به گزارش ایرنا مرتضی موصلی در سخنرانی پیش از خطبه های نمازجمعه اهواز افزود: تنها پس از 22 روز از انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) دستور تشکیل کمیته امداد را دادند که نشان از نگاه عمیق و اهتمام ایشان به مسائل نیازمندان بود.
وی یکی از اولویت های اصلی این کمیته را توانمندسازی نیازمندان دانست و گفت: یکی از مهم ترین تاکیدات مقام معظم رهبری حفظ کرامت و منزلت اجتماعی خانواده های تحت پوشش کمیته امداد بود از همین رو توانمند سازی اقتصادی نیازمندان با محوریت اشتغال های خرد در دستور کار قرار گرفت.
وی با اشاره به اینکه برنامه های اقتصادی کمیته امداد از مصادیق بحث اقتصاد مقاومتی است افزود: هرچند تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله بسیاری داریم اما باتوجه به منابع موجود تلاش های قابل توجهی صورت گرفته است.
وی ادامه داد: در حال حاضر 83 هزار خانواده در استان خوزستان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) هستند که 60درصد آنان را زنان سرپرست خانوار تشکیل می دهند.
موصلی گفت: در جهت اشتغالزایی این خانواده ها با اداره کل آموزش و پرورش استان، دانشگاه علوم پزشکی و شرکت های پتروشیمی توافقاتی حاصل شده تا لباس مورد نیاز کارکنان و دانش آموزان توسط افراد تحت پوشش کمیته امداد که تخصص لازم را دارند، دوخته شود.
وی افزود: با کارخانه تراکتور سازی نیز قراردادی برای خرید 500 دستگاه تراکتور در 2 مرحله منعقد شده که 20 درصد کمتر از قیمت فروش در بازار است. تراکتورهای خریداری شده با تسهیلات ویژه به خانواده های تحت پوشش تقدیم می شود.
موصلی گفت: همچنین 300 دستگاه نیسان برای حمل و نقل روستایی به افراد تحت پوشش داده شده است. اگرچه تلاش هایی برای اشتغالزایی در حوزه کشاورزی، دامداری و صنایع کوچک صورت گرفته اما باتوجه به حجم نیازها کفایت نمی کند.
وی در بخشی دیگر از سخنان خود توجه به توانمندسازی فرهنگی خانواده های تحت پوشش را یکی دیگر از اولویت ها دانست و اظهار کرد: بالغ بر 30 هزار دانش آموز و هفت هزار دانشجو تحت پوشش کمیته امداد استان هستند.
موصلی درخصوص توانمندسازی اجتماعی نیازمندان نیز یادآور شد: در تلاش هستیم تا تمام زنان سرپرست خانوار به ویژه مجریان طرح هاق اشتغالزایی را تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دهیم.
مدیرکل کمیته امداد استان گفت: طبق دستور رهبری یکی از اولویت های مهم این نهاد تکیه بر مردم و خیرین است که درحال حاضر 43 مرکز نیکوکاری با محوریت مساجد و مدیریت مردم در استان فعالیت می کنند.
وی با اشاره به رتبه نخست خوزستان در طرح اکرام کشور در سال گذشته گفت: در یازده ماه نخست امسال بالغ بر 220 میلیارد ریال توسط خیرین برای ایتام استان جمع آوری شده است. همچنین خوزستان در پرداخت زکات رتبه سوم را دارد.
موصلی درخصوص نحوه هزینه کردن کمک های مردمی اظهار کرد: تمام درآمد حاصل از کمک خیرین در همان شهرستان مربوطه هزینه می شود و حتی ریالی از آن له مرکز استان ارسال نمی شود.
وی تصریح کرد: همچنین برای هرکدام از بخش ها با کمک ائمه جمعه درصد بندی های خاصی صورت گرفته که طبق آن عمل می شود. به طور نمونه 20 درصد مبلغ صدقات به مسائل فرهنگی و 15 درصد به بیماران صعب العلاج اختصاص می یابد.
موصلی با بیان اینکه در یازده ماهه امسال حدود 85 درصد اعتبارات بانکی جذب شده است افزود: باوجود همکاری ادارات و سازمان ها اما تکیه اصلی کمیته امداد امام خمینی(ره) بر کمک های مردمی استوار است.
وی در بخشی دیگر به آغاز هفته احسان و کرامت اشاره و یاداور شد: از تمام مردم نیکوکار دعوت می شود در این هفته مانند سال های پیش در یاری رساندن به نیازمندان اقدام کنند.
9887/6064
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.