مجتبی خسرو تاج در سفری یک روزه به شهرستان شوش و بازدید میدانی از منطقه مرزی فکه سه شنبه شب به خبرنگار ایرنا گفت:موضوع احداث بازارچه مرزی در منطقه فکه شوش به عنوان یکی از مطالبات تجاری مردم منطقه با توجه به ظرفیت های موجود در شهرستان شوش در کمیسیون ماده 1 مطرح شد.
وی بیان داشت:پس از بازدید میدانی ، نتیجه کارشناسی ایجاد بازارچه مرزی فکه در شوش برای صدور مجوز با رویکرد مثبت به هیات دولت ارائه می شود.
خسروتاج افزود: نزدیکی منطقه فکه به بازار العماره یکی از ظرفیت های مثبت منطقه است که می تواند در گسترش مبادلات تجاری بین 2 کشور ایران و عراق موثر باشد ضمن اینکه جاده فکه - شوش - العماره به واسطه نزدیکی و همجواری از دیگر ظرفیت های مثبت این منطقه است لذا احداث بازارچه مرزی فکه دارای توجیه اقتصادی است.
رئیس سازمان توسعه تجارت به ظرفیت های کشاورزی و گردشگری شهرستان شوش نیز اشاره کرد و گفت:بازارچه مرزی شهرستان شوش می تواند به عنوان یک گذرگاه رسمی دسترسی ایران به بازار کشور عراق را تسهیل کند.
نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ایجاد بازارچه مرزی مشترک در شوش را برای هر 2 کشور ایران و عراق مفید و سودمند دانست و گفت:با توجه به زیر ساخت های موجود در شهرستان شوش و نیز ظرفیت بالای این شهرستان و شهرهای هموجوار در بخش کشاورزی انتظار می رود دولت با قید فوریت نسبت به صدور مجوز و ایجاد این بازارچه مرزی در فکه اقدام کند.
سید راضی نوری گفت:مردم شهرستان شوش ارتباط تنگاتنگی با مردم استان میسان عراق دارند که این ارتباطات در رونق اقتصادی و نیز توسعه گردشگری به استان خوزستان مهم و اثر گذار است. ضمن اینکه ایجاد بازارچه مرزی مشترک در تقویت امنیت منطقه اثر گذار است.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت:در شهرستان شوش و شهرهای شمال خوزستان سالانه حدود پنج میلیون تن انواع محصولات کشاورزی تولید می شود که بخشی از این محصولات به دلیل مشکل صادرات و دوری بازارهای هدف از بین می رود.
وی گفت:با راه اندازی بازارچه مرزی در شوش و تامین زیر ساخت هایی چون جاده مناسب همچنین 2 بانده کردن جاده شوش - فکه می توان امکان تردد زائران اربعین حسینی از این نقطه مرزی را فراهم کرد.
شهرستان شوش با کشور عراق 9 کیلومتر مرز مشترک دارد.
منطقه فکه در 70 کیلومتری شوش قرار دارد.
معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت همچنین در خصوص ایجاد پایانه صادراتی محصولات کشاورزی و مرز هوایی فرودگاه دزفول گفت: حمل و نقل هوایی در صادرات محصولات کشاورزی نقش مهمی دارد که توسعه آن در افزایش صادرات اثر گذار است.
خسروتاج با اشاره به صادرات صورت گرفته از طرق فرودگاه های شیراز و تهران به کشور قطار بیان داشت:برای دسترسی به بازار کشورهای شمال ایران به خصوص روسیه نیازمندیم تا حمل و نقل هوایی توسعه یابد.
وی گفت: در صورت ورود بخش خصوصی به صادرات هوایی محصولات کشاورزی ،دولت این آمادگی را دارد که با پرداخت یارانه ، هزینه حمل و نقل هوایی را برای صادر کنندگان کاهش دهد.
6068/7280
خبرنگار:مجتبی پناهی **انتشار:محمدعلی فریدپناه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.