دبیر کنگره بین المللی جندی شاپور دزفول روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با برنامه فصل اول کاوش‌های باستان ‌شناختی جندی‌شاپور از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان در راستای برگزاری کنگره بین‌المللی جندی‌شاپور موافقت کرد.
محمدرضا عصاری افزود:بر اساس موافقت صادره تاکید شده است که 'طبق ماده 11 قانون حفظ آثار ملی و در اجرای بند 3 ماده 3 قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی مصوب 1367 با انجام برنامه فصل اول کاوش‌های باستان‌شناختی جندی‌شاپور در شهرستان دزفول به سرپرستی دکتر یوسف مرادی و با مشاوره علمی و راهبردی دکتر نگین میری از تاریخ 12 دی ماه 95 موافقت ‌شده است.
عصاری اظهار کرد:در این نامه بر لزوم اجرای برخی اقدامات در اجرای این برنامه تاکید و تصریح شده است سرپرست این برنامه پیش از پایان برنامه پژوهشی، کلیه اشیا موزه‌ای و مطالعاتی به‌دست آمده را به امین اموال فرهنگی استان تحویل داده، نسبت به ارسال صورتجلسه و لیست تحویل اشیا و همچنین لوح فشرده و تصویری آن به پژوهشکده باستان‌شناسی و میراث فرهنگی استان اقدام کند.
دبیر کنگره بین المللی جندی شاپور همچنین افزود: تا 2 هفته پس از پایان کاوش های باستانی در جندی شاپور باید گزارش کوتاه انجام مطالعات و فعالیت‌های صورت گرفته به پژوهشکده میراث فرهنگی کشور ارائه شود.
کنگره بین‌المللی جندی‌شاپور، 27 و 28 بهمن‌ماه با حضور دانشمندان مطرح دنیا در حوزه جندی‌شاپورشناسی، مسئولان کشوری و استانی، اساتید و پژوهشگران در دانشگاه صنعتی جندی‌شاپور دزفول برگزار می‌شود.
انجام کاوش های باستان شناسی در جندی شاپور ( گندی شاپور ) دزفول اواخر آذرماه نیز در بازدید کارشناسان پژوهشکده باستانشناسی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کشور مورد بررسی قرار گرفت.
تاکنون کاوش های باستان شناسی در این محوطه باستانی صورت نگرفته است و تنها در سال 1962 میلادی 2 باستان شناس آمریکایی گمانه زنی هایی در این منطقه داشته و اهمیت این محوطه باستانی را بیان کرده اند.
دانشگاه جندی شاپور واقع در محوطه باستانی شهر جندی شاپور دزفول که اکنون تنها بقایایی از آن برجا مانده در عصر ساسانیان، نخستین مرکز علمی جهان بود که رشته های پزشکی، فلسفه و نجوم در آن تدریس می شد. شهر باستانی جندی شاپور با 800 هکتار عرصه در 12 کیلومتری شهر دزفول در مجاورت روستای اسلام آباد واقع است. نخستین دانشگاه جهان به دستور شاپور اول ساسانی حدود 1800 سال پیش در این شهر تاسیس شد. دانشگاه جندی شاپور (گندی شاپور) در عصر خود معتبرترین مرکز علمی جهان بود که رشته هایی چون پزشکی و نجوم در آن تدریس می شد.
آثار برجای مانده این شهر در 24 شهریور سال 1310 به شماره 46 در ردیف آثار ملی به ثبت رسید.
6068/7278
خبرنگار:رقیه کردی- انتشار: محمدعلی فریدپناه

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.