به گزارش ایرنا دکتر سید عباس صالحی شامگاه پنجشنبه در نشست شورای فرهنگ عمومی استان خوزستان که در بیت امام جمعه اهواز برگزار شد اظهار کرد:خرج کردن و هزینه کردن فرهنگی را نباید بی بازگشت تلقی کرد بلکه باید این احساس را داشت که هزینه کرد در حوزه فرهنگ سرمایه گذاری مضاعف است.
وی گفت: داشتن توسعه پایدار، مبتنی بر فرهنگ متناسب با آن است و هر چقدر این فرهنگ متزلزل باشد توسعه کمتر محقق می‌شود.
وی افزود: شورای فرهنگ عمومی بخشی از موضوع فرهنگ است و اگر حوزه فرهنگ به درستی مورد توجه قرار گیرد حوزه های دیگر کنار آن سامان بهتری خواهند یافت.
صالحی بیان کرد: فرهنگ تنها ضلعی از ضلع های زندگی اجتماعی نیست بلکه روح زندگی اجتماعی است که اگر این روح با نشاط و فعال باشد کالبد زندگی اجتماعی می‌تواند فعال و پرتحرک باشد و اگر این روح گرفتار خمودگی و افسردگی باشد تن و کالبد هم توانایی زیادی نخواهد داشت.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد:ما در بسیاری از موارد گرفتار این غفلت شده ایم و همواره تصور کرده ایم رشد و توسعه ما صرفا در حوزه سخت افزاری و دیگر مسایلی مانند احداث خط آهن، جاده، سد و غیره است.
وی توضیح داد: بی تردید زندگی اجتماعی بدون رفاه اجتماعی و فرا رفتن از کمبودهای اقتصادی مطلوب نیست اما آنچه مخاطره آمیز است این است که این ریل ها و جاده ها بر زمینی استوار شده باشد که آن زمین متعلق به ما نباشد و بنا را بر زمین خود قرار نداده باشیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فرهنگ به مثابه زمینی است که بنا در آن ساخته می‌شود که اگر زمین از آن فرهنگ باشد پایدار است اما اگر نباشد آن بنا عاریه است و واژگون می شود.
وی ادامه داد: آنچه که می‌تواند نگاه توسعه‌ای کشوری و منطقه ای را تنظیم کند این است که نوع نگاهمان به فرهنگ تغییر جدی و ماهوی پیدا کند.

**نهادی مشابه شورای فرهنگ عمومی نداریم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که بخش مهمی از آنچه در فرهنگ باید اتفاق بیفتد در حوزه شورای فرهنگ عمومی است اظهار کرد: شورای فرهنگ عمومی عالی ترین و وسیع ترین نهادی است که باید به حوزه فرهنگ عمومی توجه کند و در بین نهادهای فرهنگی کشور نهادی مشابه نهاد شورای فرهنگ عمومی وجود ندارد.
وی ادامه داد: دیگر نهادهای فرهنگی کشور نهادهای تک بخشی‌اند اما ویژگی شورای فرهنگ عمومی این است که صرفا با یک دستگاه یا چند دستگاه اداره نمی‌شود و نهادی فرابخشی است.
صالحی توضیح داد: برای مثال آموزش و پرورش با همه وسعتش یا صدا و سیما تنها متولی بخشی از حوزه فرهنگ عمومی هستند اما شورای فرهنگ عمومی با داشتن 30 عضو در مرکز و در استان‌ها شورایی است که ترکیب یک قرارگاه حوزه فرهنگی را دارد.
وی عنوان کرد: قرارگاه در دوردان دفاع مقدس ترکیب و هم افزایی قوای مختلف بود و اکنون شورای فرهنگ عمومی نقش مشابهی را باید ایفا کند و می‌تواند مانند قرارگاهها تجمیع قوا و هم افزایی قوا نمایند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: کمتر نهادی در کشور موجود است که مانند شورای فرهنگ عمومی شبکه فراگیر و سراسری داشته باشد به طوریکه شورای فرهنگ عمومی به شکل شبکه مویرگی در سراسر کشور گسترده شده است.
وی ادامه داد: وسعت پیکره شورای فرهنگ عمومی فرصتی فراهم می کند تا شورای فرهنگی بتواند در حیطه حوزه فرهنگی عملیاتش را از نظر اقلیمی و جغرافیایی بسط دهد.
صالحی بیان کرد: ویژگی دیگر شورای فرهنگ عمومی ظرفیت تصمیم سازی و تصمیم گیری در درون خویش است و با وجود نمایندگان ولی فقیه استانها، ائمه جمعه، استانداران هر استان و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی عملا زمینه های تصمیم سازی وجود دارد و اینگونه نیست که تصمیم گیری در مسیر دیگری تعریف شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: واقعیت این است که در حیطه فرهنگ عمومی موضوعات و محورهای قابل توجهی داریم که مسایل مهم امروز ما هستند.
وی حوزه فرهنگ عمومی را دارای شاخه ها و محورهای مختلفی دانست و گفت: در حوزه فرهنگ دینی و دینداری، به عنوان یک محور، موضوعات و مسایل مختلفی داریم.
وی گفت: فرهنگ دینی و دینداری ما در حوزه باورها، ارزش‌ها، رفتارها و نمادها، پاره ای از خلل ها یا اختلال‌هایی دارد که نیازمند رصد و راه حل جویی است.
صالحی تصریح کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره های مختلف دفتری به نام طرح های ملی داشته است که در چند دوره ما طرح های ملی را در حوزه نگرش ها و ارزش های ایرانیان انجام داده ایم و آخرین دوره آن در سال 94 انجام شد که تحلیل آن در سال 95 ارایه شد.
وی ادامه داد: تحلیل های دفتر طرح های ملی در سال 95 به ما در برخی حوزه ها علایم و هشدارهای قابل توجهی می‌دهد که آن‌ها را باید جدی بگیریم چرا که صرفا بحث در پاره ای از نمادهای ظاهری نیست هر چند که آن هم مهم است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنون وزارتی که طرح هایی را در حوزه فرهنگ عمومی جامعه دنبال می کند هشدار های متعددی داده و با کسانی که اقتصاد را جدی‌تر از حوزه فرهنگ می‌دانند به گفت و گو می نشیند.
وی افزود: به نظر می رسد یکی از جاهایی که می شود این مساله را گفت و گو کرد و به نتیجه نزدیک تر شد شورای فرهنگ عمومی استان است.
صالحی تصریح کرد: حضور استانداران استان های مختلف در شواری فرهنگ عمومی استان می‌تواند به الگو و نگاهی با این تصویر که چگونه می‌توانیم هشدارها را جدی تر بگیریم و مسیر سند توسعه استانی را پیگیری کنیم کمک کند.
وی اظهار کرد: تلاش می کنیم استان خوزستان که طلایه دار فرهنگ مقاومت بوده امروز طلایه‌دار توسعه اجتماعی بر مبنای فرهنگ دینداری محکم و فرهنگ اخلاق اجتماعی موثر باشد

** نقش خوزستان در دوران دفاع مقدس بی بدیل بود
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که خوزستان برای تک تک ایرانی ها قلب کشور و ایران است توضیح داد: بخش وسیعی از جامعه ایرانی ما گوشه ها و بخش های از وجود خودشان را در این اقلیم قرار دادندو وقتی به این استان می‌آیند احساس حضور در یک استانی از استانهای ایران را ندارند بلکه احساس می کنند در وطن خودشان قرار دارند و گمشده های خود را در این وطن می جویند.
وی ادامه داد: نقشی که این استان در مقاومت و دفاع هشت ساله داشته و سپر ایران اسلامی بوده است نقشی به یاد ماندنی و فراموش نشدنی است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: حق و سهمی که این استان برای نسل حاضر و آینده ایران دارد حقی است که از یادها نمی رود و این علاوه بر حقوق دیگر و نکات دیگری است که این استان در ذهن و حافظه تاریخی ما ایرانی ها داشته است.
وی تصریح کرد: دریچه ورودی تشیع از خوزستان بوده و بزرگانی از صحابه ائمه از این مسیر تشیع و معارف اهل بیت را به فضا ایران منتقل کرده‌اند و نقش اصلی را در گسترش معارف اهل بیت در این اقلیم داشته اند.
صالحی گفت: علما و ادبای این سرزمین نیز در فهم و شعور دینی کوشیده‌اند و تلاش کردند آن را در جامعه ایرانی و اسلامی منتقل کنند.
وی ادامه داد: بزرگانی در حوزه شعر و ادبیات چون دعبل خزایی و فقهایی چون شیخ مرتضی انصاری و غیره فیض وجودیشان در طول چهارده قرن گذشته برقرار بوده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حقی که خوزستان هم بر دینداری جامعه و هم در دفاع سرزمینی ایران داشته است،حقی فراموش نشدنی است و در خاطر مانده و همچنان می ماند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: امیدوارم در این سفر کمک شود تا مساله فرهنگ عمومی دغدغه جدی تر ما باشد چراکه حجتهای بر ما تمام شده و اکنون وقت اقدام عمل است
وی در پایان بیان کرد: برای انتخاب روز 27 دی ماه به عنوان روز ملی اهواز هم منتظر پیشنهادها و جمع بندی دیگر اعضا هستم و راجع به آن تصمیماتی اتخاذ می‌شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر پنجشنبه به منظور دیدار با هنرمندان استان خوزستان و نیز ایجاد چند تفاهمنامه فرهنگی به این استان سفر کرد و تا شنبه میهمان خوزستانیها خواهد بود
7164/6064
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.