محمود دشت بزرگ شامگاه یکشنبه در نخستین نشست تخصصی کمیته تولید و مصرف برق استان، در سالن جلسات شرکت برق منطقه ای خوزستان اظهار کرد: در پیک سال گذشته چهار هزار و 300 مگاوات تولید برق آبی داشتیم که با کاهش 2 هزار و 300 مگاوات در سال 97 رو به رو خواهیم بود که به معنای 50 درصد کاهش تولیدات برق آبی در سال آینده است.
وی ادامه داد: در چنین شرایطی، مساله مدیریت تقاضا و مصرف برق می توانند بسیار کمک کننده باشد بنابراین شرکت برق منطقه ای و توزیع برق استان باید در میزان مصرف شرکت ها و مشترکین برنامه ریزی درستی اعمال کنند.
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خوزستان با اشاره به تاثیر کمبود آب بر نیروگاه های حرارتی به ویژه بخار عنوان کرد: با توجه به کیفیت و حجم آب پایین دست سدها، ممکن است نیروگاه های بخار ظرفیت کامل تولید برق نداشته باشند و محدودیت ها را در تولید تشدید کنند.
وی ادامه داد: نیاز است تا با هماهنگی با شبکه مدیریت شبکه و شرکت توانیر، ظرفیت دریافت برق را از شبکه های مجاور افزایش دهیم تا در صورت نیاز، کمبودها را از شبکه های مجاور جبران کنیم.
دشت بزرگ با بیان این که یک رشد هشت درصدی نسبت به سال 96 برای برای پیک سال آینده پیش بینی شده است گفت: برای این رشد باید افزایش ظرفیتی معادل 800 مگاوات داشته باشیم که با لحاظ کردن صادرات به عراق و انتقال به استان های مجاور، پیش بینی 9 هزار مگاواتی را برای تابستان 97 داریم و بنابراین برنامه ریزی ها بر این مبنا انجام می شود.
وی با بیان این که پروژه های شرکت برق منطقه ای با اولویت نقاط حساس تر اجرا می شود، تصریح کرد: این پروژه ها باید در نقاط اولویت دار مانند شمال، شمال شرق و مرکز خوزستان که خشکسالی و کاهش تولید برق آبی بر آنها تاثیر گذار است، به نتیجه برسند و امیدواریم که منابع لازم برای اتمام این پروژه ها هر چه سریع تر تخصیص یابد.
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خوزستان عبور از تابستان 97 را نیازمند همکاری همه نهادهای مربوطه دانست و گفت: تابستان زودرسی در پیش داریم و مشکلات خشکسالی و کاهش تولید نیروگاه های برق آبی روشن است، بنابراین همه باید نسبت به شرایط حساس شده و از امروز به فکر راه حل باشیم.
دشت بزرگ با اشاره به پیش بینی اختلاف تولید و مصرف 5 هزار مگاواتی در پیک سال 97 عنوان کرد: لازم است که از توانایی های رسانه ها برای اصلاح الگوی مصرف و تبیین شرایط پیش رو نیز کمک گرفته شده و صنایع پر مصرف نیز آگاهی سازی و اقدامات لازم جهت کاهش مصرف را انجام دهند تا کمترین آسیب را ببینند.
نخستین نشست تخصصی کمیته تولید و مصرف برق استان خوزستان در پی وقوع خشکسالی و بحران آب در در سال آبی 97-96 به منظور ارائه و بررسی تمهیدات لازم در جهت بررسی تولید و نحوه مصرف برق با حضور نهادهای مربوطه در شرکت برق منطقه ای خوزستان برگزار شد.
در این نشست 17 ارگان از جمله فرماندهی نیروی انتظامی، شرکت آب و برق خوزستان، آبفا و شرکت های بزرگ مانند فولاد و نفت، نیروگاه ها و سازمان صنعت و معدن استان حضور داشتند.
گفتنی است این کمیته تا پایان تابستان 97 برای عبور از بحران تشکیل جلسه خواهد داد.
این کمیته بنا به درخواست ستاد خشکسالی استانداری خوزستان تشکیل شده تا مسائل مربوط به کم بارشی و تاثیر آن بر صنعت برق را برای عبوری با کمترین آسیب در تابستان پیش رو مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد.
6064
خبرنگار: سپیده اسکندری** انتشار: محسن بهاروند
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.