به گزارش ایرنا به نقل از ستاد راهبری مهار فوران چاه 147 رگ سفید – 2، عملیات پاکسازی بستر چاه با جدیت و تلاش بی وقفه و کاربست تجهیزات مرتبط با رعایت استانداردهای ایمنی و نگاه ویژه به حفظ سلامت مهارگران با توجه به ماهیت و حساسیت کار و حجم بالای آتش طبق برنامه اجرا و صورت می پذیرد.
تاکنون بخش عمده تجهیزات آسیب دیده پیرامون چاه تخلیه و به محل های پیش بینی شده انتقال یافته و در زمان حاضر تمرکز مهارگران بر محور خارج کردن بقایای دکل از کانون آتش است.
در این ارتباط شب گذشته زیر پوشش آب افشان ها و خنک سازی اطراف چاه 2 محموله مخازن سیال از درون آتش بیرون کشیده شد و به تدریج زمینه دسترسی به سازه اصلی دکل در دهانه چاه فراهم می شود.
در همین حال تجهیزات کاربردی عملیات بستن چاه از سطح از جمله اتی واگن و استینگر و سایر متعلقات آماده و به موقعیت چاه انتقال یافته است.
همسو با این اقدامات، با کامل شدن ساخت محل برای نصب و برپایی 2 دستگاه حفاری (لوکیشن) جهت حفر چاه های امدادی، کار جابجایی دستگاه حفاری 93 فتح با بکارگیری افزون بر یکصد دستگاه خودروهای سنگین و فوق سنگین به منطقه انجام و به زودی برای حفر یک حلقه چاه برپا خواهد شد.
همچنین دستگاه حفاری دوم مشخص و مقدمات انتقال آن به موقعیت پیش بینی شده برای استقرار و حفاری یک حلقه چاه دیگر به منظور بستن چاه از عمق آماده سازی می شود.
چاه 147 رگ سفید – 2 در گستره عملیاتی شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران هفتم آبان ماه جاری در حین عملیات حفاری به وسیله دکل حفاری 95 دچار فوران و آتش سوزی شد.
عملیات مهار و کنترل فوران این چاه با راهبری مدیران ارشد، متخصصان، تیم های تخصصی مهار و کنترل فوران چاه، بسیج امکانات و تجهیزات فنی و پشتیبانی شرکت ملی حفاری ایران و شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در قالب برنامه ریزی منسجم و زمانبندی شده با نظارت مستقیم معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور تولید در جریان است.
دکل حفاری 95 فتح شرکت ملی حفاری ایران مستقر روی چاه شماره 147 میدان رگ سفید یکشنبه هفتم آبان 96 بر اثر فوران گاز چاه 147 رگ سفید دچار آتش سوزی شد. در این حادثه 2 نفر از کارکنان شرکت ملی حفاری جان باختند.
میدان نفتی رگ سفید واقع در محدوده گچاساران و یکی از میدان‌های بزرگ نفتی است که در بین میدان‌های نفتی بی‎بی حکیمه (در جنوب شرق)، پازنان (در شمال شرق)، رامشیر (در شمال غرب)، زاغه - هندیجان- بهرگانسر و تنگو (در جنوب غرب) محصور شده است.
این میدان در سال ١٣٣٠ شمسی کشف و تولید از آن از سال 1345 آغاز شد. بهره برداری از بخش غربی میدان (رگ سفید-١) توسط شرکت نفت و گاز آغاجاری و بهره برداری از بخش شرقی میدان (رگ سفید-2) توسط شرکت نفت و گاز گچساران انجام می‌شود.
7164/6002
خبرنگار: عاطفه جوادی**انتشار: کبری آقازری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.