به گزارش ایرنا کیخسرو چنگلوایی یکشنبه در شورای کشاورزی خوزستان، در سالن جلسات استانداری، اظهار کرد: گندم یکی از محصولات فوق استراتژیک کشور و خوزستان است و 80 هزار نفر بهره بردار گندم در خوزستان وجود دارد که با احتساب خانوارهای زیرپوشش 400 هزار نفر به طور مستقیم و همین تعداد به طور غیرمستقیم از محل تولید گندم ارتزاق می کنند که معادل 17 درصد جمعیت استان است.
وی افزود: تولید گندم 2 هزار و 900 میلیارد تومان گردش مالی در اقتصاد خوزستان و کشور ایجاد می کند.
وی با بیان اینکه 42 درصد الگوی کشت خوزستان مربوط به گندم است اضافه کرد: خرید تضمینی گندم در خوزستان بیش از 12 درصد خرید گندم در کشور را تشکیل می دهد این در حالیست که سطح زیرکشت گندم آبی و دیم در خوزستان در حدود هفت درصد است.
چنگلوایی ادامه داد: خوزستان در حالی رتبه نخست تولید گندم در کشور را امسال از آن خود کرده که سال زراعی 96-95 با شدیدترین خشکسالی در 50 سال گذشته روبه رو بود و میزان بارندگی در این استان کمترین در کشور بوده؛ از سوی دیگر سرمازدگی در بخش هایی از استان، دمای بالا و گردو غبار در بخش های دیگر نیز خسارت هایی به کشاورزی وارد کرد.
وی همچنین با اشاره به چهار برابر شدن سطح زیر کشت چغندرقند در خوزستان در پنج سال گذشته گفت:خوزستان ظرفیت بالایی در تولید این محصول دارد اما مشکل اصلی تعطیلی 2 کارخانه قند در این استان است.
چنگلوایی در ادامه با اشاره به تاکید دولت بر توسعه آبیاری تحت فشار در خوزستان اظهار کرد: در مرحله نخست 400 میلیارد ریال تسهیلات بدون عوض برای آبیاری تحت فشار اختصاص داده شد که اکنون 100 میلیارد ریال افزوده شده است.
وی افزود: استقبال خوبی از این طرح شده و در 2 ماه اخیر هفت هزار و 600 هکتار زیرپوشش آبیاری تحت فشار رفته این در حالیست که در 20 سال گذشته تنها یک هزار و 350 هکتار آبیاری تحت فشار اجرا شده بود.

* برآورد تولید 2.8 میلیون تن محصول زراعی
معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان نیز در این نشست، برآورد مجموع تولیدات خوزستان را در کشت پائیزه امسال 2.8 میلیون تن اعلام کرد.
محمد قاسمی نژاد در تشریح کشت پائیزه امسال در استان توضیح داد: در سال زراعی 96-95 بیش از 860 هزار هکتار از زمین های کشاورزی این استان زیر کشت پائیزه رفت.
وی افزود: در این فصل غلات، چغندرقند، سبزی و صیفی و دانه های روغنی کشت شده که حدود 95 درصد آن تاکنون برداشت شده است.
وی اضافه کرد: ارزش این محصولات بیش از 30 هزار میلیارد ریال است که به بازار خوزستان تزریق شده و ایجاد اشتغال کرده است.
قاسمی نژاد با اشاره به روند صعودی تولید گندم در خوزستان اظهار کرد: پیش بینی امسال خرید 1.4 میلیون تن گندم است.
وی همچنین گفت: کشت کلزا به منظور تامین روغن کشور نیز از سال 93 آغاز شده و از 9 هزار و 700 هکتار به 23 هزار هکتار رسیده که تاکنون 21 هزار تن برداشت شده است.
قاسمی نژاد اظهار کرد: امسال 10 هزار و 200 هکتار چغندر قند کشت شده که در پایداری تولید و تناوب کشت موثر است.
وی در ادامه با اشاره به لزوم برنامه ریزی برای کشت تابستانه گفت: کاهش 70 درصدی کشت برنج، خشکه کاری برنج و ممنوعیت کشت در حوضه رودخانه های مارون - جراحی و زهره از برنامه های جهاد کشاورزی در این فصل است.
وی افزود: کاهش سطح زیر کشت ذرت از 110 هکتار و جایگزینی حبوبات، دانه های روغنی (سویا و آفتابگردان) و سبزیجات نیز در دستور کار قرار دارد.
قاسمی نژاد پیش بینی تولید در کشت تابستانه را 3.5 میلیون تن دانست و اظهار کرد: از 354 هزار هکتار سطح زیرکشت تابستانه در خوزستان 163 هزار هکتار (46 درصد) به محصولات دائمی و باغات اختصاص دارد.
خوزستان بیش از 2 میلیون هکتار زمین مستعد کشاورزی دارد که به دلیل کمبود آب تنها حدود یک میلیون هکتار آن زیر کشت می رود. این استان با تولید 14 میلیون تن یکی از قطب های کشاورزی کشور است.
در سال های اخیر با بحران آب در حوضه رودخانه های کارون، کرخه، جراحی و زهره کشت پائیزه در خوزستان با مشکل روبه رو شده و کشت تابستانه نیز ممنوعیت هایی داشته است.
در سال زراعی گذشته یک میلیون و 800 هزار تن گندم در خوزستان تولید شد که رشد 45 درصدی داشته و خوزستان در این زمینه رتبه نخست کشور را کسب کرده است.
400 هزار هکتار زیر کشت گندم استان آبی و 150 هزار هکتار دیگر کشت دیم است.
در فصل زراعی گذشته همچنین تولید کلزا از هشت هزار و 200 تن به 13 هزار تن رسید که 53 درصد افزایش داشته است.
7151 /6037
خبرنگار: نادره وائلی زاده ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.