به گزارش خبرنگار ایرنا علی کرمی روز یکشنبه در نشست کارگروه کشاورزی،آب و منابع طبیعی دزفول افزود:از ابتدای مهرماه سال 95 تا 27 فروردین ماه 96،میزان بارندگی در شهرستان دزفول 156 میلیمتر بوده است این درحالی است که سال گذشته در همین زمان میزان بارندگی 287 میلیمتر و در بلند مدت 191 میلیمتر بوده است.
وی افزود:برای محاسبه میزان بارندگی سه محور مقدار،تعداد و فاصله زمانی بین بارندگی ها بررسی می شود که در سال زراعی جاری در سه محور با کاهش 47 درصدی روبرو بوده ایم.
کرمی گفت:از مهرماه پارسال تا امروز هشت مرحله بارندگی در شهرستان دزفول ثبت شده است در حالی که در همین مدت در سال زراعی گذشته 15 مورد بارندگی ثبت شده و در بلندمدت نیز میزان بارندگی 16 مورد بوده است.
وی بیان کرد:در آذرماه پارسال 2 مورد بارندگی،در دیماه 2 مورد ،اسفندماه یک مورد،بهمن ماه یک مورد و فروردین امسال 2 مورد بارندگی بالای پنج میلیمتر در دزفول ثبت شده است.
وی به فاصله زمانی بارندگی ها در دزفول نیز اشاره کرد و گفت:در ششم و هشتم دیماه در دزفول شاهد بارندگی بودیم ولی از این تاریخ تا 29 اسفندماه به فاصله 81 روز هیچ بارندگی بیش از پنج میلیمتری در دزفول ثبت نشده است ضمن اینکه در 9 سال گذشته به ندرت به میانگین بارندگی رسیده ایم و انتظار بهبود وضعیت بارندگی نیز نیست و چشم انداز مثبتی برای بارندگی در این منطقه نمی توان ترسیم کرد.
رئیس اداره هواشناسی صفی آباد دزفول اضافه کرد:با توجه به وضعیت بی بارانی و وجود ریزگردها که میزان بارندگی را کاهش می دهند شهروندان باید توجه داشته باشند و کشاورزان خود را با وضعیت موجود سازگار کنند زیرا انتظار بارندگی بالای 400 میلیمتر در سال وجود ندارد .
کرمی بیان کرد:سالهاست که با خشکسالی روبرو هستیم و طبق تجربه زمانی که کم آبی و خشکسالی مدیریت شده و مصرف آب بهینه بوده میزان عملکرد مزارع کشاورزی منطقه بیشتر از سالهایی بوده که بارندگی مناسب داشته ایم و این بیانگر این واقعیت است که با مدیریت منابع آب موجود می توان تولید محصولات کشاورزی را حتی در سالهای کم آبی افزایش داد.
وی به پیش بینی وضعیت جوی دزفول در حال حاضر نیز اشاره ای داشت و گفت:سامانه بارشی اواخر امروز( یکشنبه) از منطقه خارج می شود و سامانه ضعیف بارشی دیگری در روزهای سه شنبه و چهارشنبه وارد منطقه می شود که پیش بینی می شود کمتر از چهار میلیمتر بارندگی داشته باشند.
رئیس اداره هواشناسی صفی آباد دزفول پیش بینی کرد تا 2 هفته آینده سامانه بارشی قابل ملاحظه ای وارد منطقه نخواهد شد.
7278/6068
خبرنگار:رقیه کردی-انتشار:محمدعلی فریدپناه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.