به گزارش ایرنا دکتر ایرج حریرچی سه شنبه در آئین تکریم و معارفه روسای قدیم و جدید دانشگاه علوم پزشکی اهواز در سرسرای شهدای دانشگاه اظهار کرد:بنابر این با این آمار جمعیت حدود 80 میلیونی ایران سالانه 820 میلیون مراجعه به سیستم بهداشت و درمان کشور دارند.
وی افزود: همچنین هر ایرانی به طور متوسط 13 صدم بار در مراکز درمانی بستری می شود که این موارد نشان دهنده مواجهه بالای نظام سلامت با بیماران است که بار بر دوش بهداشت و درمان سنگینی می کند.
حریرچی ادامه داد: یکی از اهداف نظام سلامت تا سال 2007 بالا بردن سلامت مردم با سه شاخص افزایش طول عمر، امید به زندگی و کاهش مرگ های زودرس و قابل پیشگیری بود.
قائم مقام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: شاخص محافظت از مخاطرات مالی ناشی از بیماری از دیگر اهداف نظام سلامت بود و شاخص کارایی از سال 2007 اضافه شد.
وی گفت: در طی 39 سال بعد از انقلاب شاخص های بزرگی حاصل شد به صورتی که امید به زندگی قبل از انقلاب 54 سال بود اما در حال حاضر در مردان 74 و در زنان 78 سال است.
حریرچی اظهار کرد: در سال های 53 تا 55 سالی 12 هزار نوزاد به دلیل مبتلا به بیماری کزاز نوزادی و اواخر دهه 40 و اوایل دهه 50 سالانه 30 هزار بچه به علت اسهال و استفراغ مبتلا می شدند.
قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: مرگ های زودرس ما کاهش یافته و میزان پرداختی از جیب مردم با اجرای طرح سلامت از 54.8 درصد در سال 1391 به 38.7 در صد در سال 1393 و 38.1 در سال 1394 کاهش یافت و هچ کشوری نتوانسته در طول یک یا دو سال 16 درصد پرداختی از جیب را کاهش دهد.
وی گفت: یعنی پرداختی از جیب مردم سالی حدود 170 هزار میلیارد ریال در سال های 1393 و 1394 کاهش یافته است و 210 هزار ریال برای هر نفر ایرانی در سال 1394 محافظت شد.
حریرچی ادامه داد: هزینه های کمرشکن ما در سال های 1393 و 1394 هر سال برای حدود 455 هزار نفر کم شد و حدود نیم میلیون نفر در سال کمتر دچار هزینه های کمر شکن شدند.
قائم مقام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب که سیاست های کلی سلامت را ابلاغ کردند تا سال 1404 ایران باید از نظر معیارهای سلامتی در آسیای جنوب غربی کشور اول باشد.
وی گفت: در حال حاضر در 22 کشور منطقه علی رغم همه این دستاوردها در بیشتر شاخص ها رتبه 11 تا 16 را داریم که در شان ملت ما نیست بنابراین باید اقدامات زیادی در حوزه سلامت انجام دهیم.
وی با تاکید بر توجه به شاخص های میانی گفت: نسبت پزشک به جمعیت 1.52 به هزارنفر جمعیت است و تعداد متخصص به هزار نفر جمعیت 0.48 است که باید تلاش های بیشتری در این حوزه ها انجام شود.
حریرچی گفت: در 100 سال گذشته 80 هزار تخت اما در چهار سال اول دولت تدبیر و امید 24 هزار تخت راه اندازی شد یعنی 30 درصد ظرفیت صد ساله و 1.9 تخت به ازای هزار نفر جمعیت ایجاد شد.
قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: تمام نظام سلامت وسیله هستند که سلامت مردم را بالا برند و باید سلامت مردم را با عدالت ، روش های کارا ارتقا دهیم و در حوزه سلامت خدمات جدیدی نباید ارائه شود مگر اینکه فقرا از آن بهره مند شوند که از آموزه های دینی برگرفته شده است.
وی ادامه داد: در حوزه سلامت هر فرد باید به اندازه توان پرداخت کند و به اندازه نیاز خود بگیرد و VIP ما فقرا و مستضعفان هستند.
حریرچی خاطرنشان کرد: مردم کشور و نظام جمهوری اسلامی هنوز هم مدیون و شرمنده مردم خوزستان هستند و مشکلات خوزستان رسالت بهداشتی و درمانی ما را افزایش می دهد.
معاون سیاسی، اجتماعی استاندار خوزستان نیز در این نشست گفت: خوزستان با مشکل تناسب نداشتن ساختارها و سازمان ها با تکالیف و وظایف روبرو است که این موضوع در بحث عملکردی باعث شده تاثیرگذاری کارهای ما در خوزستان به شکل ملموسی قابل رویت نباشد.
علی حسین حسین زاده ادامه داد: ساختارها و برنامه ها در کشور به صورت یکسان برای همه استان ها طراحی و ابلاغ می شود و مسئولان استانی در مقایسه با هم ردیفان خود در سایر استان ها چند برابر کار می کنند.
وی گفت: تنوع و پیچیدگی خوزستان قابل مقایسه با استان های دیگر نیست و نمی توان یک برنامه یکسان را برای همه استان ها ابلاغ کرد.
حسین زاده در ادامه اظهار کرد: متاسفانه به دلیل برخی از مشکلات، میانگین سطح رضایت اجتماعی در خوزستان نسبت به سایر استان ها پائین تر است و بهداشت و درمان از جمله بخش های موثر بر این میانگین است که در صورت وجود نقصان تاثیر زیادی بر این شاخص دارد.
معاون استاندار خوزستان اضافه کرد: استان در بخش سخت افزاری کمبودهای زیادی دارد و امید است شاهد جهش در بخش سخت افزاری در دانشگاه باشیم.
در این آئین از زحمات دکتر اسماعیل ایدنی رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی اهواز تقدیر و دکتر ایرج نظری به عنوان سرپرست جدید دانشگاه معرفی شد.
دکتر ایرج نظری عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز است و پیش از این مسئولیت معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی خوزستان را عهده دار بود.
دکتر اسماعیل ایدنی چهار سال مسئولیت ریاست دانشگاه علوم پزشکی اهواز را به عهده داشت.
در این آئین برخی از دانشجویان پلاکاردهایی با عنوان صدای ما شنیدنی است، وقتی ظرفیت مازادی وجود ندارد پذیرش دو برابری ظرفیتی یعنی چه و ما مخالف ادغامیم را در دست داشتند که برخی از سخنرانان این آئین اعلام کردند که در پایان پاسخگوی آنها خواهند بود.
3004/6064
خبرنگار: خاطره غفاری** انتشار دهنده: محسن بهاروند
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.