به گزارش ایرنا غلامرضا شریعتی دوشنبه در چهارمین همایش روز ملی شادگان (بزرگداشت ابن سکیت دورقی) با اشاره به اینکه همدلی نمایندگان خوزستان فرصتی برای جبران عقب ماندگی های استان است افزود: با اقدامات جزیره ای تنها می توان کارهای کوچک انجام داد و از اقدامات اساسی باز می مانیم.
وی با تاکید براینکه برگزاری چنین مراسمی در شناخت منطقه و قابلیت ها و استعدادهای آن تاثیرگذار است یادآور شد: شناسایی مفاخر استان و کسانی که در راستای فرهنگ و شعر عرب خدماتی را انجام دادند، نیز از جمله آثار مطلوب برگزاری اینگونه همایش ها است.
استاندار خوزستان گفت: سرمایه های عظیم در حوزه نفت، گاز، بنادر، آب های جاری و ... سبب شده تا ظرفیت های دیگر این استان مانند میراث فرهنگی و یا سرمایه های انسانی نادیده گرفته شود.
وی افزود: سرمایه های انسانی که به این مرز و بوم در راستای ترویج و تقویت فرهنگ شیعی، عربی و فارسی خدمت کرده اند از نظرها دور مانده و به فراموشی سپرده شده اند.
شریعتی گفت:در راستای احیای فرهنگ خوزستان، تور فرهنگی خوزستان را شکل داده و هفته های فرهنگی را در تمام شهرستان ها برگزار کردیم، اینگونه برنامه ها علاوه بر ایجاد نشاط در جامعه سبب توجه تمام مناطق به استان می شود.
وی خاطر نشان کرد: هفته گذشته در کمیسیون اقتصادی دولت مقرر شد کالاهایی که به بندر امام وارد می شود شامل 10 درصد معافیت بازرگانی باشد اما این معافیت شامل شهرستان شادگان نمی شد.
استاندار با بیان اینکه با پیگیری های صورت گرفته این معافیت شامل شادگان نیز شد ادامه داد: این مساله پس از تصویب هیئت وزیران اجرایی می شود تا کالاهای وارداتی با شرایط بهتری در این منطقه بارگیری شود.
شریعتی با تاکید بر اینکه سهم خوزستان ازدرامد صادرات این محصولات باید لحاظ شود خاطر نشان کرد: خوزستان سهمی از ارزش افزوده مشتقات نفتی ندارد از همین رو به نمایندگان استان پیشنهاد می شود تا قانون اختصاص ارزش افزوده را در کمیسیون اقتصادی مجلس تصویب کنند.
شریعتی درخصوص احیاء تالاب شادگان گفت: کانالی از رودخانه کارون به سمت تالاب به صورت نیمه کاره رها شده که در صورت تکمیل سالانه 150 میلی مترمکعب بر ثانیه آب منتقل می کند.
وی افزود: با پیگیری های صورت گرفته قرار است از محل اعتبارات محیط زیست کشور 100 میلیارد ریال به این طرح اختصاص داده شود و بتوانیم این کار را به سرانجام برسانیم چون خواست مردم نیز همین است.
استاندار خوزستان گفت: مشکلات آبرسانی به نخیلات انتهای منطقه خنافره نیز با تکمیل این طرح حل خواهد شد.

** تامین امنیت با رونق مناطق مرزی
رئیس مجمع نمایندگان خوزستان نیز دراین برنامه اظهار کرد: اگر مناطق مرزی رونق گیرد امنیت خوزستان تأمین می شود؛ خوزستان استان مادر و تأمین کننده ثروت ملی است و مردم شادگان پاسداران این امنیت هستند، بنابراین تأمین امنیت خوزستان به معنای تأمین امنیت تمام کشور است.
عباس پاپی زاده با ابراز امیدواری نسبت به حل مشکلات آب و فاضلاب خوزستان گفت: دولت موظف شده تا پایان برنامه ششم توسعه به تمام مناطق عملیاتی دفاع مقدس بودجه ای ویژه ای بدهد تا بتوانیم به توسعه ای در حد کلانشهرهای توسعه یافته کشور دست پیدا کنیم.
وی افزود: در قانون بودجه سال جاری اتفاق ارزشمند دیگری با وحدت نمایندگان رخ داد و آن هم بحث افزایش دو درصد بودجه نفت به سه درصد (سهم خوزستان به عنوان منطقه نفتخیز از محل فروش نفت) بود که به این ترتیب بیش از ده هزار میلیارد ریال از طریق همین سه درصد به اعتبارات استان خوزستان اضافه کردیم. البته تلاش های استاندار خوزستان در این زمینه نیز ارزشمند بود .
وی با اشاره به چند برابر بودن اعتبار سه درصد نفت نسبت به اعتبارات تملک دارایی بیان کرد: بسیاری از پروژه های فعلی که در سطح استان اجرا می شود، از محل همین اعتبارات است.
پاپی زاده خاطر نشان کرد: برای اولین بار تصمیم گرفتیم تا در استان خوزستان سفرهای شهرستانی را به اتفاق استاندار و مدیران اجرایی دستگاه ها برنامه ریزی کنیم که در اولین سفر به شهرستان شادگان آمدیم. اگر بتوانیم مشکل شهرستان ها را برطرف کنیم استان خوزستان به توسعه قابل قبولی دست پیدا می کند.
وی با تصریح به اینکه انتقال آب غدیر و خط لوله 52 اینچ در شادگان یکی از کارهای تاریخی برای این شهرستان است اظهار کرد: نقش نمایندگان مجلس و پیگیری های استاندار خوزستان در این زمینه بسیار پررنگ بود.
استاندار گفت: باند دوم بزرگراه دارخوین به شادگان نیز یکی دیگر از کارهای ارزشمندی است که مشکلات بسیاری را برای مردم این شهرستان برطرف می کند.
وی با اشاره به پیگیری های نماینده مردم شادگان برای تأمین آب موردنیاز احیای نخیلات این شهرستان گفت: وی پنج شهرستان را مجاب کرد تا حق آبه پایین دست شادگان را رعایت کنند که نخیلات شادگان از بین نروند.
پاپی زاده گفت: بندر شادگان، مشکل ته لنجی و مسائل دیگر شهرستان شادگان را بررسی کردیم و به دنبال کاهش مشکلات این شهرستان هستیم.
شادگان در فاصله 120 کیلومتری اهواز قرار دارد. این شهر در زمینه شعر عربی در خوزستان مشهور است.
این شهرستان بالاترین رتبه در تولید خرما در خوزستان را دارد. 4.5 میلیون اصله نخل این شهرستان در سال 63 ، اکنون به 2.5 میلیون اصله کاهش یافته که آنها نیز در معرض نابودی است.
شهرستان شادگان در جنوب خوزستان در انتهای حوضه مارون- جراحی قرار دارد که چند سالی است که با تنش آبی روبه رو است.
7165/6002 خبرنگار: ندا رضاپور ** تنظیم کننده: حمیدرضا ترابی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.