به گزارش ایرنا صادق حقیقی پور روز سه شنبه در نشست هم اندیشی اصحاب رسانه در گیت بوستان اهواز افزود: متوسط تولید هر متر مکعب آب آشامیدنی در کشور بین هشت تا 9 هزار ریال است در حالی این رقم در خوزستان بالای 13هزار ریال است.
وی با استناد به آمار و ارقام هزینه های تولید آب استان گفت:میانگین فروش هر متر مکعب آب آشامیدنی در کشور ، چهار هزار و500 ریال است که این رقم در استان حدود سه هزار ریال است.
حقیقی پور در ادامه با اشاره به مشکلات فراینده شرکت آب و فاضلاب استان در کیفی سازی آب آشامیدنی در استان و هزینه های سنگین تولید آب از منابع سطحی اظهار داشت: در تولید آب آشامیدنی از منابع زیرزمینی ، به تاسیسات و تجهیزات زیادی نیاز نداریم در حالی که در استفاده از آبهای سطحی به شبکه های تصفیه و مخازن نگهداری و فرایندهای پیچیده نیاز داریم و این وضعیت در بیشتر شهرهای استان به خصوص شهرهای جنوبی و غربی استان وجود دارد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان با اشاره به طرح های در دست اجرای آبرسانی از محل آبهای سطحی و دریاچه های پشت سدهای کرخه ، دز ، کارون سه و کوثر اظهار کرد در آینده اتکای شهرهای استان در تامین آب آشامیدنی از محل منابع سطحی به بالای 95درصد خواهد رسید و هزینه تولید آب با توجه به مسافت های طولانی و خطوط لوله گذاری افزایش خواهد یافت.
وی گفت: هم اکنون متوسط تولید آب آشامیدنی کشور از منابع زیرزمینی 80درصد و از منابع سطحی 20 درصد است و این بدین معنی که هزینه تولید آب در کشور روندی رو به کاهش ولی در خوزستان با توجه به اتکا به منابع سطحی ، روندی رو به افزایش دارد.

* شبکه توزیع فرسوده و ناکارآمد است
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان در ادامه مهمترین مشکل در فرایند توزیع آب در شهرهای خوزستان را ، شبکه فرسوده و ناکارآمد توزیع بیان کرد و افزود: متوسط پرت آب در کشور حدود 25 درصد است ولی در خوزستان
40درصد است.
وی با بیان اینکه شبکه فرسوده آب در خوزستان سبب کاهش کیفیت آب شده است افزود: کیفیت آب از خروجی تصفیه خانه تا ورودی به محل مصرف در منازل قابل مقایسه نیست.
حقیقی پور در ادامه گفت: کاهش کیفیت آب سبب شده تا مردم به استفاده از دستگاههای خانگی تصفیه گرایش پیدا کنند که البته به دلیل حذف کامل املاح آب ، می تواند برای سلامت مردم بسیار خطرآفرین باشد.
وی اولویت مهم شرکت آب و فاضلاب را بازسازی شبکه توزیع آب در استان بیان کرد و با انتقاد از کاهش عمر شبکه توزیع آب در کشور اظهار داشت: متوسط عمر شبکه توزیع آب در آلمان 80سال است ولی در خوزستان این رقم بسیار پائین است.

* طلب 700میلیارد ریالی از مشترکان آب
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان در ادامه با بیان اینکه این شرکت 700میلیارد ریال از مشترکان آب طلب دارد اظهار داشت: کاهش درآمد این شرکت و طلبکاری از مشترکان ، این شرکت را در وضعیت ناهنجار مالی قرار داده به گونه ای که هم اکنون این شرکت حقوق عقب مانده دارد.
وی خواستار پرداخت بدهی مشترکان به شرکت آبفای خوزستان شد و افزود: رسانه ها در این خصوص می توانند مردم را به مشارکت فرا بخوانند و فشار را بر این شرکت کمتر کنند.
حقیقی پور تاکید کرد:آب هیچ یک از سازمان ها و دستگاههای دولتی را به خاطر بدهی قطع نکرده ایم.

* مصرف آب در خوزستان بالا است
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان گفت: استان خوزستان 10درصد آب آشامیدنی کشور را مصرف می کند درحالی که هشت درصد جمیعت کشور را دارد.
وی شرایط آب و هوایی و گرمای طاقت فرسا را در افزایش مصرف آب در خوزستان موثر دانست و گفت: در مجموع با احتساب کلانشهر اهواز ، روزانه 2 میلیون متر مکعب آب در استان تولید می شود ولی متاسفانه بخش زیادی از آن به علت فرسودگی شبکه از بین می رود.
حقیقی پور افزایش تولید و استحصال آب آشامیدنی در خوزستان را بدون توجه به فرسودگی شبکه ، کاری اشتباه خواند و افزود: البته استفاده غیرمجاز (انشعاب غیرقانونی) نیز استان زیاد است که باید در این خصوص برنامه ریزی دقیقی صورت گیرد.
وی جمیعت زیرپوشش شرکت (به استثنای اهواز) را سه میلیون نفر عنوان کرد و گفت: هم اکنون 670هزار اشتراک آب و 250هزار اشتراک فاضلاب داریم و روزانه برای جمعیت زیرپوشش یک میلیون و 200هزار متر مکعب آب تولید و استحصال می شود.
حقیقی پور درآمد ماهانه این شرکت را از محل فروش آب و اشتراک فاضلاب را 110میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: بدون کمک های دولتی امکان ادامه حیات این شرکت وجود ندارد.
در این نشست دغدغه های اصحاب رسانه ها در خصوص مشکلات فاضلاب ، ضرورت تعیین تکلیف آبهای سطحی بین شهرداری و آبفا ، کیفیت پایین آب ، فشار کم آب و طرح های نیمه تمام آب و فاضلاب مطرح شد.
6065/6064
خبرنگار:محمدرضا بنوره** انتشار دهنده: محسن بهاروند
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.