یوسف پریدار روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تشریح اقدامات بهداشتی و درمانی انجام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی دزفول به ساکنان مناطق کوهستانی و سخت گذر بخش های شهیون و سردشت افزود: راه اندازی اورژانس هوایی 115 با کمک هوانیروز مسجدسلیمان در 2 سال اخیر نقش مهمی در کاهش مرگ و میر بیماران بد حال و مصدومان اورژانسی این مناطق داشته است.
وی افزود: با راه اندازی اورژانس هوایی بیماران بد حال و اورژانسی در زمانی بین 1 تا 1،5 ساعت از مناطق دور افتاده و سخت گذر احمد فداله و دره کاید که فاقد جاده مناسب می باشند به بیمارستان دزفول منتقل می شوند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول مهمترین مشکل 2 بخش شهیون و سردشت با وسعت سه هزار و 800 کیلومتر مربع را پراکندگی روستاها ، آبادی های و عشایر دانست و گفت: این پراکندگی خدمات رسانی به ساکنان دهستان های احمدفداله و دره کاید در منطقه ای سخت گذر و کوهستانی را مشکل کرده است.
پریدار با اشاره به احداث 6 خانه بهداشت در این 2 بخش کوهستانی از جمله مناطق مازو پاریاب ، دورک و کول سیراب بیان داشت: علاوه بر بهورزان خانه های بهداشت که خدمات سطح 1 را به اهالی ارائه می کنند ، تیم سیار دانشگاه علوم پزشکی دزفول نیز از سالها پیش با حضور در مناطق کوهستانی و دور افتاده سردشت و شهیون خدماتی را که از سوی خانه های بهداشت قابل ارائه نیستند را به اهالی ارائه می کنند.
وی خدمات بهداشتی و درمانی ارائه شده به اهالی این 2 بخش کوهستانی را تا حدی پاسخگوی نیازهای بهداشتی و درمانی اهالی دانست اما گفت: مهمترین مانع که سد راه تامین زیر ساخت ها و خدمات بهداشتی و درمانی همچنین دیگر نیازهای ضروری در دهستان های احمد فداله و دره کاید و سایر مناطق سخت گذر این مناطق شده نبود جاده است.
پریدار گفت: با احداث جاده مناسب و سهولت دسترسی به محل اسکان اهالی و عشایر مستقر در مناطق سخت گذر شهیون و سردشت ، قطعا خدمات بهداشتی و درمانی بهتر و بیشتری در کوتاهترین زمان به اهالی ارائه می شود.
وی همچنین به خدمات ارائه شده از سوی پزشکان مستقر در مراکز بهداشتی این 2 بخش به ساکنان مناطق دور افتاده با اجرای طرح ' ده گردشی ' و مقطعی اشاره کرد و گفت: در این برنامه پزشکان به مناطق دور افتاده سفر کرده و بیماران را معاینه می کنند و بیمارانی را که نیاز به ادامه درمان در بیمارستان دارند را ارجاع می دهند تا روند درمان آنها در بیمارستان پیگیری و انجام شود.
دهستان های 'احمد فداله' و 'دره کاید' واقع در دل رشته کوه زاگرس در بخش کوهستانی شهیون دزفول ، مناطقی بکر و سرشار از ظرفیت های طبیعی می باشند که دسترسی به آنها به دلیل نبود جاده مناسب به سختی امکانپذیر است.
جاده 120 کیلومتری دزفول تا دهستان های احمدفداله و دره کاید با وجود سخت گذر و سنگلاخی بودن در هر بارندگی در فصل پاییز و زمستان مسدود شده و عملا ارتباط زمینی این مناطق با یکهزار و 200 خانوار پراکنده روستایی و عشایری برای چند روز قطع می شود به طوریکه تنها از طریق بالگرد می توان به این مناطق دسترسی پیدا کرد.
پراکندگی جمعیت شش هزار و 500 نفره روستایی و عشایری در وسعتی معادل یکهزار و 364 کیلومتر مربع تامین زیر ساخت هایی چون آب ، برق ، مدرسه ، خدمات بهداشتی و درمانی را به دلیل نبود جاده مناسب بسیار سخت و هزینه بر کرده است.
6068
خبرنگار:محمدعلی فریدپناه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.