غلامرضا شریعتی یکشنبه در نشست مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار کرد: برابر مصوبه قانونی کالاهای وارداتی که توسط گمرک توقیف شده اند باید سریعا توسط مراجع قضائی تعیین تکلیف شوند زیرا طولانی شدن روند تعییت تکلیف ممکن است باعث فاسد شدن کالاها خصوصا مواد غذائی شوند.
شریعتی تشکیل کارگروه نظارت بر تعیین تکلیف و اعلام نظر بر کالاهای فاسدشدنی را ضروری دانست و ادامه داد: اداره اموال تملیکی باید نظارت های مستمر بر کالاهای وارداتی داشته باشد تا در کمترین زمان ممکن تعیین تکلیف شوند.
وی افزود: دستگاه های اجرایی اگر به خوبی به وظایف خود عمل نکنند چند برابر اعتبارات عمرانی دراین استان ضایع می شود و همین ثروت و دارائی مردم که سرمایه ملی محسوب می شود و نقش مهمی در رونق کسب و کار دارد از بین می رود.
سردار عبدالله نظرپور فرمانده مرزبانی خوزستان نیز در این نشست اظهار کرد: در سه ماه اول امسال هشت طرح مبارزه با قاچاق درحوزه های مرزی اجرا شده که منجر به تشکیل 171 پرونده کمتر از یک میلیارد ریال و چهار فقره پرونده بالای پنج میلیارد ریال در حوزه سوخت و مواد غذایی شده است.
وی ادامه داد : در سه ماهه ابتدای سال تعداد یک هزار و هشت نفر قاچاقچی کالا دستگیر که از این افزاد 153 شناور، 37 دستگاه موتورسیکلت 188 عدد مهمات ماهیگیری ،71 دستگاه تجهیزات ماهواره و دو قبضه اسلحه کشف و ضبط شد.
وی نبود دستگاه ایکس ری را یکی از مشکلات اصلی مبادی ورودی و خروجی کالا در این استان ذکر کرد و افزود: از دیگر مشکلات موجود در بازارچه های مرزی همخوان نبودن اظهارنامه ها و ممنوعیت کالاهای صادراتی است.
نظر پور بیان کرد: نبود انبار در یگان های مرزی برای نگهداری کالاهای وارداتی مثل برنج و روغن تا زمان تحویل به سازمان تعزیرات مشکلاتی را در حمل و جابجایی کالا ایجاد کرده است.
ابراهیم کوره چینی معاون امور اقتصادی و بازرگانی سازمان صنعت ، معدن و تجارت گفت: در سال گذشته سه هزار و 860 مورد بازرسی توسط این سازمان از واحدهای اقتصادی استان انجام شده است که این بازرسی ها منجر به تشکیل 162 پرونده به ارزش 38 میلیارد ریال شد.
کوره چینی افزود :عمده کشفیات در بازرسی ها شامل کالاهای دخانی، آرایشی ـ بهداشتی، پزشکی، گوشی موبایل، اقلام خوراکی و طلا بوده است.
وی از راه اندازی سامانه جامع نگهداری کالا در خوزستان خبر داد و بیان کرد : یکی از کارهای انجام شده در کنترل کالاهای وارداتی و صادراتی،راه اندازی سامانه جامع نگهداری کالا می باشد که تاکنون 13 دستگاه دولتی آمار و اطلاعات خود را وارد کرده اند که چهار هزارو 83 مورد خود اظهاری و بیش از چهار هزار واحد نیز از طریق وب سایت، اطلاعات خود را اعلام کرده اند.
قدرت الله دهقان معاون امنیتی ـ انتظامی استانداری خوزستان نیز در این نشست اظهار کرد: باید نگرش ما در مورد وجود قاچاق تبیین شود و در آنجایی که فراوانی وجود دارد تمرکز بیشتری داشته باشیم.
وی افزود: خوزستان در بخش مرز زمینی به صورت کلی به غیر از صادرات به کشور عراق هیچ گونه قاچاقی در بخش واردات ندارد .
7165/6064
خبرنگار: حمید رضا ترابی فرد **انتشار دهنده: محسن بهاروند
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.