کیاست امیریان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه با بیان اینکه با توجه به کمبود بارندگی و خشکسالی در مدت 10 سال گذشته اکنون سطح منابع آبی زیرزمینی استان با کمبود مواجه است و حتی بارندگی‌های نوروزی کمبودهای آبی کرمانشاه را جبران نکرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه با بیان اینکه مقدار برداشت از این منابع آبی از حجم ذخیره شده آب در آنها بسیار بیشتر بوده است، گفت: هنوز چاه‌های آبی کشاورزی استان روشن نشده که البته بارشهای اخیر کمی وضعیت را بهبود می‌بخشد اما 10 سال کمبود منابع آبی سفره‌های آب زیرزمینی با یکی دو سال بارندگی جبران نمی‌شود.

امیریان با اشاره به اینکه کل ریزشهای جوّی استان کرمانشاه از ابتدای سال آبی جاری تا پایان روز گذشته 360 میلی‌متر است، گفت: ثبت 360 میلی‌متر بارش در سال جاری در حالی است که مقدار بارش‌ها در مدت مشابه سال گذشته 658 میلی‌متر ثبت شده که مقایسه این دو رقم نشان‌دهنده کاهش 45 درصدی بارشها در سال جاری است.

وی با بیان اینکه همچنین میزان بارشهای استان کرمانشاه در مدت مشابه 20 سال گذشته (درازمدت) به ‌طور متوسط 392 میلی‌متر بوده است، بیان کرد: که در مقایسه با میزان بارشهای سال جاری از کاهش 7/9 درصدی بارش‌ها در سال آبی 96 ــ 95 حکایت دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه با اشاره به اینکه سال 94-95 که میزان بارشها 658 میلیمتر بود یک سال استثنایی آبی است، افزود: در سال جاری پتانسیل حجم ذخیره منابع آبی پشت هفت سد بهره‌بردار استان کرمانشاه 830 میلیون متر مکعب است.

وی با بیان اینکه همچنین از بارندگی‌های سال گذشته حدود 710 میلیون متر مکعب آب در سدها ذخیره شده است، گفت: از این مقدار 555 میلیون متر مکعب آب در پشت سد گاویشان به عنوان بزرگترین سد استان جمع شده است.

امیریان با اشاره به بهره‌برداری از هفت سد استان کرمانشاه اکنون 85 درصد حجم آبی سدهای استان تکمیل شده است، عنوان کرد: هنوز به مقدار نرمال بارندگی در بلندمدت نرسیدیم و 8 درصد تا رسیدن به این نرمال فاصله داریم.

وی با اشاره به اینکه مدیریت مصرف منابع آبی به ویژه در بخش کشاورزی ضرورت اساسی دارد، گفت: کشاورزان باید با استفاده از روش آبیاری نوین از اتلاف منابع آبی خود تا حدممکن جلوگیری کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه انسداد چاه‌های غیرمجاز و کنترل میزان بهره‌برداری از چاههای مجاز را از اقدامات این سازمان دانست و اظهار کرد: خوشبختانه با توجه به بارندگی‌های اخیر وضعیت سایر منابع طبیعی به غیر از سفره‌های آب زیرزمینی استان مطلوب است اما با شروع سال بارندگی اگر بیش از حد مجاز از سفره‌های آب زیرزمینی برداشت شود با کمبودهای شدید آبی در استان مواجه خواهیم شد.

انتهای پیام/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 605506
  • منبع: tasnimnews.com
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.