عبدالکریم درویش زاده چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: به منظور ارتقاء کیفیت خدمات ارائه شده به مسافرین ریلی درون استانی تعداد 11 سالن دوطبقه و 6 دستگاه دیزل زیمنس به ارزش یک هزارو دویست میلیارد ریال با قابلیت افزایش سرعت تا 160 کیلومتر در ساعت در سال 94 وارد ناوگان ریلی استان خوزستان شد.
درویش زاده ادامه داد : خطوط ریلی آهن جنوب بهسازی و بازسازی شده که در سال های اخیر باعث کاهش حمل مسافران ریلی شده است.
وی از دوخطه کردن سه محور راه آهن جنوب خبرداد و افزود : اجرای عملیات دوخطه کردن سه محور راه آهن جنوب سرعت در حمل بار و جابجایی مسافر ، افزایش ایمنی ، کاهش حوادث جاده ایی ، افزایش امنیت و افزایش ظرفیت ناوگان ریلی را در پی خواهد داشت که تسریع در اجرای این پروژه ها یکی دیگر از مهمترین دلائل بهبود و توسعه در شبکه ریلی استان می باشد.
مدیرکل راه آهن جنوب تصریح کرد : در حال حاضر عملیات اجرایی مسیر اهواز – بندرامام (ره ) با مسافت 110 کیلومتر و مسیر اهواز – اندیمشک به مسافت 140 کیلومتر و اعتباری بالغ بر سه هزار 710 میلیارد ریال در حال انجام می باشد.
درویش زاده ادامه داد : پروژه کمربندی میاندشت – نظامیه به مسافت 37 کیلومتر با اعتباری بالغ بر 650میلیارد ریال نیز در دست اقدام است که تا کنون حدود 81درصد پیشرفت داشته است .
وی احداث خط آهن اهواز – ایذه – شهرکرد – اصفهان را از پروژه های مهم و ضروری آینده در استان خوزستان عنوان کرد و بیان کرد : طول این مسیر 535 کیلومترمی باشد که با احداث این خط آهن یک تحول بزرگ در حمل و نقل ریلی کشور بوجود خواهد آمد.
وی گفت: با بهره برداری از این طرح اتصال مستقیم یکی از بنادر مهم به مرکز کشور برقرار شده و سرعت حمل بار و کاهش حمل جاده ایی نیز افزایش می یابد و امکان جابجایی مسافر با زمان کمتر از طریق خطوط ریلی بین سه استان مهیا خواهد شد.
مدیرکل راه آهن جنوب اتصال خط راه آهن شلمچه به بصره را از پروژه های ضروری در استان خوزستان بیان کرد وگفت : با احداث 35 کیلومتر خط آهن شلمچه به بصره شبکه سراسری راه آهن ایران به راه آهن کشور همسایه عراق متصل می شود.
درویش زاده افزود : با احداث خط آهن بندر امام (ره ) -شادگان – آبادان - خرمشهر به طول 110 کیلومتر امکان اتصال مستقیم دو بندر مهم استان میسر خواهد شد و زمان دسترسی در حمل بار و جابجایی مسافر با استفاده از قطارهای حومه ایی کاهش می یابد.
وی افزود: در چهار سال اخیر 9 میلیون و 998 هزار و 262 تن کالا در این مسیر بارگیری و به خارج از استان ارسال و 15 میلیون و 617 هزار 905 تن بار وارد شده به استان از طریق این خطوط ریالی در خوزستان تخلیه شده است.
درویش زاده به پروژه های اجرا شده در راه آهن جنوب اشاره کرد و گفت: از جمله پروژه های احداث شده ،پروژه احداث مرکز کنترل و هدایت قطارهای محور جنوب و ساختمان CTC از سیستم های پیشرفته کنترل و هدایت قطارهای در جهان است که هم اکنون این سیستم در محور ریلی جنوب از تهران تا بندر امام (ره) و خرمشهر با 67 ایستگاه و اعتباری بالغ بر 83 میلیون یورو معادل سه هزار میلیارد ریال به بهره برداری رسیده است.
وی ادامه داد : احداث خط دوم راه آهن اهواز - بندر امام (ره) به طول 110 کیلومتر با اعتباری حدود یک هزار 310 میلیارد ریال در سال 93 آغاز و در حال حاضر عملیات اجرایی آن به حدفاصل ایستگاه میاندشت به ایستگاه سربندر به طول 81 کیلومتر مورد بهره برداری قرار گرفته است .
مدیرکل راه آهن جنوب افزود : ساخت ایستگاه جدید راه آهن ماهشهر با اعتباری بالغ بر 160میلیارد ریال و ایستگاه جدید راه آهن نظامیه با اعتباری بالغ بر 200میلیارد ریال در سال 95 به بهره بر داری رسید .
وی گفت : بهسازی خط اول راه آهن اهواز - بندر امام (ره) ،بلاک کمربندی میاندشت - نظامیه و برخی از بلاک های محور اهواز _اندیمشک در مجموع به طول 160 کیلومتر و همچنین بهسازی خطوط داخلی ایستگاه های خسرو و گرگر هرکدام 3 خط به طول هشت کیلومتر با اعتباری بالغ بر 224میلیارد ریال در سال 95 به بهره برداری رسید.
درویش زاده بیان کرد : احداث چهار دستگاه پل روگذر در محور اهواز _خرمشهر و احداث دو دستگاه پل روگذر جفیر حدفاصل ایستگاه های قدس ـ حمید و سه راه حسینی حد فاصل ایستگاه های حسینیه ـ خرمشهر با اعتباری بالغ بر 80میلیارد ریال به بهره برداری رسید.
مدیرکل راه آهن جنوب از بزرگترین مرکز تعمیر لکوموتیو در راه آهن جنوب گفت: احداث دپوی تعمیراتی دیزل ایستگاه اهواز که بزرگترین مرکز تعمیر لکوموتیو محور ریلی جنوب در مجموعه راه آهن کشور می باشد با 90 درصد پیشرفت فیزیکی و اعتباری بالغ بر 220 میلیارد ریال و احداث آشیانه کایرو محور ریلی جنوب در ایستگاه اهواز با پیشرفت 95 درصد با اعتباری بالغ بر 50 میلیارد ریال در دست ساخت است .
شبکه ریلی استان خوزستان از نظر طول خـط اصـلی در کشـور رتبه هشتم را از بین مناطق 19گانه راه آهـن دارا بوده و حـدود 6 درصد طول شبـکه ریلی کشـور را تشکیل می دهد .
راه آهن جنوب از نظر جابجایی بار بعد از راه آهن یزد ، هرمزگان ، شرق و اصفهان در رتبه پنجم و از نظر جابجایی مسافر بعد از راه آهن تهران ، خراسان و شمال غرب در رتبه چهارم راه آهن کشور قرار دارد.
7165/6064
خبرنگار:حمیدرضاترابی فرد **انتشار دهنده: محسن بهاروند
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.