به گزارش ایرنا، جمعی از کشاورزان هندیجان صبح امروز دوشنبه با حضور در مقابل فرمانداری این شهرستان خواستار رهاسازی آب از سد کوثر برای آبیاری زمین های کشاورزی خود شدند.
این افراد با بیان اینکه رهاسازی نکردن آب در مقطع این شهرستان و برداشت بی رویه آب در شهرستان های بالادست موجب خشکی رودخانه در این شهرستان و روستاهای آن شده است، از مسئولان ذی ربط مدیریت بر نحوه ی برداشت آب در شهرستان های بالادست را خواستار شدند.
یکی از کشاورزان در این تجمع اظهار داشت: با زحمت و تلاش زیاد مسئولان مقداری آب رهاسازی می شود ولی به دلیل برداشت های بی رویه و کنترل نشده در شهرستان های بالادست آبی به هندیجان نمی رسد.
وی گفت: مشاهده می شود که دریچه های کانال ها یکباره باز می شود و آبی که سهم این شهرستان است به طرف زمین های کشاورزی دیگر شهرستان ها سرازیر می شود که باید جلوی آن گرفته شود.
کشاورز دیگری نیز گفت: هر ساله این مشکل در این مقطع از سال بروز می کند در حالی که باید قبل از آن برای رفع این مشکل راهکاری اندیشیده شود تا شاهد تکرار هر ساله آن نباشیم.
فرماندار شهرستان هندیجان نیز با حضور در جمع این کشاورزان اظهار کرد: مشکلات آب شرب هندیجان تنها مربوط به کشاورزی نیست و این شهرستان برای تامین آب شرب خود نیز هم اکنون با مشکلات زیادی درگیر است.
کورش مودت با بیان اینکه بخشی از آب شرب هندیجان نیز از سد آسک تامین می شود افزود: در مقطع قبل از سردشت زیدون 12 متر مکعب آب وارد رودخانه زهره می شود که از این میزان کمتر از 4 متر مکعب آن به پشت سد آسک می رسد و مابقی آن متاسفانه برای مصارف کشاورزی برداشت می شود و با این میزان کم امکان آبگیری سد آسک هم وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه برای احداث دریچه های نهرها باهدف مدیریت برداشت آب هزینه زیادی صرف شده ، گفت: باز شدن دریچه های کانال های برداشت آب در شهرستان های بالادست بدون برنامه قابل پذیرش نیست و تذکرات شفاهی و کتبی لازم به مسئولان ذی ربط در شهرستان های بالادست داده شده است.
وی ادامه داد: مکاتبات لازم هم برای رهاسازی آب از سد کوثر با وزارت نیرو از سوی دکتر شریعتی استاندار خوزستان صورت گرفته و امیدواریم این رها سازی هر چه سریعتر صورت گیرد.

** نخل ها و دام های هندیجان در معرض نابودی

فرماندار هندیجان ادامه داد: خشکی رودخانه زهره در حدود یک دهه گذشته دامپروری و نخلستان های این شهرستان را نیز در معرض خطر نابودی قرار داده و میزان شوری (EC) آب موجود در رودخانه به دلیل قطع آب ورودی به بالای 30 هزار میکروموس رسیده که هیچ کاربردی ندارد و آب دریا نیز کیفیت بهتری نسبت به این آب رودخانه دارد.
مودت افزود: کشاورزان این شهرستان از ابتدای کشت پاییزه تاکنون حتی یکبار موفق به آبیاری زمین های خود از طریق آب رودخانه نشده اند و صرفاً با آب باران توانستند زمین های خود را یکبار آبیاری کنند در حالی که در شهرستان های بالادست دو تا سه بار اقدام به آبیاری زمین های خود کرده اند.
وی با بیان اینکه برخی کشاورزان هندیجان با تغییر الگو به سمت آبیاری تحت فشار حرکت کرده اند گفت: این الگوی آبیاری با توجه به کمبود آب باید کل حوضه آبریز زهره تسری پیدا کند.
وی گفت: اقتصاد این شهرستان از قدیم بر پایه ی کشاورزی و دامپروری بوده و منبع اصلی تامین معیشت مردم محسوب می شود و نمی توان به یکباره جمعیت زیادی را با قطع آب کشاورزی بیکار و باعث ایجاد مشاغل کاذب و سایر آسیب های اجتماعی شد.
فرماندار هندیجان ادامه داد: 20 هزار هکتار زمین در این شهرستان قرارداد کشت بسته شده و با هزینه ای بالغ بر 300 میلیارد ریال زیر کشت رفته است.
مودت افزود: این شهرستان دارای 19 هزار هکتار اراضی دارای سند آبی است و افرادی که رها سازی آب را صرفا برای مصارف شرب میسر می دانند، چه پاسخی برای این کشاورزان دارند.

** برهم خورد تعادل اکوسیستم رودخانه هندیجان
برداشت بی رویه آب در بالادست و قطعی ورودی آب، حیات جانداران رودخانه هندیجان را نیز با خطر مواجه کرده است به نحوی که بر اساس گزارش محیط زیست دو ماه پیش حجم بالایی(8 تا 10 تن) از ماهیان این رودخانه به دلیل کاهش دبی آب ورودی و کمبود اکسیژن و افزایش جلبک ها و ... تلف شدند.
وی ادامه داد: متاسفانه احداث سازه بر روی این رودخانه نیز تاکنون توسط وزارت نیرو پذیرفته نشده حال آنکه براساس جمع بندی های صورت گرفته تنها راه حل برای رفع مشکلات آب کشاورزی، شرب و دامپروری این شهرستان احداث یک سازه بر روی این رودخانه در حوزه شهر هندیجان است.

سد تنظیمی و انحرافی آسک بر روی رودخانه هندیجان و در 35 کیلومتری شمال شهر هندیجان قرار دارد. عملیات ساختمان این سد از سال 1376 شروع شده واین سازه در سال 1385 به بهره برداری رسیده است.
ظرفیت مخزن این سد 15 میلیون متر مکعب بوده ولی هم اکنون به دلیل رسوب زیاد این حجم به دو میلیون متر مکعب کاهش یافته که باید برای لایروبی آن اعتباری در نظر گرفت.
سد کوثر(تنگ دوک) در فاصله ی 60 کیلومتری شمال غربی شهر دوگنبدان در شهرستان گچساران استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد و سال 1383 به بهره برداری رسید.
این سد سالانه آب آشامیدنی 20 شهرستان و دو هزار روستای استان های هرمزگان ، فارس، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر را تامین می کند.
خشکی رودخانه زهره در موعد آبیاری دوم، کشت پائیزه کشاورزان این شهرستان را در خطر نابودی قرار داده است.
شهرستان هندیجان با 38 هزار نفر جمعیت در جنوب خوزستان قرار گرفته و دارای 26 هزار هکتار زمین کشاورزی است.
7163/6002
خبرنگار: عبدالحسن محسنی نژاد**انتشار: کبری آقازری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.