به گزارش ایرنا ناصر بهمنش فر روز چهارشنبه در آیین تقدیر از کشاورزان مجری طرح فروش حجمی آب افزود:از یکم تیرماه امسال تا 30 آبانماه 242میلیون و 381هزارو 935متر مکعب آب در طرح حجمی در شمال خوزستان مصرف شده است که نشان می دهد در هر هکتار بطور متوسط 16هزارو380 مترمکعب آب مصرف شده است.
وی ادامه داد:این درحالی است که درهمین مدت و درهمان نوع کشت و آب و هوا که طرح حجمی آب اجرا نشده بود پنجهزارو 500 مترمکعب در هکتار بیشتر آب مصرف شده واین 15 درصد کاهش مصرف آب را نشان می دهد.
بهمنش فر با بیان اینکه با اجرای این طرح 85 میلیون مترمکعب آب صرفه جویی شده است گفت:این میزان آب معادل 13بار پروخالی شدن مخزن سد تنظیمی دز است.
وی ضمن تقدیر از همکاری کشاورزان در اجرای این طرح گفت: البته هنگام باز وبسته کردن دریچه آب دربرخی موارد حضور متصدی کار با تاخیر انجام می شد که این مشکل برطرف خواهد شد.
وی کل دریچه های شبکه آبیاری دز را یکهزارو 70 دریچه عنوان کرد و گفت:200 دریچه مربوط به شرکت های کشت وصنعت و 870 دریچه متعلق به کشاورزان است.
بهمنش فر افزود:17 هزارو 676 هکتار سطح کشتی است که فصل تابستان در طرح فروش حجمی آب شرکت کردند و 4 هزارو 138 هکتار در کشت پاییزه که 239دریچه را شامل می شود.
محمد اسلامی مدیر شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری شمال خوزستان نیز گفت:در طول چند دهه گذشته برنامه هایی چون پوشش انهار،آبیاری نوین و افزایش سطح آگاهی انجام شده است ولی در دو دهه اخیر خشکسالی دچار افت وخیزهای زیادی شده است و باتوجه به اینکه آب یک منبع حیاتی است که انسان توان دخل وتصرف در آن را ندارد باید در مصرف آن صرفه جویی کنیم.
وی افزود:درسایر کشورها روی 60درصد منابع آبی برنامه ریزی می شود ولی در ایران روی 100درصدمنابع آبی برنامه ریزی می شود که همین امر درشرایط خشکسالی به کشاورزی وصنعت صدمه می زند.
فاز نخست شرکت بهره برداری از شبکه آبیاری شمال خوزستان بیش از 54 سال و کل شبکه بیش از 40 سال قدمت دارد.
7278/6068
خبرنگار:رقیه کردی-انتشار:محمدعلی فریدپناه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.