محمود دشت بزرگ چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تبدیل تمام مقره های سرامیکی به سیلیکونی با احتمال مخاطراتی همراه است بنابراین انتخاب این راهبرد، پایداری شبکه و توانمندی آن را در مقابل عوامل پیش بینی نشده در شبکه برق افزایش می دهد.
وی ادامه داد: در این راهبرد، زنجیره مقره سرامیکی آلوده پس از جداسازی از دکل ، دمونتاژ و بشقاب های آن جدا شده و جزء به جزء تمیزکاری و کنترل شده و دوباره مونتاژ و برای قرار گرفتن در شبکه آماده می شوند.
مدیر عامل برق منطقه ای خوزستان تصریح کرد: با پاک شدن جرم های متراکم در شیارهای بشقاب های مقره، هنگام بروز ریزگردهای آلوده، شستشوی ساده آلودگی ها را رفع کرده و نیاز به تعویض زنجیرمقره ها را رفع می کند.

تعویض 15 درصد از زنجیر مقره های خطوط انتقال
دشت بزرگ با اشاره به شناسایی 40 خط انتقال و فوق توزیع در کانون ریزگردها گفت: حدود 90 هزار زنجیره مقره خطوط انتقال شرکت توزیع برق منطقه ای نیازمند تعویض یا عایق کاری هستند که انجام این کار با صرف یک هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار صورت گرفته است.
وی ادامه داد: تاکنون بالغ بر پنج هزار و 300 زنجیر مقره (15 درصد) تعویض شده و پایداری در شبکه انتقال برق منطقه ای خوزستان را افزایش داده است.
مدیر عامل برق منطقه ای خوزستان با اشاره به ضرورت بازنگری در طراحی شبکه برق استان به دلیل شرایط خاص موجود تاکید کرد: در گذشته فاکتور ریزگردها در طراحی تاسیسات استان لحاظ نشده بود ولی امروز ضروری است که در طراحی های آینده این فاکتور را مد نظر قرار داده و تاب آوری شبکه موجود را نسبت به وقوع ریزگرد افزایش دهیم.
وی با بیان این که پروژه های بهینه سازی برای کاهش تاثیر ریزگردها بر شبکه برق تعریف شده، عنوان کرد: قرار بود این پروژه ها از جمله تجهیز پست های انتقال فوق توزیع به پوشش های سیلیکونی تا دو سال آینده عملیاتی شوند ولی دمونتاژ بخشی از این خطوط و زنجیره ها به عنوان راهکار جدید این شرکت در نظر گرفته شده است.
دشت بزرگ یادآور شد: ریزگردها در بهمن گذشته بیش از 50 درصد شبکه برق منطقه ای استان را در معرض آلودگی و آلایندگی قرار داد از این رو تمرکز ما در فاز نخست بر روی این 50 درصد است.
مدیر عامل برق منطقه ای خوزستان با اشاره به تجهیز عمده پست های حساس به پوشش عایقی سیلیکونی بیان کرد: تاکنون 60 درصد پست ها در شهرستان اهواز به مقره های سیلیکونی مجهز شده اند و دیگر پست ها نیز به تدریج تعویض می شوند.
وی ادامه داد: حوزه مرکز، جنوب و شرق استان یعنی شهرستان اهواز و شهرهای اطراف آن، همچنین غرب و شرق اهواز در معرض بیشترین آلودگی از سوی ریزگردها قرار دارند.

اهواز نیازمند 15 پست GIS
دشت بزرگ اظهار کرد: تبدیل مقره های چینی به سیلیکونی کار اساسی برای مقابله با ریزگرد ها نیست ولی با توجه به بودجه و تجهیزات موجود در شبکه که به صورت AIS اجرا شده بودند، تنها راهکار موجود برای مقاوم سازی پایداری شبکه، پوشش RTV بود.
مدیر عامل برق منطقه ای خوزستان با بیان این که بهترین راهکار برای مقابله با ریزگرد و کاهش اثرات آن بر شبکه برق، اجرای پست ها به صورت GIS است، گفت: برای اجرای این نوع پست، با تنگناهایی برای تامین منابع مالی روبرو هستیم زیرا اجرای پست ها به صورت GIS در مقایسه با پست های AIS منابع مالی دو برابر نیاز دارد.
وی یادآور شد: برای احداث 15 پست GIS در محدوده شهر اهواز و شهرهای اطراف برنامه ریزی شده و منتظر ابلاغ موافق نامه از سوی برنامه و بودجه کل کشور هستیم تا عملیات اجرایی آن را آغاز کنیم.
دشت بزرگ عنوان کرد: پست های GIS به زمین حداقل نیاز دارند برای اجرا ولی ما برای همین زمین حداقل هم با مشکل مواجه هستیم.

6002 خبرنگار: سپیده اسکندری **انتشار: کبری آقازری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.