حبیب اله آصفی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:تاکنون اعتبارات قابل توجهی به تامین زیر ساخت های گردشگری مناطق روستایی دزفول در روستاهای لیوس ، پامنار ، اسلام آباد و دیگر روستاها اختصاص داده شده و در تلاش هستیم با همکاری دهیاران گردشگری روستایی را در دزفول توسعه دهیم .
وی در ادامه با اشاره به بازدید صورت گرفته از محوطه باستانی جندی شاپور و آرامگاه یعقوب لیث با حضور مدیر کل امور روستایی استانداری خوزستان افزود:در این بازدید مشکلات و کمبودهای گردشگری در این محوطه تاریخی بررسی شد.
وی با بیان اینکه 1.5 میلیارد ریال اعتبار برای محوطه سازی ، بهسازی ، دیوارکشی و نماسازی آرامگاه یعقوب لیث از سوی استانداری خوزستان در نظر گرفته شده گفت:در جریان بازدید عبداله حسینی مدیرکل روستایی استانداری خوزستان از محوطه باستانی جندی شاپور ، مشکلات این محوطه باستانی بررسی شد.
آصفی گفت:در گام نخست با اعتبار جذب شده مشکل آب و برق آرامگاه یعقوب لیث رفع خواهد شد و ضمن مرمت بنای این اثر تاریخی تلاش می شود این بنای تاریخی طبق استانداردهای میراث فرهنگی ساماندهی شود .
مدیر پایگاه گندی شاپور و ایوان کرخه نیز گفت:آرامگاه یعقوب لیث واقع در حریم محوطه جندی شاپور از هیچ امکاناتی برخوردار نیست و برای ساماندهی آن باید ابتدا زیرساخت های توسعه در آن فراهم شوند و مشکل آب و برق آن حل شود.
یعقوب زلقی افزود:در این بازدید نقاط ضعف و آسیب های این آرامگاه بررسی شد و مدیر کل امور روستایی استانداری خوزستان قول مساعد برای افزایش بودجه 1.5 میلیاردریالی برای ساماندهی این آرامگاه داد.
وی گفت:اعتبارات در نظر گرفته شده برای توسعه زیرساخت های آرمگاه یعقوب لیث در محدوده جندی شاپور دزفول بسیار ناچیز است زیرا این مکان از ابتدایی ترین امکانات گردشگری بی بهره است .
وی اضافه کرد:با جذب این اعتبار که از سوی استانداری تامین می شود مشکل آب و برق این آرامگاه رفع می شود و در مرحله بعد مرمت بنای آرامگاه و مرمت ترانشه های کاوش با اعتبار 2 میلیارد ریالی میراث فرهنگی آغاز خواهد شد .
زلقی گفت:بعد از انجام این مراحل نیز عملیات مسقف کردن این محوطه برای بازدید گردشگران در فصول مختلف سال در برنامه خواهد بود و فضای سبز و اصلاح جاده نیز به ترتیب انجام خواهد شد.
آرامگاه یعقوب لیث صفاری با گنبد مخروطی شکل دندانه‌دار در قسمت شمال‌شرقی روستای شاه آباد در ۱۰ کیلومتری جاده دزفول به شوشتر در استان خوزستان، در میان یکی از مهم‌ترین محوطه‌های تاریخی ایران یعنی شهر جندی شاپور قرار دارد.
قدمت تاریخی آرامگاه یعقوب لیث صفاری به دوره‌ سلجوقی تا قاجار برمی گردد.
7278/6068
خبرنگار:رقیه کردی-انتشار:محمدعلی فریدپناه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.