به گزارش ایرنا علیرضا زراسوندی شامگاه جمعه درحاشیه نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری خوزستان در اهواز، در نشستی خبری با اشاره به نکات قوت این نمایشگاه نسبت به سال های گذشته، اظهار کرد: امسال خروجی کارها به ویژه در حوزه دانشگاه بهتر بوده و نسبت به سال های گذشته ماهیت پژوهشی بیشتری دارد و همچنین دستاوردهای آن مبتنی بر کارآفرینی، اشتغال و تولید است.
وی افزود: نمایشگاه امسال نمایشی نیست و فعالیت دستگاه های اجرایی شرکت کننده بر کار آفرینی و اشتغال تمرکز دارد و تعداد دستگاه های شرکت کننده نیز متناسب با شرایط استان است.
رییس بنیاد نخبگان خوزستان برون سپاری کارهای پژوهشی را یکی از معضلات کنونی خوزستان در امر پژوهش برشمرد و گفت: اگرچه این معضل 15 ساله کمی بهبود یافته اما هنوز بسیاری از دستگاه های اجرایی خوزستان به ظرفیت و توانمندی پژوهشگران خوزستان اعتماد ندارند.
وی افزود: با وجود اینکه اهرم های قانونی برای بکارگیری ظرفیت پژوهشگران استانی وجود دارد و مصوبه هیات وزیران در این خصوص تاکید دارد که شرکت ها و دستگاه های اجرایی استان حداقل 70 درصد کارهای پژوهشی خود را به دستگاه های استان بسپارند، این امر محقق نمی شود.
زراسوندی یادآور شد:از دستور کارهای شورای فناوری خوزستان نیز درون سپاری امور پژوهشی به پژوهشگران خوزستانی است ولی تا زمانی که مدیر دستگاهی اراده انجام آن را نداشته باشد، میسر نمی شود.
وی با اشاره به وجود بیش از پنج هزار نفر عضو هیات علمی، 280 هزار دانشجو و پنج هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی توانمند در دانشگاه شهید چمران گفت: باید شرایط به گونه ای باشد تا به جای این که پژوهشگران خوزستان در مقام مشاور و همکار در پروژه های پژوهشی استان حاضر شوند، به عنوان مجری این پروژه ها انتخاب شوند و مشاوران برون استانی انتخاب شوند.

*فضای نامناسب تحقیق، عامل مهم خروج نخبگان از کشور است
رییس بنیاد نخبگان خوزستان ادامه داد: اقدامات خوبی برای بازگشت نخبگان به کشور و کاهش خروج آنها صورت گرفته اما جاذبه های خارج از کشور و فضای مناسب تحقیق، بروکراسی کمتر و اعتبار مالی بیشتر باعث شده تا نتوانیم این امر را متوقف کنیم.
وی ادامه داد: بنیاد نخبگان در سال های اخیر تلاش کرده تا بحث معیشتی افراد نخبه را که عامل مهم مهاجرت آنها است، برطرف کند ولی بررسی ها و نظر سنجی ها نشان می دهد که در بحث خروج نخبگان از کشور تنها بحث مسایل مادی مطرح نیست بلکه اکوسیستم کارآفرینی، فن آفرینی و علمی در کشور شامل قانون گذاری، اجرا و حمایت باید تغییر کند.
زراسوندی با اشاره به اجرای طرح ایرانیان غیرمقیم در پارسال عنوان کرد:پارسال بیش از 300 نفر از متخصصان ایرانی خارج از کشور به کشور برگشته و در داخل مشغول به کار شدند که 13 نفر آنها خوزستانی هستند.

**خوزستان یکی از پنج استان کشور در دریافت بورس های تحصیلی است
رییس بنیاد نخبگان خوزستان با اشاره به مطرح شدن بحث جوایز تحصیلی بنیاد نخبگان در سه سال گذشته، گفت: خوزستان همواره یکی از پنج استان کشور به لحاظ گرفتن بورس های تحصیلی بوده و بیشترین این جوایز در مقطع دکترا در دانشگاه شهید چمران و در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه نفت و دانشگاه شهید چمران بوده است.
وی با بیان اینکه امسال در خوزستان سه جایزه در مقطع کارشناسی کسب شد، بیان کرد: در 2 سال گذشته در مقطع کارشناسی هیچ رتبه ای نداشتیم چرا که رتبه های برتر آزمون سراسری استان در دانشگاه های خارج از استان مشغول به تحصیل شده و به نام استان محل تحصیل خود جایزه را دریافت کرده اند.
زراسوندی یادآور شد: امسال همچنین برای نخستین بار دانشگاه رامین، دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر و دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول در مقطع ارشد و دکترا جایزه تحصیلی دریافت کرده اند.
رییس بنیاد نخبگان خوزستان با اشاره به لزوم حرکت دانشگاه ها به سمت مباحث کارآفرینی گفت: وظیفه دانشگاه نسل اول و دوم، آموزش و پژوهش است ولی وظیفه دانشگاه نسل سوم که دانشگاه های کارآفرین هستند،کارآفرینی است که تنها با حل مباحث اعتباری آنها محقق می شود.
وی ادامه داد: هم اکنون مشکل اعتبار مهم ترین مشکل دانشگاه ها در کشور است و باید وزارت علوم به بحث اعتباری دانشگاه نگاه ویژه ای داشته باشد تا دانشگاه ها بتوانند به بحث کارآفرینی و حضور دانشجویان در بازار کار ورود کنند.
زراسوندی گفت: دانشگاه ها، پارک های علم و فناوری، مراکز رشد، مراکز نوآوری و شکوفایی که در کنار دانشگاه ها ایجاد شده اند، می توانند در برداشتن گام های بعدی برای ورود دانشگاه به بحث کارآفرینی بسیار تاثیرگذار باشند.

**اجرای طرح دوست علمی و تکریم دکتر دوایی در خوزستان
رییس بنیاد نخبگان خوزستان با اشاره به اجرای 2 طرح این بنیاد در آذر امسال گفت: امسال طرح دوست علمی که جزو طرح های مصوب بنیاد ملی نخبگان است، در خوزستان اجرا می شود و دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم و در درس ریاضی استعدادیابی می‌شوند.
وی ادامه داد: این طرح امسال در سوسنگرد از سوی دانشگاه صنعتی شهدای هویزه و در آبادان نیز به میزبانی فرمانداری این شهرستان برگزار می شود.
زراسوندی با اشاره به برگزاری آیین تکریم ملی دکتر منوچهر دوایی در اهواز، گفت: نخستین آیین تکریم ملی این چهره شاخص به عنوان نخستین رییس دانشگاه شهید چمران اهواز پس از پیروزی انقلاب اسلامی و از موفق ترین جراحان دوران دفاع مقدس، با شعار دانشگاه، دفاع مقدس و اخلاق، 28 آذر در دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید چمران برگزار می‌شود.
6037
خبرنگار: سپیده اسکندری ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.