دیگر زمان برای ایستادن نیست ، سرعت، رقابتی ایجاد کرده که زندگی را تحت تاثیر قرارداده است، شرکت های سازنده ساخت تجهیزات و وسایل خدماتی با سرعتی پیش می روند که اگر همگام با قطار آنها حرکت نکنیم سالها از تکنولوژی و رقابت در دنیای سرعت باز می مانیم.
در عصری که به عصر فست فودی معروف است سرعت، نقش مهمی را در زندگی دارد که با گذشت زمان شاهد پیشرفت تکنولوژی در وسایل ارتباطی مانند گوشی همراه،اینترنت و وسایل خدماتی برای کوتاه کردن مسیرها هستیم.
قدرت کاظمی مسافر ریلی اهواز – تهران در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: سالانه معمولا یک بار به سفر می رویم که سفر با قطار را به دلیل راحتی در استراحت مخصوصا با داشتن دو بچه انتخاب می کنیم.
وی سفر با قطار را نسبت به سفر با اتوبوس و سواری بهتر می داند و می گوید: سفر با قطار مشکلاتی دارد که عمدتا می توان به اتلاف وقت در سفر اشاره کرد که مسیر اهواز - تهران را با خودرو سواری حدود هشت ساعت و با اتوبوس 10 ساعت طی می کنیم که این مسیر با قطار در شرایط خوب 16 ساعت تا 18 ساعت می باشد.
کاظمی توقف و سرعت پایین قطار را نسبت به طول مسیر از نکات خسته کننده سفر با قطار عنوان کرد و گفت : مسیر اهواز- اندیمشک که در قسمت جلگه ای استان است بسیار کند است در حالی که با قطارهای فرسوده هم این مسیر باید شتاب بیشتری داشته باشد ولی متاسفانه گاهی این مسیر 130 کیلومتری بیش از 2.5 ساعت طول می کشد.
کاظمی از کیفیت سرویس دهی و خدمات رفاهی در قطارهای مسافر بری گفت و ادامه داد : خدمات سرویس دهی در قطار با هزینه ای حدود 2تا سه برابر عادی انجام می شود به عنوان مثال یک پرس غذای ساده حدود دو برابر قیمت معمول به فروش می رسد.
ماجده بنی اسد مسافر اهواز – مشهد قطارهای درجه یک این مسیر را خوب عنوان کرد وگفت: این قطارها از امکانات و خدمات ویژه ای مانند امکان ویژه رفاهی، سیستم احضار مهماندار، GPSموقعیت یاب و امکان انتخاب فیلم و موسیقی برای مسافردرسیستم مانیتور داخل کوپه برخوردار هستند.
بنی اسد ادامه داد : در طول مسیر نسبت به قطار های عادی که در مسیر تهران رفته بودم توقف کمتری در ایستگاه های شهرستان های بین راه داشت و همین عامل باعث شده که زمان کمتری را تا مقصد طی کنیم.
وی افزود : قطارهای مسافری خط خوزستان به تهران با تاخیر زیادی به مقصد می رسند و از مسئولین درخواست داریم برای تمام مسیر های ریلی جنوب از قطار های درجه یک و سرعت بالا استفاده کنند تا همه مسافران از این خدمات بهره مند شوند.
بنی اسد از هزینه های بالای سفر ریلی گفت و بیان کرد: بلیت قطار های ویژه گران است و تهیه آن برای یک خانواده چند نفره سنگین است ولی قیمت بلیط قطار های عادی مناسب است که متاسفانه خدمات دهی قطارهای ویژه را ندارد.

** موقعیت جغرافیایی و سرعت قطار بین شهری
عبدالمجید ملک محمودی کارشناس در امور خطوط راه آهن و سرعت قطار در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: چند عامل در سرعت قطارهای مسافری و باری تاثیر گذار است که می توان به جغرافیای منطقه ،دوخطه بودن راه آهن،به کارگیری سیستم های پیشرفته وتعداد سالن های مسافری وعوامل دیگر بستگی دارد.
ملک محمودی منطقه جغرافیایی خط ریلی جنوب را عاملی در کندی حرکت قطارعنوان کرد و گفت:جغرافیای ریلی در این مسیر جلگه ای و کوهستانی است که در مسیرهای شیب دار سرعت کاهش پیدا می کند و همچنین در مسیرهای جلگه ای در بعضی نقاط به 120 کیلیومتر بر ساعت می رسد.
وی ادامه داد: بکارگیری سیستم های پیشرفته «سیستم کنترل CTCیا کنترل مرکزی » ، موجب افزایش سرعت متوسط می شود،تعداد سالنهای مسافری دریک مسیربستگی به شیب آن منطقه دارد که هرچه تعداد واگن ها بیشتر باشد سرعت کاهش پیدا می کند،بازنمودن قوس های تند به منظور کاهش مقاومت ومقابله با نیروی کشش و بکارگیری دیواره های حفاظ در ورودی و خروجی شهرها به منظور بالا بردن ضریب ایمنی در مسیر ریلی در افزایش سرعت قطار تاثیر بسیاری دارد.
این کارشناس خطوط ریلی استفاده از تراورس های بتنی را عاملی بر افزایش سرعت حرکت قطارها عنوان کرد و افزود : 95در صد از محور راه آهن جنوب تراورس های بتنی دارد که فقط در مسیر شوش تا اندیمشک و از تراورسهای چوبی و خطوط ریلی سبک استفاده شده است که باعث کاهش سرعت در این مسیر می باشد.
ملک محمودی سن دیزل قطارهای موجود را 60تا70 سال پیشبینی کرد وادامه داد :از عمده مواردی که باعث کیفیت در تردد و سرعت قطار می شود نو سازی ناوگان خطوط ریلی است که واگن و دیزل های جدید توانایی و کشش بهتر و قویتری دارند.
وی بیان کرد : سرعت قطار ها در مسیر جنوب به دلیل بازسازی نشدن خطوط ریلی در بعضی نقاط چیزی حدود 60 تا70کیلومتر بر ساعت است.

** کوهستانی بودن ، دلیلی بر کاهش سرعت قطار جنوب
عبدالکریم درویش زاده مدیرکل راه‌آهن جنوب درگفت وگو با خبرنگار ایرنا کاهش سرعت قطار های جنوب را کوهستانی و شیب و فراز محور جنوب عنوان کرد و گفت : محور راه آهن جنوب ، حد فاصل درود به اندیمشک گلوگاه محور جنوب محسوب می شود که به دلیل عبور از مناطق صعب العبور و قدمت بالای خط ریل این مسیر حد اکثر سرعت قطار 60 کیلومتر در ساعت است به همین دلیل نمی توان انتظار داشت با سرعتی بیش ازاین پس از باز سازی خط آهن سرعتی بیش از این را انتظار داشت.
درویش زاده ادامه داد : در محدوده راه آهن جنوب کلیه خطوط با تراورس بتونی بازسازی شده ، بجز حد فاصل بین ایستگاه کارون و میان دشت به طول 11 کیلومتر که باز سازی نشده است وهمچنین در محدوده اداره کل راه آهن لرستان بعد از ایستگاه درود و اراک ، بقیه مسیر به سمت شمال کار باز سازی شده است و قطار از سرعت مناسب و استانداری برخوردارمی باشد.
وی از بازسازی مسیر بین ایستگاه درود و اندیمشک گفت وافزود : ازسال 94 عملیات بازسازی حد فاصل بین ایستگاه درود و اندیمشک به آغاز شده که در حال حاضر از سه بلاک این مسیر یک بلاک در حال باز سازبی است که با تکمیل آن انتظار این میرود توقف های اضافه بابت خرابی ریل ها نداشته باشیم.
مدیرکل راه‌آهن جنوب عمده مشکل مسیر ریلی محور جنوب را بین ایستگاه درود تا ایستگاه اندیمشک عنوان کرد و ادامه داد : از ایستگاه هفت تپه تا ایستگاه اندیمشک و ایستگاه هفت تپه تا ایستگاه شوش باز سازی شده و مشکل خاصی ندارد و همچنین از ایستگاه شوش تا ایستگاه سبز آب و از ایستگاه سبز آب تا ایستگاه اندیمشک نیاز به باز سازی دارد که با نصب خط دوم و تکمیل آن تردد را از خط قدیم به خط جدید انتقال می دهیم تا بتوانیم خط قدیم را در این مسیر باز سازی کنیم که پیش بینی می شود تا پایان سال به پایان بر سد.
وی از سرعت 160کیلومتری مسیر ایستگاه اهواز تا بندر امام گفت و بیان کرد : سرعت قطار بین اهواز تا بندر امام حد فاصل بین میاندشت تا سر بندر در خط دوم این مسیر 160کیلومتر در ساعت می باشد و در مسیر ایستگاه اندیمشک به هفت تپه 140 کیلومتر است که با راه اندازی دستگاه های پیشرفته این سرعت را به 160 کیلومتر می رسانیم.
درویش زاده اظهار کرد: از دیگر دلایل کاهش سرعت در مسیر راه آهن جنوب وجود تلاقی هایی است که در ایستگاه بوجود می آید ، به این صورت که در تردد دو قطار از یک خط قطار مسافری در ایتسگاه توقف می کند تا قطار مقابل عبور کند بعد حرکت انجام می شود که این شرایط فقط در صورتی است که از مقابل قطار مسافری ،قطار باری در حال تردد باشد توقف پیش می آید .
مدیرکل راه‌آهن جنوب اظهار کرد : لوکوموتیو های برون استانی در تمام کشور یکسان هستند وهمان لکوموتیو ها در سایر محورهای کشوراستفاده تردد می کنند، بنابر این نمی توان گفت لوکوموتیوهای سایر خطوط از مسیر جنوب بهتر و از سرعت بالاتری بر خوردار هستند.
قطار ایمن ترین وسیله حمل و نقل در دنیا است و امروزه با استفاده از قطارهای سریع السیر زمان جابجایی از نقطه ای به نقطه ای دیگر را کوتاه کرده که مسافران معمولا سفر با خطوط ریلی را نسبت به خطوط هوایی به دلیل تنوع در ساعت حرکت، ایستگاه های راه آهن در شهر ، محدودیت حمل بار ، قدم زدن برای رفع خستگی و خیلی موارد دیگر ترجیح می دهند.
7165/6064
خبرنگار : حمید رضا ترابی فرد **انتشار دهنده: محسن بهاروند
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.