معاون فرهنگی، دینی و سازمانی معاونت فرهنگی قوه‌ی قضائیه با تاکید بر اینکه، ایران باید محافظ ارزش‌ها و فرهنگ والای قرآنی باشد، گفت: قرآن میزان است، اگر می‌خواهید در جامعه توسعه قسط و عدالت را بسنجید، معیار و ترازوی آن قران است.
به گزارش ایسنا، منطقه‌ی آذربایجان‌شرقی، حجت‌الاسلام سید محمد مسعود معصومی لاری در آیین افتتاحیه چهارمین دوره مسابقات سراسری قوه‌ی قضاییه با اشاره به تاثیرات قرآن در زندگی و جامعه، اظهار کرد: قوه قضاییه در کنار وظایف خطیر خود در عرصه‌ی حمایت و گسترش عدالت در جامعه به عنوان یکی از ارکان مهم در جهت پیشرفت و پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی نیز نقش بی بدیلی داشته است.
وی با اشاره به اینکه پرداختن به قرآن کریم به عنوان اساس حرکت اسلامی بشریت در زمره‌ی فعالیت‌های معاونت فرهنگی قوه‌ی قضاییه قرار گرفته و در طول چهار دوره برگزاری مسابقات سراسری قرآن کریم نیز برای گسترش فرهنگ قرآنی در میان عوامل این دستگاه تلاش شده است.
وی با بیان اینکه ممکن است برخی اینگونه فکر کنند که برگزاری این مسابقات داخل سازمانی موضوعی غیرضروری باشد، اما فعالیت‌های قرآنی معاونت فرهنگی قوه‌ی قضاییه، منحصر به همین مسابقات نبوده بلکه آموزش‌های قرآنی مختلفی در سازمان‌های تابعه قوه‌ی قضاییه و به ویژه در سال گذشته انجام گرفته و در کنار فعالیت‌های آموزشی، فعالیت‌های ترویجی نیز در دستور کار قرار گرفته که از جمله‌ی آن "طرح دبیرخانه‌ی قرآن" است.
حجت‌الاسلام معصومی لاری با اشاره به فضای رقابتی سالم و حسنه در این مسابقات قرآنی، خاطرنشان کرد: در روایات ما نقش اینگونه تعاملات موذد توجه قرار گرفته است؛ اما برخی افراد اینگونه فکر می‌کنند که قرآن کریم صرفاً کتابی هدایت‌گر بوده و معارفی را ذکر می‌کند و از جهالت می رهاند؛ اما به نظر می‌رسد که این دیدگاه ناقص بوده و قرآن را تنها محدود به این ویژگی کرده است، در واقعیت قرآن تجلی نور خداست.
وی با اشاره به دعای ۴۲ صحیفه‌ی سجادیه، اظهار کرد: قبل از اینکه فردی بخواهد قرآن را ختم کند، از سوی خدا انتخاب می‌شود و خداوند بر او عنایت می‌کند؛نوربخشی، رفع جهالت و دستگیری و جلوگیری از انحرافات نیز از اثرات قرائت قرآن کریم است.
وی تأکید کرد: در این بخش‌های صحیفه‌ی سجادیه، حضرت سجاد(ع) به بعد معرفت بخشی و بصیرت‌ افزایی قرآن می‌پردازد؛ در فرازی از دعای جوشن کبیر نیز چنانچه به خداوند خطاب می‌شود "کسی که نورانیت نور را تو بخشیدی"؛ این موارد نشان‌دهنده‌ی آن است که قرآن تجلی خداست و در نهج البلاغه نیز در این خصوص تاکید شده است.
معاون فرهنگی، دینی و سازمانی معاونت فرهنگی قوه‌ی قضائیه با تاکید بر اینکه، تعامل با قرآن و خداوند منان، کمالات، عدالت و انسانیت را در جامعه گسترش می‌دهد، تاکید کرد: این تعامل در تمامی بخش‌های جامعه می‌تواند صورت گیرد؛ قرآن تجلی نور خداست و انسان را از جهالت و از ظلالت مصون می‌دارد.
وی با تاکید بر اهمیت و ضرورت ورود معاونت‌ فرهنگی قوه‌ی قضاییه به معارف و مباحث قرآنی، تشریح کرد: اولین اثر تعامل معاونت فرهنگی قوه‌ی قضائیه و تمامی بخش‌های جامعه با قرآن، توسعه‌ی دانش و بصیرت در جامعه بوده است.
وی با تاکید بر تاثیرات و اهمیت تعامل انسان با قرآن، بیان کرد: درصدی از زندانیان بعد از آزادی دوباره به زندان بازمی‌گردند، اما طبق آمار، درصد بازگشت زندانیانی که با قرآن کریم تعامل کرده بسیار پایین‌تر از سایرین بوده و در برخی استان‌ها نیز گزارش شده که تا سه درصد است.
حجت‌الاسلام معصومی لاری با اشاره به کارکرد سوم قرآنی مبنی بر دستگیری و جلوگیری از انحرافات، خاطرنشان کرد: امروز با توجه به هجمه‌های انحرافی مختلف، بیش از هر زمانی به قرآن نیاز داشته و برای ماندن در صراط مستقیم، راهی جز تمسک بر قرآن کریم نیست.
وی با اشاره به اینکه هنوز دانشگاه‌های ما ظرفیت لازم  را کسب نکرده‌اند که کتابی چون "صحیفه‌ی سجادیه" را به عنوان منبع درسی قرار دهند، بیان کرد: معارف قرآنی برای کسانی که به خدا اعتماد کنند شفا بخش است، البته براغی کسانی شفاست که خودشان حرف به دهان قرآن نمی‌گذارند، بلکه حرف از قرآن می‌گیرند.
وی با اشاره به جریان هرمنوتیک نیز تاکید کرد: این جریان قرآن را ساکت کرده‌اند و دنباله‌روی همان‌ جریانی  هستند که در مقابل حضرت علی(ع) ایستادند، در حالی که قرآن ناطق هدایت کننده بشر است نه قرآن صامتی که آن را ساکت کرده‌ و حرف خود را در بطن آن گذارده‌اند؛ قرآن ناطق است که انسان‌ها را هدایت کرده و حرکت می‌دهد.
معاون فرهنگی، دینی و سازمانی معاونت فرهنگی قوه‌ی قضائیه با اشاره به اعمال گروهک‌های تروریستی چون داعش در منطقه، گفت: این‌ها قرآن را ملعبه ی رفتارهای ضد بشری خود کرده‌اند، در ابتدا قرآن را صامت کرده و بعد حرف و کلام خود را در آن ریخته اند؛ در حالی که هیچ کجای قرآن ناطق موافق اعمال داعش نیست!
وی ادامه داد: امروز می‌بینیم چگونه انسان را با تکفیر، آتش زده و مثله مثله می کنند؛ این اعمال در نتیجه‌ی این است که قرآن را ساکت کرده‌اند؛ باید در مقابله با این جریان‌ها، قران ناطق را جاری کرد تا قلوب آدمیان را از بیماری‌ها پاک کند، امروز بیش از هر زمانی انسان تشنه‌ی هدایت و وجود امیرالمومنین(ع) است.
حجات الاسلام معصومی لاری تشریح کرد: قرآن در قدم اول، پلی برای صعود به بارگاه سعادت، رشادت، شهامت و عدالت است؛ اگر دستگاه قضایی در این عرصه کار نکند بسیار عقب خواهد افتاد، چرا که عرصه‌ی قوه‌ی قضائیه، عرصه‌ی لغزشگاه‌ها و پرتگاه‌هاست.
وی با تاکید بر جاری ساختن معارف قرآنی در جامعه، بیان کرد: این همه نا آرامی که در وجود آدمی و جامعه وجود دارد، در نتیجه‌ی تمسک به قرآن به آرامش بدل خواهد شد؛ چرا که قرآن کریم آرامش بخش تمامی استرس‌های اجتماعی است.
وی با تاکید بر اینکه هجوم جریانات منحرف برای تشویش جامعه، به خاطر دوری از قرآن است، بیان کرد: به برکت انقلاب و عنایت خداوند، قرآن در نتیجه‌ی پیروزی انقلاب اسلامی ایران در جامعه ما زنده شد، مدعی نیستیم که ناملایمتی وجود ندارد؛ اما جوانان و خانواده‌های قرآنی ایران در سراسر عالم نمونه ندارد.
وی با بیان اینکه معیار شناخت آینده، قرآن است، تشریح کرد: هر کسی که به دنبال نجات است باید به سوی قرآن حرکت کند.
حجت‌الاسلام معصومی لاری گفت: در چهار دوره‌ی برگزاری مسابقات سراسری، در دور اول پنج هزار نفر در دوم هفت هزار نفر و در دور سوم نیز ۹هزار ۵۰۰ نفر شرکت کرده بودند که در چهارمین دوره نیز ۱۲ هزار نفر شرکت کرده اند.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.