به گزارش خبرنگار ایرنا ،علی واحد روز چهارشنبه در نشستی با خبرنگاران افزود: کتاب ' از حجله تا حرم' زندگینامه شهید مدافع حرم علی آقایی، ' تشنه در آتش ' خاطرات رزمندگان مدافع حرم، 'پشت پنجره انتظار ' خاطرات زنان آزاده، ' از قبیله زینب ' نقش زنان در دفاع مقدس و ' شهید شعر ' مجموعه شعرها پنج عنوان کتابی است که امسال در هفته دفاع مقدس رونمایی می شود.
وی اظهار کرد: پارسال 30 عنوان کتاب و در سال 94 هم 30 عنوان کتاب در زمینه زندگینامه و خاطرات شهدا و رزمندگان و پیشکسوتان دفاع مقدس در استان تولید و چاپ شده است.
وی با اشاره به تقارن هفته دفاع مقدس امسال با دهه اول محرم بیان کرد: شعار هفته دفاع مقدس امسال 'من انقلابی ام' نامگذاری شده است که همزمان با سراسر کشور از روز شنبه یکم مهرماه در استان شروع خواهد شد و هفتم مهرماه خاتمه خواهد یافت.
وی با اشاره به نامگذاری ایام هفته دفاع مقدس اضافه کرد: علم و فناوری و جوانان وسربازان، ولایت مداری، همبستگی و دفاع همه جانبه ، اقتصاد مقاومتی، خودباوری و پشتیبانی مردم و اصناف، بصیرت افزایی، دشمن شناسی، و بیداری اسلامی ، رزمندگان ، پیشکسوتان ، زنان اسوه های صبر و مقاومت، شهیدان، جانبازان، آزادگان و ایثارگران و فرماندهان ، عزت مداران و حماسه آفرینان روزهای هفته دفاع مقدس نامگذاری شده و هر روز با توجه به نام آن برنامه های متنوعی در استان برگزار خواهد شد.
واحد از برگزاری بیش از 150 برنامه متنوع در طول هفته دفاع مقدس در نقاط مختلف استان خبر داد و گفت: رژه یگان های نمونه نیروهای مسلح، افتتاح نمایشگاه رزمی فرهنگی عملیات رمضان و برگزاری صبحگاه مشترک نیروهای مسلح استان از جمله این برنامه هاست.
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان اردبیل افزود: نواختن زنگ مقاومت در مدارس، خاطره گویی، بازخوانی پدافند غیر عامل، برگزاری همایش نقش ولایت و رهبری و روحانیت در دفاع مقدس، تجلیل از سربازان نمونه، برگزاری نشست های روشنگری در مدارس و محلات، برگزاری همایش شیرخواران حسینی، برگزاری یادواره های شهدا، برپایی ایستگاه های صلواتی، مراسم اختتامیه اردوهای هجرت دانش آموزان و دانشجویان، تجمع دانش آموزان در قالب سوگواری ، دیدار و تکریم خانواده های شهدا و جانبازان، راه اندازی دسته های عزاداری، غبار روبی و عطر افشانی گلزار شهدا و شرکت در نماز جمعه از دیگر برنامه های هفته دفاع مقدس در استان خواهد بود.
وی اظهار کرد: نمایشگاه رزمی فرهنگی عملیات رمضان در مرکز فرهنگی هنری دفاع مقدس در شورابیل از جمعه 31 شهریور به مدت یک هفته برگزار خواهد شد و همه اقشار مردم از ساعت 9 صبح تا 9 شب می توانند از این نمایشگاه بازدید کنند.
وی بیان کرد: رژه یگان‌ های نمونه نیروهای مسلح استان هم روز جمعه 31 شهریور در شهر اردبیل همزمان با سراسر کشور ساعت 9 صبح از میدان مصلای در مسیر خیابان امام برگزار می‌شود.
واحد با بیان اینکه 70 شهید گمنام در نقاط مختلف استان اردبیل خاکسپاری شده که باعث ایجاد روحیه معنوی در جامعه شده است، گفت: تاکنون 11 یادمان شهدای گمنام در استان احداث شده و 15 یادمان دیگر در حال ساخت است که دو یادمان شهدای گمنام شهرستان نیر و بخش هشتجین امسال همزمان با هفته دفاع مقدس افتتاح خواهد شد.
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان اردبیل افزود: همچنین مرکز فرهنگی هنری دفاع مقدس استان در منطقه گردشگری شورابیل در زمینی به مساحت 4.5 هکتار با زیربنای شش هزار و 250 متر مربع در حال احداث است که 45 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تاکنون 40 میلیارد ریال برای آن هزینه شده و برای تکمیل آن 110 میلیارد ریال دیگراعتبار نیاز است.
وی با تقدیر از حمایت های مسئولان استان و مردم اظهار کرد: امیدواریم مرکز فرهنگی هنری دفاع مقدس استان تا آخر سال 97 به بهره برداری برسد.
وی بیان کرد: مرکز اسناد دفاع مقدس استان اردبیل هم در زمینی به مساحت 400 متر با زیربنای یکهزار و 100 متر در سه طبقه در حال احداث است که امیدواریم تا آخرآبانماه امسال به بهره برداری برسد.
وی با اشاره به اینکه استان اردبیل جزو استان های پیشرو در تدوین دانشنامه دفاع مقدس است، اضافه کرد: دایره المعارف دفاع مقدس استان هم در حال چاپ و انتشار می باشد.
واحد با اشاره به اینکه در حال آماده کردن تاریخ شفاهی دفاع مقدس استان هستیم، گفت: در حال مصاحبه و ضبط و ثبت خاطرات رزمندگان استان به صورت شفاهی می باشیم که در آن به نقش انقلابیون استان در پیروزی انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس پرداخته می شود.
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان اردبیل افزود: تدوین نقش استان اردبیل در دفاع مقدس یکی دیگر از طرح های فرهنگی در دست اجرا است که نقش هر شهرستان استان به صورت جداگانه توسط پژوهشگران برجسته این حوزه تدوین خواهد شد.
خبرنگار: نعمت محسن زاده**انتشاردهنده:عارف شیرزاد
6130/ 1257
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.