مشاهده هلال ماه شوال در غروب امروز، به معنای پایان ماه مبارک رمضان و آغاز ماه شوال است که در طلیعه آن روز شکر گزاری و عید سعید فطر است.
عیدی که مسلمانان جهان به شکرانه موفقیت در انجام وظیفه ای الهی و توفیق در مقابله با هوای نفس و وسوسه های شیطانی، در آن به جشن و شادی می پردازند.
عید پایان ماه روزه داری و عبودیت را عید فطر گفته اند، چرا که خودسازی یک ماهه در ماه رمضان، موانعی را که موجب دوری انسان از فطرت الهی می گردد، از میان بر می دارد و با پاک شدن فطرت از زنگار آلودگیها، پیامبر درون یا فطرت دوباره بیدار شده، راه رسیدن به کمال و سعادت هموار می گردد.
اما هدف باید آن باشد که بیداری فطرت در تمام طول سال ادامه یابد و شرایط رمضانی همچنان حفظ شود.
لذا از فردای رمضان و پایان تمرین و خودسازی در این ماه باید همزمان با برپایی جشن و شکرگذاری به پیشگاه خداوند به جهت فراهم کردن توفیق درک آگاهانه رمضان، مجاهدتی جدی برای به کارگیری دستاوردهای رمضانی آغاز شود و قطعا آنان که از فرصت تمرین یک ماهه رمضان بهره گرفته‌اند، آماده اند تا بعد از این ماه نیز، آهنگ رشد و تقرب خود را ادامه داده و مسابقه‌ای را که سعادت دنیا و آخرت و رضوان الهی را در پی دارد با موفقیت به پایان برند.
اما جشن عید فطر که پس از عبادتی یک ماهه برگزار می شود، اولا فقط می تواند مخصوص کسانی باشد که در انجام فرامین الهی در ماه مبارک رمضان و خود سازی موفق بوده و با عمل به تکالیف خود در این ماه توانسته اند از میهمانی پروردگار بهره ببرند و در تقرب به او موفق باشند و ثانیا برخلاف دیگر جشنها که معمولا به گناه آلوده می شود، این جشن سراسر معنویت است، بطوریکه با پرداخت زکات و پاک کردن مال(ایتاء زکوة) آغاز شده و با نمازی که سراسر آن دعا برای بهتر شدن و همرنگ شدن با رسول گرامی اسلام صلی ا…علیه و آله و سلم و خاندان پاک آن حضرت است(اقامه صلوة) ادامه می یابد و با گوش دادن به خطبه های امام جماعت که معمولا در توصیه به تقوا و تحلیل مسائل روز امت اسلامی است(موعظه و آگاهی بخشی) به پایان می رسد.
بی مناسبت نیست از عید فطر حماسی و متفاوت سال 57 یاد شود که در تپه های قیطریه تهران و به امامت شهید مفتح برگزار شد و علاوه بر زکات و نمازو موعظه، جهادی پیروزمندانه نیز در آن شکل گرفت، جهادی که به الگویی سراسری در کشور تبدیل شد و سقوط رژیم شاهنشاهی 2500 سال را رقم زد.
ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات روزه داران رمضان، عید سعید فطر را به عموم مسلمانان تبریک می گوئیم.
3004/6064
دریافت کننده: خاطره غفاری** انتشار دهنده: محسن بهاروند
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.