به گزارش ایرنا علی ممبینی سه شنبه در نشست خبری در محل اداره آموزش و پرورش استثنایی خوزستان بیان کرد: خانواده نوآموزان ورود به پایه اول ابتدایی و دوره پیش دبستانی از تاریخ 16 خرداد با مراجعه به مدارس برای دریافت نوبت سنجش سلامت فرزند خود اقدام کنند.
وی گفت: سنجش سلامت از 20 خرداد ماه آغاز و تا پایان تابستان ادامه دارد.
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی خوزستان افزود: سنجش سلامت برای نوآموزان ورود به پایه اول ابتدایی اجباری است و در صورت انجام ندادن سنجش در ثبت نام دچار مشکل خواهند شد.
وی گفت: اگر مدیری دانش آموزی را در پایه اول بدون سنجش ثبت نام کند دانش آموز در وسط دوره تحصیل معلق خواهد شد و یا کارنامه پایان سال دریافت نخواهد کرد؛ تمامی اسناد سنجش نوآموزان که به صورت الکترونیکی است به وزارت آموزش و پرورش ارسال می شود.
وی ادامه داد: سنجش سلامت ورود به پایه اول در 13 بخش است که از آن جمله سنجش شنوایی، بینایی، آمادگی تحصیلی ، اختلالات جسمی و... است و در صورتی که نوآموز نیاز به ارزیابی بیشتری داشته باشد به سطوح بالاتر و تخصصی تر برای پیگیری بیشتر ارجاع داده می شود.
ممبینی گفت: پیش بینی می شود که در سال تحصیلی جدید بالغ بر یکصد هزار نوآموز پایه اول ابتدایی خوزستان سنجش سلامت شوند.
وی اظهارکرد:پارسال از تعداد 93 هزار نوآموز پایه اول ابتدایی در استان که مورد سنجش سلامت قرار گرفتند 83 هزار نفر بدون مشکل بودند و باقی نوآموزان برای ارزیابی بیشتر به سطوح تخصصی تر ارجاع داده شدند که بیشترین آمار ارزیابی دوباره نوآموزان مربوط به بحث آمادگی تحصیلی بود.
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی خوزستان بیان کرد: امسال تعداد پایگاه های سنجش سلامت از 46 پایگاه در تابستان پارسال به 53 پایگاه افزایش یافته و امسال در صیدون، دهدز، سردشت، کارون و اندیکا نیز پایگاه های ثابت در نظر گرفته شده است.
وی افزود: در مناطق عشایری نیز پارسال یک پایگاه سنجش بود که امسال به سه پایگاه افزایش یافت.
ممبینی بیان کرد: هزینه سنجش سلامت 200 هزار ریال است که در محل سنجش از خانواده ها با کارت بانکی دریافت می شود.
وی با بیان اینکه هزینه سنجش برای مناطق عشایر رایگان است افزود:هزینه بالغ بر 10 درصد نو آموزان خوزستان در این طرح، شامل مناطق محروم و حاشیه ای به صورت نیم بها و یا رایگان است.
وی گفت: در صورتی که خانواده ها در زمان مقرر برای سنجش نوآموزان در پایگاه حضور نیابند برای دریافت نوبت دیگر باید 50 هزار ریال جریمه پرداخت کنند.
ممبینی افزود: برای دریافت نوبت لازم است که شناسنامه پدر، مادر و نوآموز و نیز کارت واکسیناسیون وی را همراه داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه هر روز در هر پایگاه 42 نوآموز مورد سنجش سلامت قرار می گیرد اظهارکرد: نوآموزان پایه اول ابتدایی در زدن واکسن در اولویت هستند؛ نوآموزان دوره پیش دبستانی می توانند یک سال بعد واکسن خود را تزریق کنند.

** سنجش سلامت 26 هزار نوآموز دوره پیش دبستانی در خوزستان
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی خوزستان گفت:2سال است که نوآموزان دوره پیش دبستانی مورد سنجش سلامت قرار می گیرند که در سال اول پنج هزار نوآموز و پارسال 14 هزار نوآموز دوره پیش دبستانی مورد سنجش سلامت قرار گرفتند.
ممبینی افزود: این کار برای این انجام می شود که اگر نوآموزی دچار مشکلی است زودتر پروسه درمان آغاز شود.
وی افزود: از 14 هزار نوآموزی که پارسال مورد سنجش قرار گرفتند 12 هزار نفر مشکل نداشتند و باقی نوآموزانی که دچار مشکلاتی بودند به سطوح تخصصی تر ارجاع داده شدند.
وی اظهار کرد: پارسال 11 شهر برای سنجش سلامت نوآموزان پیش دبستانی در نظر گرفته شده بود که امسال 17 شهر در نظر گرفته شده است.
ممبینی افزود: چهار هزار و 200 دانش آموز استثنایی در 70 مدرسه در سطح خوزستان در حال تحصیل هستند،و غیر از2منطقه سردشت و دهدز باقی مناطق استان مدرسه استثنایی وجود دارد.
وی گفت: در آموزش و پرورش استثنایی دوره پیش دبستانی اجباری است و در صورتی که نوآموزان دوره پیش دبستانی که در سنجش سلامت مشخص شود امکان تحصیل در مدارس معمولی را ندارند در مدارس استثنایی مشغول به تحصیل خواهند شد.
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان خوزستان بیان کرد: پارسال 11 هزار و 500 نوآموز جامانده از سنجش سلامت داشتیم که سه هزار و 500 نفر از این تعداد ارزیابی شدند.
کارشناس مسئول سنجش تشخیص و توانبخشی آموزش و پرورش استثنایی خوزستان درادامه این نشست بیان کرد: پارسال 6 هزار نوآموز در سنجش سلامت در بحث آمادگی تحصیلی که بیشتر دیر آموز بودند برای ارزیابی بیشتر ارجاع داده شدند که از این تعداد 62 نفر که نیاز به مراقبت بیشتری داشتند در اهواز و دزفول زیرپوشش آموزش قرار گرفتند که 59 نفر به مدرسه معمولی فرستاده شدند و سه نفر دیگر در مدرسه استثنایی ثبت نام شدند.
احسان کردی افزود: خانواده ها برای ثبت نام فرزند خود برای سنجش سلامت در مدارس در سامانه 'سناد 'ثبت نام می کنند.
7158 /6037
خبرنگار: زینب فرحانی ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.