به گزارش ایرنا مهدی صیاحی روز سه شنبه در نشست خبری با خبرنگاران رسانه های گروهی با بیان اینکه هر کیلوگرم گندم معمولی به نرخ تضمینی 13هزار ریال خریداری شده است افزود: حدود 99درصد محصول گندم کشاورزان در مدت 45روز کاری خرید شده و تنها مقداری بسیار کمی از گندم مناطق دهدز و ایذه باقی مانده است.
وی با اشاره به اینکه برداشت گندم از اواسط فروردین ماه شروع و تا اواخر خرداد ادامه داشت افزود:از این میزان خرید 260هزار تن گندم به سیلوهای سایر استان های کشور انتقال یافته ضمن آنکه برای نخستین بار 30هزار تن گندم خوزستان با کشتی از بندر امام (ره) به کشور عمان صادر شده است.
مدیرکل تعاون روستایی خوزستان با اشاره به اینکه مصرف گندم استان خوزستان سالانه 600هزار تن است افزود:با تلاش کشاورزان گندمکار ، استان خوزستان به قطب اول تولید گندم کشور تبدیل شده است.

* خرید 20هزار تن دانه روغنی کلزا از کشاورزان خوزستانی
مدیرکل تعاون روستایی خوزستان گفت: امسال 20هزار تن دانه روغنی کلزا به نرخ تضمینی از کشاورزان خوزستانی به قیمت هرکیلوگرم 33هزار ریال خریداری و به کارخانجات روغن کشی ارسال شده است.
صیاحی با بیان اینکه پارسال خرید دانه روغنی کلزا در استان خوزستان 9هزار تن بود افزود: دولت از کشت و تولید دانه های روغنی با خرید تضمینی و تامین نهاده های مورد نیاز کشاورزان حمایت می کند.
وی گفت: امسال همچنین 2هزار و 100 تن جوی به قیمت توافقی از کشاورزان استان تحویل گرفتیم تا در بورس فروخته شود.

* ضرورت احداث صنایع تبدیلی و بسته بندی در خوزستان
صیاحی گفت: ضرورت احداث صنایع تبدیلی و بسته بندی استاندارد در استان خوزستان کاملا احساس می شود و باید برای افزایش درآمد کشاورزان ، در این بخش سرمایه گذاری شود.
وی با بیان اینکه تعاون روستایی از احداث صنایع تبدیلی حمایت می کند افزود: بخش مهمی از شیر ، مرکبات و سبزی و صیفی جات و ماهی به صنایع تبدیلی نیاز دارد تا بتوان دست دلالان را کوتاه و درآمد کشاورزان را افزایش داد.
مدیرکل تعاون روستایی خوزستان با بیان اینکه به علت کمبود صنایع تبدیلی ، دور ریز محصول در استان زیاد است از سرمایه گذاران بخش خصوصی خواست در زمینه احداث صنایع تبدیلی در استان ورود کنند.
وی با اشاره به اینکه بسته بندی مناسب محصولات کشاورزی به ارزش افزوده بالا منجر می شود افزود: برای ایجاد اشتغال و افزایش درآمد کشاورزان بهترین کار ، احداث صنایع تبدیلی و بسته بندی و ورود به بازارهای کشورهای عراق ، افغانستان و کشورهای جنوبی حوزه خلیج فارس است.

* تعاون روستایی با سرمایه های کشاورزان و به صورت مردمی اداره می شود
مدیرکل تعاون روستایی خوزستان گفت:شبکه های تعاون روستایی با سرمایه های کشاورزان و به صورت مردمی اداره می شود و اعتباری از محل تملک دارایی های استان دریافت نمی کند.
وی سه وظیفه هدایتی ، حمایتی و نظارتی و مراقبت را از ارکان مهم تعاون روستایی بیان کرد وگفت:همه اقدامات شبکه روستایی استان در راستای حمایت از کشاورزان و افزایش سود و درآمد آنان است.
صیاحی با اشاره به اینکه 223تشکل تعاونی با 263هزار و 571عضو در استان فعال است گفت: تعداد شاغلان در این تشکل ها یک هزار و 126نفر هستند.
صیاحی با بیان اینکه ماهانه 9 هزار و 407تن آرد توسط تشکل های تعاونی بین روستائیان استان توزیع می شود افزود: در راستای تامین نهاده های کشاورزی،از ابتدای امسال پنج هزار تن کود اوره توزیع کردیم.

*عملیات ساخت بزرگترین مجتمع آموزشی در جنوب غرب کشور ماه آینده در اهواز شروع می شود
مدیرکل تعاون روستایی خوزستان گفت: عملیات ساخت بزرگترین مجتمع آموزشی در جنوب و جنوب غرب کشور ماه آینده در اهواز شروع می شود.
صیاحی با بیان اینکه این مرکز از محل اعتبارات غیردولتی تامین می شود گفت: در این مرکز 30دوره آمورشی برای کشاورزان استان و سایر استان های کشور ارائه می شود.
6065/6002
خبرنگار:محمدرضا بنوره**انتشاردهنده :کبری آقازری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.