به گزارش ایرنا کیخسرو چنگلوایی یکشنبه در همایش یک روزه دانه های روغنی در سالن اجتماعات جهاد کشاورزی خوزستان، با اشاره به اینکه خوزستان اولین استان برداشت کننده کلزا در کشور است، گفت: وضعیت خرید محصول و کارخانجات باید حداکثر تا بهمن هدف مشخص شود.
وی یکی از مشکلات سال های گذشته را برنامه ریزی برای برداشت کلزا دانست و با تاکید بر برنامه ریزی قبل از انجام کشت، افزود: برای گسترش کشت کلزا همزمان باید کارخانه های روغن کشی نیز توسعه پیدا کند.
چنگلوایی اضافه کرد: پرداخت وام های بدون بهره یا کم بهره باید در راستای توسعه صنعت و کارخانه های روغن کشی باید در اولویت قرار گیرد.
به گفته وی، غرامت پرداختی بیمه نسبت به خسارت وارد شده به محصولات بسیار پایین است و بیمه باید به موقع حمایت کند.
رئیس جهاد کشاورزی خوزستان همچنین تاکید کرد: برای استمرار رشد محصولات، الگوی کشت متناسب با استان و فرهنگ، آب و خاک و مزیت های نسبی باید عملیاتی شود، دانه های روغنی از محصولاتی هستند که جایگاه خوبی در تناوب کشت دارند و توسعه این محصولات به صورت جدی دنبال می شود.
چنگلوایی دلیل توسعه کشت دانه های روغنی را تامین امنیت غذایی، تولید پایدار سایر محصولات به ویژه گندم، تامین روغن موردنیاز، نیاز واحدهای مرغداری به کنجاله، حفظ سلامت مردم و کیفیت تولید، کاهش وابستگی به خارج، ایجاد اشتغال، جلوگیری از خروج ارز و کاهش وابستگی و عرق ملی زیرا به گفته شریعتمداری این میزان وابستگی برای ما سرشکستگی است و باید به سربلندی تبدیل شود.
وی افزود: دلیل اینکه از میان دانه های روغنی روی کشت کلزا تاکید می شود، امکان کشت کلزا در تمام اراضی، حداکثر استفاده از بارندگی، تناوب کشت با گندم، کنترل علف های هرز و بیماری ها، فراهم کردن امکان توسعه زنبورداری و کیفیت کنجاله است.

*117 روز بی باران
معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان نیز در این نشست برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای سال زراعی 97-96 را کشت 30 هزار هکتار کلزا عنوان کرد.
محمد قاسمی نژاد واردات روغن کشور را 1.3 میلیون تن دانست و افزود: سطح زیر کشت محصولات پاییزه در خوزستان پارسال 868 هزار هکتار بوده که 35 هزار هکتار آن محصولات دانه های روغنی شامل کلزا، کنجد، آفتابگردان و سویا است.
وی افزود: بر اساس مقایسه وضعیت سطح کشت گندم و جو و کلزا، در خوزستان 3.2 درصد کشت مربوط به کلزا، در کشور 0.7 درصد و متوسط دنیا 13.1 درصد است.
قاسمی نژاد پیش بینی تولید کلزای استان را در سال زراعی آتی 55 هزار تن دانست و اظهار کرد: سطح قابل برداشت کلزا در سه سال گذشته در خوزستان از 9 هزار هکتار به 15 هزار هکتار رسیده و پارسال 21 هزار تن برداشت شده است.
وی تاریخ کشت، کشت مکانیزه، سرما و ریزگرد را از عوامل موثر بر تولید کلزا عنوان کرد و گفت: سرمای زمستان تاثیر منفی روی تولید کلزا داشته، پارسال تا 6 درجه زیر صفر هم در برخی مزارع استان گزارش شده است که باعث سوختن محصول شد.
قاسمی نژاد با بیان اینکه پارسال ریزگردها با 600 ساعت وقوع در 29 نوبت شرایط بحرانی بوجود آورد، افزود: بر اساس تحلیل کارشناسان ریزگردها می تواند هشت تا 12 درصد روی کلزا تاثیر منفی داشته باشد.
وی با اشاره به کاهش بارندگی در سال گذشته اظهار کرد: پارسال بارندگی با یک ماه تاخیر در 11 آذر آغاز شد و در یک بازه 117 روز توقف بارندگی داشتیم که باعث شد مزارع دیم استان به کلی از بین برود.
قاسمی نژاد تصریح کرد: خشکسالی باعث شد در حوضه های مارون و زهره دچار تنش آبی و افزایش شوری شویم و پنج هزار هکتار از اراضی آبی در این 2 حوضه از بین رفت.
این مقام مسئول همچنین اظهار کرد: در خوزستان در سال زراعی 95-96، 40 هزار تن دانه های روغنی تولید شده که 14هزار هکتار آفتابگردان، 180 هکتار کشت پایلوت سویا و13هزار هکتار کنجد بوده که به دلیل خشکسالی زهره و مارون سطح کنجد 5 هزار هکتار کاهش یافته است.
وی افزود: بر اساس برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی در سال زراعی 96-97 باید 25 هزار هکتار کلزا به صورت آبی و پنج هزار هکتار به صورت دیم کشت شود.
به گفته وی، بر اساس برنامه ریزی ها در شمال و شمال شرق استان کشت دیم کلزا باید سه برابر بشود.
قاسمی نژاد با اشاره به مشکلات تولید کلزا در استان گفت: پراکنش نامناسب بارندگی، رعایت نشدن تاریخ کشت، عدم تامین آب در حوضه مارون و زهره، خسارت پرندگان در برخی مناطق، آفات و بیماری ها، علف های هرز و تغذیه گیاهی از مشکلات تولید این محصول در استان بوده است.
وی تاکید کرد: توسعه کلزا در کشت و صنعت ها از جمله کشت و صنعت رجایی، بهشتی، میان آب، هفت تپه، کارون و هفت واحد توسعه نیشکر از برنامه های وزارت جهاد کشاورزی است که باید 28 هزار تن کلزا تولید کنند.
قاسمی نژاد خرید تضمینی دانه های روغنی و پرداخت به موقع بهای محصول همچنین واگذاری دستگاه های مکانیزه را از جمله سیاست های حمایتی برای توسعه کشت کلزا عنوان کرد و افزود: پارسال 80 دستگاه کارنده به متقاضیان واگذار شده و امسال نیز آمادگی تامین نیاز متقاضیان وجود دارد.

7151/6002
خبرنگار: نادره وائلی زاده**انتشاردهنده :کبری آقازری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.