سرهنگ غلامرضا فتحی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: به منظور اعمال این ممنوعیت و برخورد با متخلفان احتمالی همه مسیر های دسترسی به رویشگاه ها و زیستگاه های گیاهان بهاره چون تره کوهی ، پیچک، کُوله شگ، تش نداری و ... قُرق و تحت کنترل هستند.
وی با بیان اینکه خروج هر گونه چوب یا ذغال از عرصه های جنگلی و مرتعی نیز ممنوع است افزود: 20 گروه چهار نفره کار گشت زنی و نظارت در مبادی ورود و خروج رویشگاه های گیاهی استان به منظور برخورد قانونی با متخلفان برعهده دارند .
فتحی هدف از این ممنوعیت را ایجاد مجال برای تقویت و تجدید حیات پوشش و تنوع گیاهی عرصه های طبیعی استان ایلام ذکر کرد و گفت: برداشت بی رویه و همه ساله بهره برداران مجاز یا متخلف موجب تُنک شدن رویشگاه ها و خطر انقراض برخی گونه های گیاهان شده است.
وی تاکید کرد: همه ساله در فصل بهار و هنگام رویش گیاهان خوراکی و دارویی بهاره افزون بر اهالی استان برخی از اهالی استان های همجوار نیز اقدام به چیدن این رستنی ها در سطح انبوه وبه شیوه غیر اصولی می کنند.
وی گفت: با توجه به اینکه این افراد گیاهان را با ریشه، پیاز و بذر می چینند هر سال از تعداد گیاهان کاسته می شود و به علت اینکه این گونه گیاهان با کشت و تکثیر در محیط غیر طبیعی رشد نمی کنند با خطر انقراض روبرو هستند.
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی ایلام تاکید کرد: بنابراین برای تجدید حیات رویشگاه ها و جلوگیری از نابودی تدریجی آنها اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام امسال به هیچ فرد یا گروهی حتی تعاونی های بهره بردار دارای پروانه فعالیت، اجازه برداشت و بهره برداری از این رستنی ها را نمی دهد.
وی از مردم خواست به طبیعت احترام بیشتری گذاشته و از چیدن گیاهان طبیعی خودداری کنند تا رویشگاه های طبیعی استان با خطر انقراض و نابودی مواجه نشوند وهمچنین در صورت مشاهده هرگونه تخلف مورد را با شماره تماس 1504 امداد جنگل گزارش کنند.
به گزارش ایرنا، عرصه های طبیعی ایلام به ویژه در مناطق کوهستانی و رویشگاهی گیاهان خوراکی برای برداشت و فروش آنها از اسفند تا اوایل خرداد هر سال به محل تاخت و تاز سودجویان تبدیل می شود.
تغییرات اقلیمی، فرسایش خاک و برداشت بی رویه از مراتع و علف زارها در کنار خشکسالی و بروز سیلاب های ویرانگر در سال های گذشته سبب تخریب رویشگاه های استان ایلام شده است به نحوی که زنگ خطر انقراض و نابودی برخی گونه های گیاهان دارویی و غذایی چون علف چشمه (تش نداری) تره کوهی (پیچک) و شاه تره (ترگ) اکنون در آنها به صدا درآمده است.
از گستره 2 میلیون هکتاری استان ایلام یک میلیون و 800 هزار هکتار آن را عرصه های طبیعی تشکیل داده است که 460 هزار هکتار ان جنگل است.
خبرنگار: زهرا موسوی ** انتشار دهنده : شهریار حیدرفر
6034/7172
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.