مدیرکل شیلات خوزستان روز چهارشنبه در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: مزارع شیلات در استان با زیرساخت ها و سرمایه گذاری وسیع راه اندازی شده و هم اکنون به دلیل تسهیلات بسیاری که از بانک ها دریافت کرده اند، اقساط زیادی را بدهکار هستند.
نبی اله خون میرزایی ادامه داد: خوزستان رتبه نخست پرورش ماهیان گرمابی و رتبه دوم آبزی پروری را در کشور دارد و تعداد زیادی از شاغلان استان در این عرصه فعال هستند بنابراین نمی توان به راحتی دستور منع این فعالیت ها را صادر کرد.
وی گفت:این اداره کل در حال رایزنی در جلسات فنی و کارشناسی و مدیریتی استان و نیز محیط زیست است تا از نهایی شدن این دستور جلوگیری شود.
خون میرزایی افزود: امید است با تداوم بارش ها در اسفند و نیز ابتدای سال آینده، با افزایش حجم ورودی سدهای استان، تخصیص آب به پرورش آبزیان در خوزستان ادامه یابد.
مدیر دفتر حفاظت و بهره برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: امسال بارندگی ها در خوزستان حدود 34 درصد کاهش داشته است.
مهران مومن غریب ادامه داد: متوسط بارش در خوزستان در سال آبی گذشته 205 بود، که در سال آبی جاری تاکنون 114 میلیمتر بوده و متوسط بلندمدت آن 280 میلیمتر بوده که به ترتیب کاهش 44 درصدی و 60 درصدی را نشان می دهد.
وی درخصوص آورد آب سدهای خوزستان توضیح داد: آورد آب در سال آبی گذشته کاهش 51 درصدی و امسال کاهش 71 درصدی را نسبت به متوسط بلندمدت نشان می دهد.
مدیردفتر حفاظت و بهره برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه آب قابل برنامه ریزی سدهای خوزستان تنها یک میلیارد و 590 میلیون متر مکعب است، گفت: حدود 6 هزار هکتار پرورش ماهی مجاز و چهارهزار هکتار غیرمجاز در خوزستان وجود دارد که سالانه نیاز به آب زیادی دارند که تامین آن ممکن نیست.
وی افزود:هر هکتار مزرعه شیلات سالانه 100هزار متر مکعب آب نیاز دارد و بر این اساس باید حدود 700 تا 800 میلیون مترمکعب سالانه به این صنعت تخصیص داد که در عمل امکان آن وجود ندارد.
مومن غریب با بیان اینکه نخستین و مهم ترین اولویت سازمان آب و برق خوزستان تامین آب شرب مردم استان در تابستان 97 است، گفت: بخش زیادی از خوزستان هنوزاز آب های سطحی استفاده می کنند که تخصیص آب به صنعت شیلات، آنها را از نظر کمی و کیفی دچار مشکل می کند.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه حجم آب سدهای خوزستان کمتر از میزان نرمال است و رودخانه ها قدرت خودپالایی خود را از دست داده اند، نیاز است تا شیلات با پساب های ناشی از فعالیت خود، آنها را با مشکلات بیشتری روبه رو نکند.
مدیر دفتر حفاظت و بهره برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: هم اکنون کمیته بحران در خوزستان تشکیل شده تا پیگیری لازم صورت گرفته و ساز و کار مناسب برای حل مشکل بیکاری شاغلان این عرصه ارایه شود.
گفتنی است هم اکنون کاهش دبی آب رودخانه ها مزارع کشت شیلات را در نقاط مختلف استان از جمله در حاشیه گرگر در شوشتر و مزارع پایین دست رودخانه ها در بستان، رفیع، سوسنگرد، خرمشهر و آبادان تحت تاثیر قرار داده و در مواردی باعث غیرفعال یا تعطیل شدن مزارع در برخی از این مناطق شده است.
این کاهش دبی آب باعث شده تا فشارهای مضاعفی از سوی دستگاه هایی مانند اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان و سازمان آب و برق در خصوص وضع جرایم سنگین برای مزارعی شود که هنوز مجوز لازم را دریافت نکرده اند.
کاهش دبی رودخانه ها همچنین باعث کاهش عملکرد ایستگاه های پمپاژ آبرسان از جمله ایستگاه آبرسان فاز 1 و 2 مجتمع آبزیان آزادگان و فاز 1 و 2 شهید احمدیان شده که در مورد نخست مجبور به تقویت ایستگاه پمپاژ و در مزارع انتهایی کانال های آبرسان باعث بروز مشکلات در آبگیری شده است.
هم اکنون 14 هزار هکتار مزرعه پرورش ماهی گرمابی وجود دارد که باعث اشتغال حدود 14 تا 15 هزار نفر در این عرصه شده و سالانه بیش از 55 هزار تن از آنها برداشت می شود.
علاوه بر پرورش ماهیان گرمابی، پرورش سالیانه هزار تن ماهی سردآبی نیز در خوزستان به ویژه در ایذه، دزفول و اندیکا صورت می گیرد که آب مورد نیاز آنها از آب سرد چشمه های این مناطق تامین می شود.
به گفته مدیر کل شیلات خوزستان، پیش بینی می شود میزان پرورش ماهیان سردآبی در سال 96 به 850 هزار تن کاهش یابد.
هفته گذشته مدیر عامل سازمان برق با اعلام حاد بودن شرایط در همه حوضه های آبی استان، گفته بود امکان کشت بهاره و تابستانه وجود ندارد.
محمدرضا شمسایی همچنین گفته بود با توجه به کاهش 51 درصدی حجم ورودی سدهای خوزستان، با ادامه روند کنونی بارش، در تابستان از نظر تامین آب و برق به شدت با مشکل روبه رو خواهیم شد.
از سال زراعی گذشته کشت برخی محصولات مانند برنج که نیاز آبی بیشتری دارند در خوزستان ممنوع شد که در ادامه کیخسرو چنگلوایی رییس سازمان جهادکشاورزی ممنوعیت این کشت را سبب بیکاری جمعیت کشاورزان و مهاجرت آنها به حواشی شهرهای بزرگ عنوان کرد.
لازم به ذکر است میزان سطح زیر کشت برنج در استان در حالی از 89هزار هکتار به 49هزار هکتار کاهش یافت که در استان های بالادست خوزستان از جمله اصفهان، نه تنها ممنوعیتی اعمال نشد، بلکه آب مورد نیاز نیز تخصیص داده شد.
6037/ س.ا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.