دبیر جایزه ادبی مرحوم افشین یدالهی اظهار کرد: یکی از ضرورت های ادبی در خوزستان در حال حاضر بحث ترانه سرایی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، فردین کوراوند با حضور در نشست خبری جایزه ادبی زنده یاد افشین عبدالهی گفت: با توجه به ظرفیت خیلی خوب ترانه سرایی در خوزستان، این جایگاه باید در کشور ثبت و رسمی شود.

وی با اشاره به تأمین هزینه این جشنواره از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد خوزستان، یاد آور شد: هیچ جشنواره‌ ای در حوزه پژوهش بخش ترانه سرایی ندارد، ترانه و شعر محاوره محور اصلی جشنواره است، هم چنین بخش ویژه جشنواره مختص ترانه ملی و میهنی خواهد بود.

کوراوند با اشاره به برگزاری کارگاه های آموزشی در حاشیه این جشنواره، بیان کرد: با برگزاری این جشنواره در حوزه ترانه نیز از حرکت های مقطعی بگذریم و کار علمی، پژوهشی و بنیادین انجام بدهیم، با توجه به تجربیاتی که در جشنواره های ادبی دیگر داشتیم مطمئن هستیم که جشنواره خوبی خواهد شد.

وی در پایان با اشاره به این که دو کتاب مستقل در پایان این جشنواره به چاپ می رسد، گفت: ترانه و شعر محاوره (موضوع آزاد) و نقد ادبی و مقاله نیز از دیگر بخش های جشنواره هستند، آخرین مهلت ارسال آثار نیز ۲۵ آذر ماه خواهد بود.

مرتضی جمشیدی، رئیس اداره فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان نیز با حضور در این نشست گفت: اجرای چنین برنامه هایی ما را به سمت و سوی اجرای کشوری و ملی حرکت می برد، بر اساس ارزیابی های انجام شده در سطح ملی یک برنامه را برگزار می کنیم. بدون حضور اصحاب رسانه و فعالیت آن ها برنامه اجرایی ما تأثیر گذاری خاصی ندارد.

آرش یدالهی برادر مرحوم یدالهی نیز در این نشست، اظهار کرد: برادرم کسی بود که بخش ترانه بعد از انقلاب را متحول و جریان های جدیدی در این کشور ایجاد کرد؛ حتی ترانه های حماسی مثل وطنم که در خیلی مقاطع کشور شینده می شود نیز برگرفته از تأثیر گذار بودن مرحوم عبدالهی است.

وی افزود: از اعضای تیم اجرایی و کسانی که در این جریان زحماتی را متحمل شدند، تقدیر و تشکر می کنم.

یدالهی در پایان بیان کرد: پنج کتاب از جمله حرف هایی که باید می گفتم و تو باید می شنیدی، روز شمار یک عشق، امشب کنار غزل های من بخواب، چنین گفتن زرتشت و جنون منطقی از مرحوم عبدالهی منتشر شده و اشعار دست نویس نیز در حال جمع آوری هست تا منتشر شود.

داور پناه دبیر اجرایی جشنواره جایزه ادبی افشین یدالهی نیز گفت: بخش بسیاری از تأثیر گذاری یک جشنواره مرهون حضور و فعالیت اصحاب رسانه است که به همین منظور از تمامی حاضران تقدیر و تشکر می کنم. تنها در بخش ترانه، شرکت کنندگان باید سه تا پنج اثر ارسال کنند ولی در سایر بخش ها مثل پژوهش این چنین نیست.

داور پناه در ارتباط با اهداف برگزاری گفت: هدف این جایزه، شناسایی و معرفی ترانه سرایان توانمند است.

وی انتقاد کرد: سال گذشته شبکه توزیع کتاب در خوزستان درست بر عکس سایر استان ها خیلی ضعیف به موضوع توزیع کتاب های افشین یدالهی می پرداختند که با پیگیری محمد جوروند، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان این ضعف امروز جبران شد.

وی افزود: افشین یدالهی از افتخارات ما در حوزه هنر به ویژه شعر و ادبیات بود که متأسفانه از دست رفت در حالی که می توانست خدمات بسیاری را در ادامه زندگی برای جامعه ادبی داشته باشد؛ امیدوارم که با تجلیل از این ترانه سرای فقید که ارزش وی ناشناخته ماند، بتوانیم از جایگاه واقعی وی تقدیر کرده باشیم.

این نشست با حضور آرش عبدالهی برادر زنده یاد افشین یدالهی و فردین کوراوند دبیر این جایزه ادبی برگزار شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.