به گزارش ایرنا غلامرضا شریعتی یکشنبه در نشست شورای سلامت در سرسرای اداری استانداری خوزستان اظهار کرد: در راستای اجرایی شدن این طرح باید نشست هایی با مسئولان مربوطه برگزار شود که در صورت اجرایی شدن در اهواز، در شهرداری های دیگر مانند ماهشهر و بندر امام خمینی (ره) نیز قابلیت اجرا دارند.
وی افزود: فعالیت شهرداران نه فقط در حوزه های عمرانی بلکه در حوزه های اجتماعی و سلامتی نیز باید مورد توجه واقع شود.
شریعتی در ادامه به طرح مطالعات کوهورت اشاره کرد و گفت: نتایج این طرح مفید و ارزنده پس از اجرای کامل آن مشخص می شود و می تواند محل تصمیم گیری برای برخورد و مواجهه با بیماری ها باشد؛ مطالعات کوهورت در منطقه آزاد اروند نیز قابل انجام است.
استاندار خوزستان در خصوص بروز بیماری سرطان در کشور اظهار کرد: بالا رفتن سن و افزایش امید به زندگی، احتمال بروز سرطان را افزایش داده که سبک زندگی مناسب در پیشگیری از آن اهمیت زیادی دارد.
وی ادامه داد: طرح جامع آب و فاضلاب باید در جلسات بعدی ارایه شود و آب و فاضلاب روستایی، خوزستان و اهواز عملیات کلرزنی را به خوبی انجام دهند.
شریعتی اضافه کرد: شورای سلامت از جمله مهمترین شوراهایی هستند که حضور جدی همه دستگاه های اجرایی مربوطه را می طلبد.
رییس مرکز مطالعات کوهورت خوزستان نیز اظهار کرد: برای اجرای طرح مطالعات کوهورت، هویزه به عنوان پایلوت انتخاب شد و از زمان افتتاح مرکز مطالعات کوهورت از اردیبهشت 95 تا 10 دی امسال از 10 هزار نفر جمعیت هدف در هویزه ، 6 هزار و 390 نفر آمارگیری شده و آزمایشان خون، ادرار، مو و ناخن مورد بررسی قرار گرفته تا بار بیماری در جمعیت مشخص شود.
دکتر نادر صاکی افزود: از نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اگر ما بتوانیم روی 200 هزار نفر جمعیت کشور از نژادهای مختلف مطالعه ای در زمینه بیماری ها، نقش سلامت و تغذیه انجام دهیم تا حدود زیادی باربیماری مشخص می شود.
وی گفت: از جمله اهداف این طرح این است که از طریق داده ها سطح سلامت را ارتقا دهیم و بیماری های مزمن را پیش از اینکه عارضه های خود را نشان دهند کشف و در مسیر درمان قرار دهیم تا درمدت چند سال آینده موثرترین شکل خدمات را برای جامعه مطرح کنیم.
صاکی بیان کرد: تشخیص دلیل بیماری ها، پیشگیری از مرگ و میر ناشی از بیماری های مزمن و عوارض بیماری ها از دیگر اهداف این طرح است.
رییس مرکز مطالعات کوهورت خوزستان افزود: مطالعات کوهورت می خواهد بار بیماری ها را در نژادهای مختلف کشور مشخص کند.
وی تشخیص سریع بیماری، رایگان انجام شدن آزمایشات و پذیرش رایگان توسط متخصصان و پیگیری سالانه را از جمله مزایای این طرح عنوان کرد که عوامل خطر را مشخص می کند.
صاکی بیان کرد: در آینده قرار است طرح جدیدی به عنوان طرح سنجش نابرابری های سلامت در کلان شهر اهواز اجرا شود که در حال رایزنی هستیم.
رییس مرکز مطالعات کوهورت خوزستان گفت: متولی این طرح شهرداری است و در اصفهان و تهران و تبریز اجرا شده است.
کوهورت یک اصطلاح رومی است؛ رومیان لشکرهایشان را بر اساس سن و سال تقسیم، و افراد هم سن و سال و هم منطقه را انتخاب کرده و به جنگ می فرستادند؛ تعدادی از آنها به دلیل بیماری یا نوع تغذیه و یا دلایل دیگر فوت می کردند که از نظر اینکه چه اتفاقاتی باعث افزایش مرگ و میر در منطقه شده مورد سنجش قرار می گرفتند. این فکر در همان زمان قدیم باعث مطالعه ای در سطح جهان شد که برای آینده بسیار موثر واقع شد.
3004/ 6037
خبرنگار: خاطره غفاری ** انشتار دهنده: عبدالحمید راجی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.