محسن خیراللهی دوشنبه در گفت وگو با ایرنا، اظهار کرد: در سال تحصیلی 95-94 نیز 54 هزار و 294 نفر در طرح محیط یار آموزش دیده اند.
وی با اشاره به اینکه طرح محیط یار از سال تحصیلی 92-91 آغاز شده ، افزود: تاکنون حدود 200 هزار نفر از دانش آموزان خوزستانی تحت پوشش این طرح قرار گرفته اند.
خیراللهی با بیان اینکه طرح محیط یار در مدارس ابتدایی به اجرا در می آید، افزود: هر کلاس چهار ساعت آموزش پیش بینی شده که توسط فارغ التحصیلان رشته محیط زیست ارائه می شود.
به گفته وی، محور آموزش ها درباره دوست داشتن مظاهر طبیعی و آب و هوا و خاک است و این آموزش ها باید 10 سال به صورت مستمر انجام شود.
وی گفت: از دانش آموزان فعال و علاقمند به عنوان 'محیط یار' در مدارس استفاده می شود و دانش آموزانی که تحت آموزش قرار می گیرند، هر سال پایش می شوند تا آموزش ها در آنها نهادینه شود.
خیراللهی با بیان اینکه در طرح محیط یار برخی از معلمان و والدین نیز تحت آموزش قرار می گیرند، خاطرنشان کرد: در این طرح 21 هزار معلم و 18 هزار نفر از والدین نیز آموزش های محیط زیستی فراگرفته اند.
وی هدف از اجرای طرح 'محیط یار' را ارتقای فرهنگ زیست محیطی دانست و افزود: معتقد هستیم آموزش های مربوط به محیط زیست باید از دوره کودکی آغاز شود تا در افراد نهادینه شده و منجر به مشارکت آنها شود و معتقدیم اگر شهردار، فرماندار، قاضی و مدیران آینده مفاهیم زیست محیطی را فرابگیرند، محیط زیست ما در آینده وضعیت بهتری خواهد داشت.
خیراللهی طرح محیط یار با کمک حامیان مالی در مدارس اجرا می شود و صنایع در قالب طرح های زیست محیطی خود (از محل یک در هزار فروش)، امکانات لازم برای اجرای آن را فراهم می کنند.
وی تاکید کرد: بر اساس بند 'د' ماده 45 قانون وصول برخی از درآمدهای دولت، همه صنایع و شرکت ها و کارخانجات باید سهم خود را بپردازند اما بسیاری از آنها به وظیفه خود عمل نمی کنند به همین دلیل است که طرح محیط یار در سال تحصیلی گذشته در 19 شهرستان اجرا شد اما به دلیل عدم حمایت شرکت ها و صنایع، امسال تنها در 9 شهرستان شامل خرمشهر، بهبهان، ماهشهر و بندر امام، مسجدسلیمان، لالی، دزفول و سردشت) به اجرا درآمد.
خیراللهی تصریح کرد: برخی از شهرهای نفتی از جمله آبادان، شادگان، هویزه و سوسنگرد قابلیت اجرای این طرح را دارند اما به دلیل همکاری نکردن شرکت ها، طرح اجرا نشده است.
مسئول آموزش و مشارکت های مردمی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان همچنین با اشاره به طرح 'یک ساعت با محیط بان' نیز اشاره کرد و گفت: این طرح ویژه دانش آموزانی است که در اطراف مناطق حفاظت شده محیط زیست زندگی می کنند.
وی توضیح داد: در این طرح، محیط بان ها به مدارس می روند و ضمن معرفی خود، کودکان را با ویژگی ها و مزایای منطقه حفاظت شده آشنا می کنند.
خیراللهی افزود: طرح یک ساعت با محیط بان از پارسال آغاز شده و تاکنون دانش آموزان تعدادی از مدارس اطراف مناطق حفاظت شده شالومنگشت در ایذه، ، شیمبار در اندیکا، چهل پا در اندیمشک، قلعه شاداب و شهیون در دزفول، کرایی در شوشتر، میشداغ (مشداخ) در دشت آزادگان، دیمه در رامهرمز و پارک ملی کرخه در شوش اجرا شده است.
بر اساس این گزارش، دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زست، در راستای نهادینه کردن فرهنگ محیط زیست و اشاعه و ارتقای آن در عموم جامعه خصوصا دانش آموزان به عنوان اقشار موثر و اقشار آسیب پذیر جامعه طرح 'محیط یار' در بین دانش آموزان مقاطع تحصیلی ابتدایی و راهنمایی را تدوین و اجرا کرده است. هدف از اجرای این طرح، توسعه فرهنگ زیست محیطی است و دانش آموزان به عنوان حافظان محیط زیست از هرگونه آسیب به محیط زیست جلوگیری و مسائل‌آموزشی در زمینه محیط زیست را به دیگران توصیه می کنند.
خوزستان بیش از 900 هزار دانش آموز دارد.

7151/6002
خبرنگار: نادره وائلی زاده**انتشاردهنده : کبری آقازری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.