به گزارش ایرنا یدالله حضرتی چهارشنبه در نشست بررسی خاموشی های گسترده اخیر شبکه برق خوزستان در دانشکده مهندسی دانشگاه شهید چمران اهواز بیان کرد: بعد از توفان گرد وغباری که در هشتم بهمن ماه در اهواز رخ داد شبکه برق اهواز دچار مشکل و قطعی شد که برای رفع مشکل شبکه ، نیروی زیادی از کل کشور برای شستشوی مقره های برق وارد اهواز شد.
وی گفت: در هشتم بهمن ماه میزان ریزگردها در اهواز 10 هزار میکروگرم بر مترمکعب , 70 برابر حد مجاز اعلام شد و با رطوبت 97 درصد به ویژه در 23 بهمن ماه خاک بر روی مقره های برق حالت چسبندگی پیدا کرد و در برق رسانی مشکل ایجاد کرد.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق اهواز در ادامه بیان کرد: در پی مشکلاتی که برای شبکه برق در اهواز ایجاد شد به طور متوسط هر مشترک سه ساعت برق نداشته است.
حضرتی درادامه با اشاره به راهکارهای حل مشکل سیستم برق اهواز و استان افزود: تعویض مقره های میخی سرامیکی با مقره های سیلیکونی با فاصله خزش بالا، تعویض کت اوت فیوزهای آرک زده، خرید دوربین ترموگرامی به منظور اعلام کردن مشکل در شبکه برق و خرید ماشین مقره شو از جمله کارهایی است که می توان برای حل مشکل شبکه های برق اهواز و استان خوزستان انجام داد واز ایجاد حادثه در شبکه برق در آینده نیز جلوگیری کرد.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق اهوازافزود: در رطوبت 90 درصد تابستان شبکه برق استان دچار مشکل و قطعی نشد که این نشان دهنده استاندارد بودن شبکه برق خوزستان است.
وی افزود: از سال 87 که ریزگردها در استان خوزستان شدت گرفت مقره های میخی را تغییر دادیم.
حضرتی درادامه افزود: در تاریخ هشتم بهمن ماه که شبکه برق اهواز، باوی، کارون و حمیدیه به دلیل توفان گرد و غبار دچار مشکل شد روستاهای غیزانیه و الهایی برق داشتند این دو منطقه برق خود را از پست مارون و هفت تپه دریافت می کردند.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق اهوازدرادامه با اشاره به اینکه امسال 23 بار خوزستان شاهد پدیده گردو غبار بوده افزود: در زمانی که میزان ریزگردها در هوا به 10 هزار میکروگرم بر مترمکعب افزایش یابد معادل نشستن هفت هزار و 650 کامیون شن بر شبکه برق اهواز است.
وی گفت: بر اساس پژوهش ها مشخص شده است که در گرد و غبارهای جدید در استان میزان نمک بالا است و ترکیباتی همچون منیزیم، سولفات و سولفوت وجود دارد که سولفات و سولفوت در تماس با رطوبت تبدیل به اسید می شوند و بر رسایی و توزیع برق تاثیر می گذارند.
**جلگه خوزستان به کویر تبدیل شده است
عضو هیات علمی گروه برق دانشکده مهندسی دانشگاه شهید چمران اهواز در ادامه این نشست بیان کرد: سدسازی هایی که در خوزستان انجام گرفته و آب هایی است که از استان منتقل می شود باعث بروز پدیده گرد و غبار در خوزستان شده و مشکلات زیادی را در ایجاد کرده است.
محمود جورابیان گفت: ریزگردها تمام زیرساخت های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی خوزستان را دچار مشکل کرده است و امکان انتقال این پدیده به استان های دیگر هم وجود دارد.
وی افزود: حوادثی که در روزهای اخیر در استان به دلیل بروز پدیده گرد و غبار اتفاق افتاده نشان داد که باید برای حل این مشکل به طور جدی و اساسی اندیشه واقدام کرد.
استاد دانشکده مهندسی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به اینکه گرد و غبار مسئله تازه ای در استان خوزستان نیست افزود: در سال 1367 و 1380 مطالعات و آزمایش های زیادی در خصوص آلودگی ها دراستان انجام گرفت و پیش بینی شده بود که از سال 80 پدیده گرد و غبار در خوزستان آغاز شود.
جورابیان اظهار کرد: زمینی کردن سیتم برق و داشتن سیستم پیشفرته شستشوی مقره های برق از جمله کارهایی است که می توان از بروز مشکل در سیستم برق در هنگام گرد و غبار جلوگیری کرد،استفاده از سیستم مقره شوی مدرن در استان باید از 20 سال گذشته انجام می گرفت.
وی با تاکید بر لزوم بررسی خسارت های اقتصادی گرد و غبار به استان، افزود: در خیلی از کشورهای دیگر نیز آلودگی وجوددارد اما از سیستم پیشرفته برای بازیابی شبکه برق استفاده می کنند.
بر اساس این گزارش توفان گرد و غبار در تاریخ هشتم بهمن ماه باعث ایجاد مشکل در شبکه برق اهواز و برخی نقاط استان خوزستان شد
این وضعیت اهواز را بارها دچار قطعی آب و برق و خطوط تلفن کرد.
در یک ماه گذشته مسئولان کشوری از جمله رئیس جمهور و برخی وزیران برای بازدید وبررسی روند اقدامات در خوزستان برای مقابله با پدیده ریزگرد ها و مشکل قطعی برق به اهواز سفر کردند.
7158/6002
خبرنگار: زینب فرحانی**انتشاردهنده : کبری آقازری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.