به گزارش ایرنا عباس تفضلی سه شنبه در گفت و گو با رسانه ها افزود: احداث کارخانه فولاد شادگان بعنوان یکی از هشت طرح فولادی مهم کشور در سال 1386در256 هکتار به عنوان پیش نیاز در دولت وقت به منظور ایجاد اشتغال، رفع محرومیت و تامین بخشی از نیازهای فولاد کشور در دستور کار قرار گرفت.
وی اظهار داشت:شرکت فولاد شادگان در مرداد سال1393با مشارکت 65 درصدی شرکت فولاد خوزستان و 35 درصدی سازمان ایمیدرو تشکیل شد.
تفضلی گفت:این شرکت شامل 2 بخش اصلی احیاء و فولاد سازی است که در بخش احیاء مستقیم تولید 800 هزار تن آهن اسفنجی در سال مطابق با فناوری روز دنیا به روش ایرانی 'پِردِ' (PERED) و در بخش فولاد سازی آن که عملیات اجرایی آن آغاز شده تولید یک میلیون تن شمش فولادی 'بیلت' در سال به روش ریخته گری مداوم در دستور کار قرار دارد.
وی بیان کرد:از ابتدای آغاز تولید آهن اسفنجی تاکنون 23 هزار تن با70 تا 80 درصد ظرفیت تولید با روش ایرانی 'پِردِ' (PERED) تولید شده که 20 هزار تن آن به فولاد خوزستان ارسال و مورد استفاده قرار گرفته است.
مدیر عامل فولاد شادگان اظهار داشت:روش تولید آهن اسفنجی به روش ایرانی 'پِردِ' (PERED) در سال 2005 در آلمان ثبت شد.
وی در ادامه افزود:در حال حاضر در تلاش هستیم ظرفیت اسمی کارخانه را به 100 تن در ساعت برابر 800 هزار تن در سال با هشت هزار ساعت کار برسانیم.
تفضلی کل سرمایه گذاری طرح فولاد خوزستان تاکنون را 900 میلیارد تومان اعلام کرد و بیان داشت: حدود 390 میلیارد تومان این طرح قبل از انتقال به فولاد خوزستان توسط سازمان ایمیدرو انجام شده است.
وی بیان داشت:برای ادامه این طرح در حدود 190میلیون یورو باقی مانده ارزی و حدود 300 میلیارد تومان باقی مانده ریالی نیاز است.

** تامین مواد اولیه یکی از مشکلات فولاد شادگان
تفضلی یکی از مشکلات طرح فولاد شادگان را تامین مواد اولیه 'گُندله' دانست و بیان داشت:هم اکنون مواد اولیه طبق توافق صورت گرفته از فولاد خوزستان تامین می کنیم.
گُندله یعنی گلوله‌های تولید شده از نرمه سنگ آهن و سایر مواد افزودنی که نخست خام و سپس پخته و سخت می‌شود و برای احیا به روش سنتی تولید آهن در کوره بلند و یا روش‌های متعدد احیای مستقیم به کار می‌رود.
وی افزود:امیدواریم هر چه زودتر معضل تامین مواد اولیه فولاد شادگان برطرف شود تا ریسک توقف فعالیت کارخانه از بین برود.

** اولویت اول کارخانه استفاده از نیروی بومی در طرح فولاد شادگان است
مدیر عامل فولاد شادگان استفاده از نیروهای بومی در کارخانه را یکی از اولویت های این طرح دانست و گفت:تاکنون 300 نفر را در این طرح جذب کردیم که بخشی از آنها در آزمون سال 1394 استخدام شدند، از مجموع این افراد 143 نفر نیروهای قابل جذب شده 92 نفر بومی شادگان و 52 نفر بومی استان هستند.
وی افزود:تا 2 سال آینده در و با آغاز به کار بخش احیاء فولادسازی 400 نفر دیگر با اولویت بومی به صورت مستقیم جذب خواهند شد.

** تدابیر زیست محیطی در فولاد شادگان رعایت شد
مدیر عامل فولاد شادگان در بخش دیگری از صحبت های خود گفت:تدابیر زیست محیطی لازم در زمان اجرای فولاد شادگان لحاظ شد.
وی اظهار داشت:در زمان بهره برداری نیز طبق توافقی که با سازمان محیط زیست داریم در صدد به حداقل رساندن مشکلات زیست محیطی طرح هستیم تا آلایندگی را به استاندارهای مورد نظر برسانیم.
تفضلی گفت:در بحث غبار از غبارگیر استفاده کردیم و در حوزه سیالات از جمله پساب صنعتی و بهداشتی در حال اجرا طرح های کنترلی هستیم تا این پسابها را کنترل کنیم.
3015/6002
خبرنگار:عدنان جواهری ** انتشار: کبری آقازری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.