به همت مجاهدان عرص جهاد اکبر و مشتاقان تقرب به آستان الهی، بار دیگر فضای کشور پر از عطر دعا و استغفار شده و از طلوع فجر روز گذشته با برپایی مراسم اعتکاف در بیش از پنج هزار مسجد سراسر کشور، صدها هزار نفر از خداجویان میهن اسلامی بزرگترین تمرین زندگی خود را برای بریدن از دنیا و روز مرگیها و شستشوی جان در زلال تقرب الهی آغاز کردند.
اعتکاف عبادتی مستحب و تقرب جویانه و تمرینی داوطلبانه برای کاستن از میزان وابستگیهای غیر معنوی، افزایش قدرت مهار غرائز، ترک عادتهای روزمره، بازگشت به صراط مستقیم الهی و کسب آمادگی لازم جهت مبارزه با شیطان است و شاید یکی از علل توصیه به چنین عبادتی این باشد که معمولا انسانها به جهت اشتغالات دنیوی و قبول مسئولیتهای اجتماعی و گرفتار شدن در امور روزمره، هدف از خلقت خود را فراموش کرده و از اصلی ترین وظیفه خود که عبادت خالق هستی و کسب آمادگی های لازم برای ورود به جهان ابدی است باز می مانند.
لذا لازم است گاه بگاه شرایطی فراهم کنند تا با ارزیابی خود و کشف انحرافات و کوتاهیها، به اصلاح مسیری که در پیش گرفته اند بپردازند و اعتکاف، که در واقع نوعی خلوت گزینی و خودسازی شرعی است، بهترین فرصت برای این منظور است.
آنچه مسلم است، اعتکاف به عنوان سنتی حسنه و خلوت گزینی شرعی، در تمام ادیان الهی مورد تائید و عمل بوده است، بطوری که در قرآن از آماده سازی بیت ا… الحرام توسط ابراهیم و اسماعیل علیهم السلام برای عاکفین و از خلوت گزینی موسی علیه السلام و مانند آن، سخن به میان آمده است و در اسلام نیز علی رغم نهی از گوشه نشینی و انزواطلبی و سرزنش شدید مسیحیان به جهت تقدیس رهبانیت و کناره گیری از فعالیت های اجتماعی، اعتکاف یا ترک چند روزه زندگی عادی، به منظور خلوت گزینی با پروردگار و محاسبه و اصلاح نفس تایید شده و پیامبر گرامی اسلام صلی ا…علیه و آله و سلم با تاکید بر این عبادت، خود اولین مشوق چنین سنت انسان سازی در اسلام بوده است.
اگر چه در طول تاریخ اسلام این سنت حسنه همیشه مشتاقانی از بین علما و صلحا و دغدغه مندان دسترسی به کمال معنوی داشته است، اما آنچه را که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و پراکنش عطر معنویت در کشورمان شاهدیم، گرایش جوانان به شرکت در این محفل روحانی و خلوت انس با پروردگار مهربان است که نقشی موثر در مصونیت بخشی به جوانان و جامعه در برابر تهاجم فرهنگی دشمنان دارد.
به ویژه آنکه بخش زیادی از شرکت کنندگان در مراسم اعتکاف امسال را دختران و زنان جوان تشکیل می دهند که به فضل الهی دستاوردشان از این تمرین معنوی برای تربیت جامعه و پرورش نسلی شایسته بسیار موثر خواهد بود. انشاا…
ضمن عرض خداقوّت به برگزار کنندگان و خادمین این همایش معنوی، برای شرکت کنندگان در اعتکاف آرزوی توفیق کامل داریم.
3004/6064
دریافت کننده: خاطره غفاری** انتشار دهنده: محسن بهاروند
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.