به گزارش روز سه شنبه ایرنا، علی نظری در تشریح آخرین وضعیت بارندگی ها و وضعیت منابع آبی استان اظهار کرد: از ابتدای مهر تاکنون 137 میلیمتر بارش در استان ثبت شد که با مدت مشابه سال آبی قبل برابری دارد.
به گفته وی؛ این درحالی بوده که میزان بارندگی مدت مشابه دوره دراز مدت 151 میلیمتر بوده است.
وی افزود: جریان رودخانه ها در مدت مهر تا پایان آذرماه امسال نسبت به دوره شاخص در رودخانه های اصلی استان حدود 82 درصد کاهش و در سرشاخه ها حدود 68 درصد کاهش داشته است.
طول رودخانه های استان گلستان 2700 کیلومتر است.
نظری اضافه کرد: ذخیره آبخوان های کم عمق استان در آذر سال جاری در مقایسه با آذر سال گذشته 125میلیون متر مکعب کاهش و در مقایسه با متوسط 25 سال گذشته بیش از 193 میلیون متر مکعب کاهش داشته است.
وی گفت: ذخیره آبخوان های عمیق استان نیز در این مدت حدود 33 میلیون متر مکعب نسبت به آذر 95 و در مقایسه با متوسط 15 سال گذشته 53 میلیون متر مکعب کاهش داشت.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان افزود: شواهد نشان می دهد در سال های اخیر نمی توان به میانگین بلند مدت در آبدهی رودخانه ها و ذخیره سفره آب زیرزمینی دست یافت که لزوم توجه بیشتر هم استانی ها به مصرف بهینه منابع آب و صرفه جویی در ماه های پیش رو را مورد تاکید است.
اقتصاد استان مرزی گلستان با یک میلیون و 869 هزار نفر جمعیت بر پایه کشاورزی و دامپروری استوار است.
گلستان سه اقلیم خشک و نیمه خشک در شمال با 250 میلیمتر بارش، اقلیم خزری در میانه با 600 میلیمتر باران و کوهستانی در جنوب با 300 میلیمتر بارندگی دارد.
در سال های اخیر کمبود نزولات جوی و کم توجهی به مصرف بهینه در بخش های مختلف و بویژه کشاورزی و خانگی باعث شده که بحران خشکسالی این خطه را تهدید کند.
6204/1648
تنظیم : علی اصغر تیموریان ** انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.