در روز 7 مهر 1359 وقتی در دوران جنگ تحمیلی که دشمن به پالایشگاه آبادان حمله هوایی کرد، آتش نشانان منطقه و شهر های اطراف برای مهار آتش به پالایشگاه رفتند که در حین عملیات خاموش کردن آتش هواپیماهای دشمن اقدام به بمباران پالایشگاه کردو بسیاری از این آتش نشانان به شهادت رسیدند ، به همین مناسبت این روز در سال 1379 به نام روز آتش نشان نامگذاری شد.
نامگذاری این روز با هدف ترویج ایمنی و پیشگیری از حوادث در سطح کشور هم چنین یادآوری حماسه آفرینی ها و از خود گذشتگی های آتش نشانان در جنگ تحمیلی صورت گرفته است.
حادثه آتش سوزی ساختمان پلاسکو در دی ماه پارسال در تهران و کشته شدن 16 نفر از ماموران آتش نشان از دیگر نمونه های فداکاری های ماموران آتش نشان است که برای همیشه در تاریخ ایران ثبت شد.

**عملیات امداد و نجات مردم در جنگ
انجام عملیات امداد و نجات توسط ماموران آتش نشان در شرایط جنگی دوران دفاع مقدس ،خطرات و زحمت این شغل را چند برابر می کرد و بسیاری از نیروهای آتش نشان در دوران جنگ در اهواز و خوزستان در زیر بمباران دشمن جان مردم را نجات می دادند.
معاون عملیات امداد و نجات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: سال 1362 جزء اولین گروه های استخدامی آتش نشانی در اهواز بودم که همزمان با دوران جنگ تحمیلی بود و همراه با همکاران خود برای امداد رسانی به مردم در اهواز ماندم.
محمود روزبهانی با اشاره به خاطراتی که از عملیات امداد و نجات خود در دوران جنگ تحمیلی داشت عنوان کرد: در یک عملیات امداد و نجات بعد از بمباران تصفیه خانه آب اهواز برای امداد رسانی به محل حادثه اعزام شدم که با صحنه ای روبرو شدم که هیچگاه از ذهنم پاک نمی شود.
وی افزود: تعداد زیادی از مردم را دیدم که بر روی چمن و یا پای درختان بودند گمان کردم که برای استراحت در آن منطقه هستند اما زمانی که نزدیک شدم دیدم که این جمعیت زیاد شهید شده اند واین صحنه بسیار دردناکی بود.
معاون عملیات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز درادامه با اشاره به خاطره دیگری از دوران جنگ و عملیات امدادی که داشت عنوان کرد: در دوران جنگ بود یک ساختمان در منطقه کیان اهواز دچار آتش سوزی شدید شده بود، در آن زمان من فرمانده گروه امداد و نجات بودم که برای بازدید از حادثه به محل رفتم، زنی را دیدم که سراسیمه بود و دچار شوک شده بود و امکان صحبت کردن نداشت فقط گریه می کرد با دیدن چهره نگران آن زن بسیار ناراحت شدم به سختی توانستم از زبان زن که به عربی هم صحبت می کرد متوجه شوم کودکش در میان شعله های آتش گرفتار شده است.
وی گفت: حس حمایت و امداد رسانی به خانواده هایی که در دوران جنگ و بمباران دشمن در اهواز مانده بودند روحیه فداکاری و ایثار را در ماموران آتش نشان دو چندان کرده بود، آن روز برای نجات جان کودک وارد عمل شدیم و کودک را نجات دادیم ولی هنوز چهره مادر و کودک نجات یافته را بعد از گذشت سال ها فراموش نکرده ام و بعد از یک ماه از انجام این عملیات همچنان از کودک برای اطمینان از سلامت وی عیادت می کردم.
روزبهانی افزود: هر روز برای یک آتش نشان پر از خاطره است و دوران جنگ تحمیلی خاطراتی دردناک تر در ذهن افرادی که در آن دوران در آتش نشانی کار می کردند برجای گذاشته است.

**عشق و ایثار رمز ملحق شدن به آتش نشانی
روزبهانی با اشاره به شرایط لازم برای یک آتش نشان خوب بیان کرد: فردی که می خواهد به عنوان یک آتش نشان کار کند در ابتدا باید به این شغل علاقه داشته باشد در غیر اینصورت نمی تواند سختی این کار را تحمل کند.
وی افزود: عشق، علاقه و ایثار کلید ورود به شغل آتش نشانی است.
معاون عملیات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز در ادامه افزود: ماموران آتش نشانی با جان و مال مردم سرو کار دارند و حامی نجات جان مردم و همچنین امانت دار اموال مردم هستند.
روزبهانی درادامه اضافه کرد: کسی که وارد این شغل می شود باید هر روز ایثار و فداکاری را تجربه کند.

**آمدنمان دست خودمان است رفتنمان با خدا
روزبهانی جان بر کف بودن ماموران آتش نشانی را از شاخصه های این شغل نام برد و افزود: هر روز که یک مامور آتش نشانی به سر کار خود می رود این را می داند که شاید در عملیاتی دچار آسیب شود و یا جان خود را از دست بدهد.
وی گفت: شغل آتش نشانی زمان مشخصی ندارد و ممکن است در هر لحظه به حادثه ای اعزام شود، خانواده های این افراد هیچگاه نمی توانند انتظار داشته باشند که این عضو خانواده آن ها هر زمان که بخواهد در کنار اعضای خانواده باشد.
وی با اشاره به دیگر مشکلی که آتش نشان با آن درگیر است، افزود: مزاحمت ها و گزارشهای غیرواقعی از معضلاتی است که روزانه این سازمان با آن درگیر است و باعث وارد کردن صدمات روحی و روانی به نیروهای این سازمان می شود.
روزبهانی گفت: علاوه بر حرف های نادرستی که برخی مزاحم های تلفنی به ماموران آتش نشانی می گویند، مشغول شدن خط تلفن و از دست دادن زمان کمک رسانی احتمالی به افرادی است که شاید در حادثه ای گرفتار شده اند.
معاون عملیات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز اظهار کرد: با وجود فرهنگ سازی زیادی که در این زمینه انجام گرفت اما همچنان این مشکل وجود دارد و روزانه با موارد زیادی مزاحمت های تلفنی در این سازمان مواجه هستیم.

**همکاری مردم و مسئولان در کمک رسانی به حادثه دیدگان
معاون عملیات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز گفت: خودروهای امداد رسان آتش نشانی برای رسیدن در کمترین زمان به محل حادثه طبق قانون می توانند از چراغ قرمز عبور کنند اما در بسیاری از موارد پیش آمده که به دلیل باز نبودن مسیر، خودرو امداد در ترافیک مانده و برای رسیدن به محل حادثه دچار مشکل می شود.
وی گفت: برای امداد رسانی به حادثه دیدگان لازم است که مردم و پلیس راهنمایی و رانندگی با ماموران آتش نشانی همکاری داشته باشند و مسیر را برای خودروهای امدادی باز کنند تا امکان امداد رسانی به موقع وجود داشته باشد.
روزبهانی درادامه بیان کرد: تاکنون ماموران امداد و نجات آتش نشانی که در عملیات جان خود را ازدست می دهند شهید به شمار نمی آیند این در حالی است که شهید شدن تنها در میدان جنگ رخ نمی دهد ، آتش نشانی که برای نجات جان مردم جان خود را از دست می دهد هم می تواند مصداق شهید به شمار آید و می توان با استفاده از نظر مسئولان و علما این بحث بیشتر مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد.
وی گفت: تعداد زیادی از ماموران آتش نشانی در اهواز در دوران جنگ تحمیلی در عملیات های امداد و نجات جانباز شدند.

**اهواز نیازمند هفت ایستگاه استاندارد است
موارد مختلفی مانند مکان ساخت ایستگاه بر اساس توزیع جمعیت، مقاومت در برابر زلزله و بسیاری مولفه های استاندارد بین المللی از جمله مواردی است که در ایجاد یک ایستگاه آتش نشان استاندارد باید لحاظ شود ، در شهرسازی جدید باید از قوانین استاندارد بین المللی در ایستگاه های آتش نشانی تازه ساخت استفاده شود.
معاون عملیات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز درادامه بیان کرد: در حال حاضر 15 ایستگاه آتش نشانی دراهواز وجود دارد که به طور صد درصد از استاندارد جهانی برخوردار نیستند و با توجه به ساخت های جدید و زیاد در اهواز و ساخت ساختمان های چند طبقه به جای واحدهای مسکونی ویلایی لازم است که هفت ایستگاه استاندارد جدید در اهواز احداث شود.
وی گفت: با توجه به جمعیت شهری اهواز 22 ایستگاه آتش نشانی لازم دارد.
معاون عملیات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز در ادامه بااشاره به وضعیت امکانات و تجهیزات آتش نشانی اهواز گفت: به لحاظ تجهیزات انفرادی ماموران آتش نشانی در اهواز تکمیل هستند و بر یکصد میلیون ریال تجهیزات انفرادی به روز برای هر یک آتش نشان تامین شده است.
روزبهانی بیان کرد: در مجموع بیش از 70 خودرو امداد و نجات و حریق، خودروهای سبک و سنگین در ایستگاه های آتش نشانی اهواز وجود دارد و می توان گفت از نظر تعداد خودرو مشکلی وجود ندارد اما عمر این خودروها بالا رفته است و باید نوسازی و به روز شوند.
وی افزود: یکی از تجهیزاتی که آتش نشانی نیاز دارد نردبان به طول 56 متر است در حال حاضر تنها یکی از خودروهای امداد و نجات این سازمان به یک نردبان 32 متری مجهز است.
معاون عملیات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز درادامه گفت: در مجتمع های بسیار بزرگ دیگر از نردبان استفاده نمی شود و در ساخت و ساز آن ساختمان از سیستم های اطفاء حریق خودکاراستفاده می کنند و از نکات ایمنی برای جلوگیری از بروز حوادثی همچون آتش سوزی استفاده می شود.
7158/6002
خبرنگار: زینب فرحانی**انتشار:کبری آقازری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.