه است اما این تهدیدات نباید دستگاه قضایی کشور را از مقابله با فساد دور کند.
وی از نامگذاری سال آینده قوه قضائیه با عنوان 'تکریم ارباب رجوع' خبر داد و بر اهمیت این موضوع در همه محاکم قضایی تاکید کرد.
خطیب اظهار داشت: نگاه به مراجعه کنندگان در دستگاه قضایی باید به عنوان ولی نعمتان باشد و از سوی کارکنان قضایی و اداری دستگاه قضایی تکریم شوند.
وی با بیان این که درصد مهمی از نارضایتی مردم به اطاله دادرسی پرونده ها و رفتار قضات و کارکنان مربوط است ادامه داد: فردی که به دستگاه قضایی مراجعه می کند بدون این که ذهن خود را درگیر کمبودهای این دستگاه در زمینه نیروی انسانی یا امکانات و تجهیزات کند، انتظار رسیدگی به مطالبه خود را دارد.
رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه تصریح کرد: این فرصت مغتنم خدمتگزاری که خداوند در اختیار ما قرار داده است تا شکرگزار نعمت های او باشیم را نباید به سادگی از دست بدهیم.
رئیس کل دادگستری استان خوزستان در این همایش با تقدیر از زحمات قضات خوزستان و ابراز خرسندی از وجود تعامل میان این دستگاه با نیروهای امنیتی و انتظامی استان گفت: طبق تاکیدهای مقام معظم رهبری و رئیس قوه قضاییه، نظارت لحظه به لحظه برعملکرد قضات صورت می گیرد و هیچ رفتاری در این دستگاه از چشم ها دور نمی ماند.
فرهاد افشارنیا از کاهش 17 درصدی اعتبارات قوه قضاییه در سال 1397 انتقاد کرد و افزود: به جز کمبودهایی که در تشکیلات قضایی استان وجود دارد، در بخش اداری نیز با کمبود 54 درصدی روبه رو هستیم که با کاهش بودجه قوه قضائیه، این مشکلات افزون خواهد شد.
وی با اشاره به مشکلات موجود در استان خوزستان و بالا بودن تقاضای خروج از استان، از قوه قضاییه خواست تا نسبت به انتقال قضات باتجربه از استان خوزستان به سایر نقاط دیگر سخت گیری بیشتری داشته باشد.
افشارنیا گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون حدود 870 هزار پرونده وارد دستگاه قضایی استان شده است که با تلاش قضات پرتلاش استان، تقریبا به همان میزان نیز پرونده مختومه شده است.
همچنین نماینده ولی فقیه در استان خوزستان و امام جمعه اهواز با بیان نکاتی در خصوص اهمیت منصب قضاوت در جامعه اسلامی اظهارداشت: قضاوت تنها منصوب رئیس قوه قضاییه نیست بلکه منصوب ولی فقیهی است که نماینده امام زمان (عج) در عصر غیبت است.
آیت الله سیدمحمدعلی موسوی جزایری گفت: قضات به واسطه رسالتی که دارند باید بیش از دیگران مراقب اعمال و رفتار خود و مراودات خود باشند.
وی تصریح کرد: هرکدام از افرادی که روزانه با شما مراوده دارند ممکن است برای رسیدن به مقصود خود دام بگسترانند اما انسان مومن از بادهای سهمگین و توفان ها به سلامت عبور خواهد کرد.
امام جمعه اهواز با اشاره به برخی مسائل و ویژگی های استان خوزستان از جمله بافت عشایری و مشکلات زیست محیطی، از قوه قضاییه خواست تا توجه بیشتری به دستگاه قضایی این استان داشته باشد و کمبودهای فعلی را جبران کند.
در ادامه این همایش فرمانده سپاه حضرت ولی عصر(عج) خوزستان گفت: مشکلات موجود در کشور و استان خوزستان، ظرفیت هایی را برای دشمنان نظام فراهم می کند تا از آنها به نفع اهداف خود بهره برداری کند.
سردار حسن شاهوارپور تصریح کرد: اعتصابات کارگری، تغییر شعارها، ناهنجاری ها، مشکلات ناشی از مصرف مواد مخدر، و اراذل و اوباش از جمله آسیب هایی است که باید با همفکری همه دستگاه ها به ویژه دادسراها، در شوراهای تامین مطرح و برای رفع آنها برنامه ریزی شود.
سردار حیدر عباس زاده فرمانده انتظامی خوزستان در این همایش، از کاهش 12 درصدی جرائم خشن استان در سال جاری نسبت به سال قبل خبر داد و گفت: این در حالی است که در سال های قبل با افزایش میزن جرم روبه رو بودیم.
وی با بیان این که عامل بسیاری از جرائم خشن، وجود سلاح در دست افراد است گفت: کشفیات سلاح در سال جاری نسبت به سال قبل، 68 درصد بود اما اعتقاد داریم اگر بخواهیم این دغدغه بزرگ را کاهش دهیم، باید نسبت به پیگیری و صدور رأی پرونده های مرتبط با تیراندازی تسریع بیشتری داشته باشیم.
مدیرکل اطلاعات استان خوزستان نیز با تاکید بر اهمیت پیش بینی و پیشگیری بر مقابله با جرائم اظهار داشت: در اغتشاشات اخیر شاهد بودیم که استان خوزستان از امنیت بیشتری نسبت به سایر استان ها برخوردار بود و این موضوع، به دلیل بهره گیری از پژوهش های مستمر اجتماعی بوده است.
وی با بیان اینکه مشکلات جامعه را باید شناخت و برای رفع آن ها اقدام کرد افزود: مردم از امنیت ملی رضایت بالایی دارند و نگرانی ها درخصوص امنیت اجتماعی و اقتصادی است که برای کاهش آن باید مشکلات معیشتی آنان کاهش یابد که این موضوع باید توسط دستگاه اجرایی و قضایی مورد توجه بیشتری قرار گیرد.
وی گفت: باید با دعوت از نخبگان ، شیوخ و معتمدان جامعه، از ظرفیت آنان برای برقراری امنیت جامعه بهره برد.
6065/6064
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.