محمد قاسمی نژاد دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از مجموع 224هزار و 415 هکتار برنامه کشت محصولات تابستانه در سطح اراضی استان خوزستان تنها 149هزار و 860 هکتار به زیر کشت رفت.
قاسمی نژاد بیشترین مشکلات را در حوزه هندیجان، مارون و کرخه عنوان کرد و یادآور شد: در حوزه مارون کشت تابستانه به شدت محدود و تنها برخی حبوبات و کنجد به صورت کم کشت شد.
وی گفت:برنج، ذرت، حبوبات، سبزی و صیفی، دانه های روغنی همچون کنجد و آفتابگردان کشت تابستانه را تشکیل می دهند.
معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه برداشت برنج از نیمه دوم آبانماه آغاز می شود تصریح کرد: پیش بینی می شود بالغ بر 250هزار تن برنج از مزارع خوزستان برداشت شود.
وی کیفیت محصول برنج، ذرت و دانه های روغنی را مطلوب ارزیابی کرد و افزود : در این خصوص عواملی همچون بکارگیری انواع نهاده ها از جمله کودهای شیمیایی ماکو و میکرو، هدایت فنی محصولات در سطح مزرعه، مدیریت تاریخ کشت، مدیریت تغذیه و آبیاری مؤثر بوده است.
قاسمی نژاد با تأکید بر لزوم افزایش بهره وری آب اظهار کرد: در سال 91 به ازای هر یک مترمکعب، 300 گرم گندم برداشت می شد که در سال جاری این رقم به 850 گرم در هر مترمکعب ارتقاء یافته است.
وی در پایان خواستار باز شدن آب در حوزه مارون شد و یادآور شد: انتظار می رفت طبق مصوبه شورای کشاورزی استان، مسئولان سازمان آب و برق نسبت به باز شدن آب همزمان با کشت چغندر قند و کلزا اقدام کنند.
استان خوزستان با تولید 14.5 میلیون تن محصول در سال یکی از قطب های اصلی کشاورزی در کشور محسوب می شود که در این میان سهم محصولات تابستانه حدود 20درصد کل تولیدات است.
6064
خبرنگار: ندا رضا پور** انتشار دهنده: محسن بهاروند
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.