به گزارش ایرنا محمود رضا حقی فام چهارشنبه در نشست بررسی علل خاموشی های گسترده اخیر شبکه برق خوزستان در محل دانشکده مهندسی دانشگاه شهید چمران اهواز با حضور تعدادی از مسئولان و اساتید و دانشجویان بیان کرد: زیر ساخت آب و برق و مخابرات در خوزستان مناسب نیست و متاسفانه آب و مخابرات به برق تکیه دارند و در صورت قطع برق امکان خدمات رسانی به شهروندان را ندارند.
وی گفت: مخابرات باید توانایی ادامه کار وارائه خدمات در هنگام قطعی برق را نیز داشته باشد.
معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیردرادامه بیان کرد: در خصوص آب نیز نباید تمام وابستگی فعالیت تلمبه خانه های آب به سیستم برق باشد، به وزارت نیرو پیشنهاد دادیم که نیروگاه های خصوصی در تلمبه خانه های آب مستقر کند و برق تولید کنند، شرکت توانیر حتی حاضر است از تلمبه خانه ها برق خریداری کند، با این کار در زمان قطعی برق تلمبه خانه ها از کار نمی افتند و مردم آب خواهند داشت.
حقی فام درادامه عنوان کرد: در منطقه ای که 30 درصد برق خود را از دست داده، فاجعه رخ داده است.
وی عنوان کرد: زمانی که در منطقه ای فیدر و یا پست شبکه برق قطع می شود می توان گفت که سیستم برق مشکل دارد اما با قطعی برق 50 تا 60 درصد، منشاء قطعی برق خارج از اراده شرکت برق است.
حقی فام درادامه با اشاره به اینکه اشتباهی در طراحی شبکه های برق استان رخ نداده ،بیان کرد: شبکه برق خوزستان در شرایط مختلف هوایی مقاومت کرده است که این مهم نشان دهنده استاندارد بودن طراحی این شبکه است.
معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیردرادامه افزود: پدیده گرد و غبار شرایطی را در خوزستان ایجاد کرده است که مشکلات زیادی را در بخش های مختلف و شبکه های برق استان ایجاد کرده است.
وی گفت: شبکه های برق در استان برای شرایط عادی هوا طراحی شده اند و در شرایط خاص و بحرانی امکان فعالیت ندارند.
حقی فام بیان کرد: بعد از این اتفاق برای شبکه برق استان بیش از 500 نفر نیرو از مناطق مختلف کشور به خوزستان اعزام شدند تا مقره ها را به صورت کامل شستشو دهند.
معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر با اشاره به اینکه دولت و مسئولان در تلاش برای حل مشکل برق استان هستند افزود: با عملیات هایی که صورت گرفته 90 درصد شبکه برق استان به حالت عادی خود برگشته است.
وی عنوان کرد: مردم باید به لحاظ روانی در آرامش باشند اگر فشار به نیروهای برق وارد شود امکان انجام دادن کار برای حل مشکل برق را نخواهند داشت.
حقی فام درادامه با بیان اینکه آزمایش هایی برای تشخیص علت ایجاد مشکل در شبکه برق اهواز و استان در حال انجام است افزود: این آزمایش ها در امنیت و سلامت کامل در حال انجام هستند چرا که به نظر می رسد گرد و غبار به تنهایی نمی تواند عامل ایجاد مشکل در شبکه برق خوزستان باشد.
وی با اشاره به برخی راهکارها برای حل مشکل شبکه برق خوزستان افزود: تغییر استاندارد طراحی شبکه برق خوزستان با توجه به تغییر شرایط اقلیمی استان ضروری است ، همچنین باید تجهیزات برق استان تغییر یابد، تعدادی پست توزیع برق به مناقصه گذاشته شده است که بعد از پایان یافتن این مناقصه پست های فشار قوی در خوزستان به ' GIS' تغییر خواهند یافت.
معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر اظهار کرد: به دلیل بالابودن میزان آلودگی در استان به بحث شستشوی مقره ها و پاکیزگی مقره ها باید توجه ویژه شود، دولت اعتباری هم برای این کار در نظر گرفته تا به طور مداوم مقره های برق در استان شستشو شوند.
حقی فام درادامه بیان کرد: یکی دیگر از راه های جلوگیری از قطعی و ایجاد مشکل در شبکه برق استفاده از کابل های روکش داردر شبکه برق و زمینی کردن شبکه برق است که البته این مورد بسیار هزینه بر است اما می توان پست هایی را که برق مناطق خاصی را تولید می کنند زمینی کرد.
وی گفت: برای حل ریشه ای مشکل برق در استان خوزستان باید سرمایه گذاری بزرگی برای شبکه برق این استان خارج از وزارت نیرو انجام شود.
هشتم بهمن ماه امسال با بروز توفان گرد و غبار در اهواز شبکه برق اهواز قطع شد که به همراه آن آب و خط تلفن نیز قطع شد.
قطعی برق به طور مقطعی تا چند روز ادامه داشت.
مشکل در سیستم برق اهواز و قطع شدن آب و خطوط تلفن در بهمن ماه امسال باعث شد که در یک ماه گذشته رئیس جمهور به همراه چند وزیر برای بررسی اقدامات انجام شده برای رفع مشکل برق و ریزگردها به خوزستان سفر کنند.
تاکنون 10 هزار و 829 مقره در طول این مسیر شبکه برق در اهواز سرویس و شستشو شده است.

/6002/7158
خبرنگار: زینب فرحانی**انتشاردهنده : کبری آقازری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.