به گزارش ایرنا فاطمه رهبر دوشنبه در نشست تخصصی حوزه حمایت و سلامت کمیته امداد امام خمینی (ره) خوزستان که در سالن اجتماعات این اداره کل برگزار شد، اظهار کرد: هم اکنون هیچ فرآیند منسجمی در حمایت از مددجویان وجود ندارد و هر کدام از استان ها به شیوه خود در حال اجرای کار است اما با تدوین سیاست های معاونت حمایت و سلامت ظرف 2 ماه آینده می توان یک نظام مددکاری را بوجود آورد.
وی با بیان اینکه سیاست های حمایت و سلامت پنجم آذر ماه به هیات امنای کمیته امداد تحویل داده شده است افزود: تلاش شده این سیاست ها در راستای اسناد برنامه توسعه ششم و سند چشم انداز نظام باشد.
رهبر اضافه کرد: این نظام مددکاری مختص کمیته امداد است و در آن فرآیند شناسایی فقرا، نوع خدمت، سطح بندی مددجویان، اولویت بندی خدمات، بیمه و مسکن متناسب با شرایط هر استان تعریف شده است.
به گفته وی شرایط مددجویان در استان ها با یکدیگر متفاوت است به طور مثال هر یتیم در شهر تهران حدود 20 حامی دارد و اغلب زنان سرپرست خانوار تهران با کارکردن در خانه های مردم روزانه بیش از 800 هزار ریال درآمد دارند که این مساله در استان هایی مانند سیستان و هرمزگان وجود ندارد.
رهبر با انتقاد از عملکرد برخی از مددکاران تاکید کرد: بعضی از مددکاران اطلاع درستی از مددجویان تحت نظارت خود ندارند این در حالیست که مددکاران در کمیته امداد باید دغدغه مددکاری داشته باشند.
معاون کمیته امداد همچنین با اشاره به وقفه ای که در پرداخت حق بیمه افراد تحت پوشش بیمه روستائیان و عشایر از سال 90 تا کنون بوجود آمده است اظهار کرد: تفاهم نامه ای با صندوق بیمه روستائیان و عشایر در حال تنظیم است تا این مشکل برطرف شود.
وی با بیان اینکه برای حمایت از خانواده های بیش از پنج نفر در حال تلاش هستیم افزود: یارانه اکنون به همه افراد به صورت یکسان پرداخت می شود اما در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده است که یارانه مددجویان افزایش یابد.

*48 درصد مددجویان انگیزه کار ندارند
مدیرکل تحقیقات ، پذیرش و خدمات مددکاری کمیته امداد همچنین در این نشست گفت: نقش کمک های کمیته امداد در معیشت خانوارها 18 درصد است و تنها کفاف 2 تا سه روز خرج آنها را می دهد.
ابراهیم باغبانی افزود: کمیته امداد 500 هزار تا یک میلیون ریال به هر خانوار کمک می کند که این مبلغ مثلا در زندگی یک خانواده پنج نفره تاثیری ندارد و 2 تا سه روز معاش آنها را تامین می کند و مابقی نیاز خود را از کمک های دیگران تامین می کنند.
به گفته وی ماهانه 60 میلیارد ریال به مددجویان خوزستانی کمک معیشت پرداخت می شود.
وی با تاکید بر توانمندسازی مددجویان اظهار کرد: بر اساس بررسی های انجام شده 48 درصد از مددجویان انگیزه اشتغال ندارند.
باغبانی اضافه کرد: باید راهکارهایی برای کاهش موارد استنکاف از کمک های توانمندسازی اجرا شود.
وی با اشاره به تورم پرونده ها نزد برخی مددکاران و فاصله با سیستم مددکارمحوری گفت: حداکثر پرونده های هر مددکار باید 250 فقره باشد به طوری که میانگین اختصاص هشت ساعت برای هر خانواده در سال محقق شود.
7151/6064
خبرنگار: نادره وائلی زاده** انتشار دهنده: محسن بهاروند

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.